Alice1982 Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 (endret) Å egentlig skulle jeg være veldig glad! Det har vært mye spilletid det siste året, og mye digital og sosial kontakt med kompiser. Det har også vært mye sinne og aggresjon iht spillet. Men nu har han ikke spilt på over 1 mnd ca. Konfliktnivået har gått betraktelig ned hjemme, og alt burde være rosenrødt.. MEN han virker så ensom nå.. Han spiller fotball med kompiser innimellom, men det er alt. Han sier alle de andre spiller fortnite, men at han ikke gidder. Han spille noe solo spill på egen tlf, men dette er ikke like "sosialt" som fortnite.. Å aldri i livet hadde jeg trodd at jeg skulle bli lei meg for han har sluttet med fortnite. Han er 11 år og virker nå i perioder litt deprimert..? Han tar lite kontakt med kompiser, og når han gjør det er det ofte (?) avslag pga de skal spille fortnite.. Noen råd?? Endret 13. juni 2021 av Alice1982 Delte for fort.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #3 Skrevet 13. juni 2021 Jeg tror det går i perioder. Merker det her og. Plutselig vil han være barn igjen og ut å leke/spille fotball. Merker at han henger mer og mer med de som fortsatt er ute. De vil jo gjerne være med på det som er moro. Ikke alltid gaming er så moro. Anonymkode: 048a8...134
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Det er trist om han føler at kompisene ikke bryr seg. Hvorfor tror han det? Mine har også gått lei av fortnite plutselig. De blir sugd inn en periode, men så blir det sikkert slitsomt i lengden, og så går de lei. Anonymkode: 6052a...c8f
stan Skrevet 13. juni 2021 #5 Skrevet 13. juni 2021 Dette blir litt hobby psykologi, ikke ta det for alvorlig. Spilling gir jo en avhengighet, så når man slutter blir det som en detox. Hvis det ikke er så mye annet som interesserer så blir det veldig tomt. Kunsten er å finne noe som kan engasjere. Fotball er en bra start. 2
Alice1982 Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er trist om han føler at kompisene ikke bryr seg. Hvorfor tror han det? Mine har også gått lei av fortnite plutselig. De blir sugd inn en periode, men så blir det sikkert slitsomt i lengden, og så går de lei. Anonymkode: 6052a...c8f Tror det handler om at få kompiser tar kontakt med han nå som han ikke spiller lenger.. Og om han gjør det, er det noen gang avslag.. Mens andre gang sier de ja.. Å så henger han seg opp i av slagene..
Alice1982 Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2021 stan skrev (Akkurat nå): Dette blir litt hobby psykologi, ikke ta det for alvorlig. Spilling gir jo en avhengighet, så når man slutter blir det som en detox. Hvis det ikke er så mye annet som interesserer så blir det veldig tomt. Kunsten er å finne noe som kan engasjere. Fotball er en bra start. Høres veldig fornuftig ut det du skriver, og jeg føler litt trøst i det. Skal nevne det for han. Å heller prøve erstatte fortnite med noe annet gøy, og ikke bare fotball heller da. Er bare bekymret nå som sommerferien starter og han ikke får den daglige stimulien fra skolen og faste fotballtreninger.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 Er der noe organisert aktivitet du kan sende ham på, om du finner noe annet han kan like? I tillegg til fotball ja. Der han kan finne andre som ikke er så glad i dataspill. Greia er at allerede nå, når de er 11, så er noen mye flinkere enn andre (gjerne da de som spiller mye og har foreldre som engasjerer seg og enten spiller mye selv, eller lar de kjøpe ting i spillet). Så blir ikke så gøy for de som spiller lite, å være med lengre. Så det er kanskje best å søke andre interesser.. Anonymkode: 08a3e...ee7
Alice1982 Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #9 Skrevet 13. juni 2021 Han hr jo spilt MYE i ett år nå.. Har virkelig vært en kamp å få han til å svalitte og å gjøre andre ting.. Han ville tom slutte på fotballen en periode og bli proff gamer! Jeg oppfattet han som flink i spillet, og sosialt smart. Han fikk kjøpe ting i spillet, men kunne bli veldig sint også noen gang. Jeg skjønner ikke hvorfor han nærmest bråsluttet.. Mulig det var for det ble vår og mer fotball? Mulig han var lei, eller ikke følte seg flink nok. Jeg vet ikke.. Vet ikke om det finnes andre aktuelle aktiviteter i nærområdet nå i sommer, men skal virkelig sjekke dette ut!
stan Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 Alice1982 skrev (6 minutter siden): Høres veldig fornuftig ut det du skriver, og jeg føler litt trøst i det. Skal nevne det for han. Å heller prøve erstatte fortnite med noe annet gøy, og ikke bare fotball heller da. Er bare bekymret nå som sommerferien starter og han ikke får den daglige stimulien fra skolen og faste fotballtreninger. Det finnes jo andre spill enn fortnite. Vi har avtalt skjermtid. Litt surmuling når den er over, men så kommer oppfinnsomheten i gang. Hjelper mye at det er flere unger omkring her.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 stan skrev (Akkurat nå): Det finnes jo andre spill enn fortnite. Vi har avtalt skjermtid. Litt surmuling når den er over, men så kommer oppfinnsomheten i gang. Hjelper mye at det er flere unger omkring her. Finnes det andre like sosiale spill som fortnite? Mindcraft? Vet han foreslo det for en kompis idag, men kompisen avslo pga han heller ville spille fortnite.. 😕 Anonymkode: a0501...764
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 Hvis han er 11 så kan du plukke ut 3 mulige aktiviteter du tror han vil like, si at han må velge en av de. Ha fokus på å ha det fint med familien, gjør ting sammen fra å lage mat sammen til å reise steder. Anonymkode: eaaa0...104 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #13 Skrevet 13. juni 2021 Du får prate med han litt på sengekanten, høre hvordan det går med vennene hans. Hvem han henger med, osv. Jeg har en gutt på samme alder, 6. trinn her, han er født sent på året. Han gamet masse med kamerater en stund og så sluttet det. Det endrer seg også en del fra dag til dag hvem han henger med. Jeg har observert at guttene (og kanskje jentene og?) er til tider veldig "tøffe i tonen" mot hverandre. De "roaster" hverandre og slike ting. De fleste synes ikke det er gøy å bli roastet, men ja, alle bidrar... Det er en utfordrende alder, noen er allerede tenåringer og nesten eller helt i puberteten, andre er fremdeles barn. At han brått slutter med noe sånt ville jeg ikke tenkt så mye på. Men snakk med ham om hvorfor og hvordan han har det. Gjerne på sengekanten, eller om han ikke liker det så godt, når dere kjører bil eller lignende. Anonymkode: ccb24...423 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #14 Skrevet 13. juni 2021 Det er jo veldig vanlig med hobbyer. Da jeg var barn ble mange av mine venner stadig mer interessert i fotball, noe jeg synes er møkkakjedelig både å spille og se på. Ble fort sånn at enten måtte jeg finne meg i en akvititet jeg overhode ikke trivdes med, eller så måtte jeg sitte der alene. Sønnen din er lei av Fortnite, vennene hans er ikke. Det er synd å være den ene som faller utenfor, men sånn er jo livet. Anonymkode: cde08...3e5
Alice1982 Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får prate med han litt på sengekanten, høre hvordan det går med vennene hans. Hvem han henger med, osv. Jeg har en gutt på samme alder, 6. trinn her, han er født sent på året. Han gamet masse med kamerater en stund og så sluttet det. Det endrer seg også en del fra dag til dag hvem han henger med. Jeg har observert at guttene (og kanskje jentene og?) er til tider veldig "tøffe i tonen" mot hverandre. De "roaster" hverandre og slike ting. De fleste synes ikke det er gøy å bli roastet, men ja, alle bidrar... Det er en utfordrende alder, noen er allerede tenåringer og nesten eller helt i puberteten, andre er fremdeles barn. At han brått slutter med noe sånt ville jeg ikke tenkt så mye på. Men snakk med ham om hvorfor og hvordan han har det. Gjerne på sengekanten, eller om han ikke liker det så godt, når dere kjører bil eller lignende. Anonymkode: ccb24...423 Ja det er på sengekanten tankene hans kommer.. Ikveld stiller han spørsmål hva som er meningen med livet? Han vet ikke hva han tenker og føler, men gir utrykk for han føler uro eller at noe er galt.. Slik jeg tolker det så gruer han seg til skolen før han føler seg litt utenfor sosialt.. Netttoppf fordi han tar avslagenen veldig hardt.. Å så tror jeg han gruer seg til å høre om de andre har vært sosiale og han derfor føler seg enda mer utenfor..
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #16 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis han er 11 så kan du plukke ut 3 mulige aktiviteter du tror han vil like, si at han må velge en av de. Ha fokus på å ha det fint med familien, gjør ting sammen fra å lage mat sammen til å reise steder. Anonymkode: eaaa0...104 Det er der fokuset mitt er. Å reise på hytta. Være på middag hos familien. På cafe. På stevne. Gjøre andre ting enn å bare være hjemme hvor følelsen av ensomhet bli enda større.. Anonymkode: a0501...764 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #17 Skrevet 13. juni 2021 Jeg tenker at han blir jo ikke avvist kun fordi at han ikke vil delta i det de ønsker å leke med? Hadde vært bekymret selv fordi at han høres ut som han plages med et eller annet, men tenker at man kan ikke tvinge de andre til å slutte med fortnite kun fordi at han har gått lei Anonymkode: ea09a...ad5
Alice1982 Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #18 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at han blir jo ikke avvist kun fordi at han ikke vil delta i det de ønsker å leke med? Hadde vært bekymret selv fordi at han høres ut som han plages med et eller annet, men tenker at man kan ikke tvinge de andre til å slutte med fortnite kun fordi at han har gått lei Anonymkode: ea09a...ad5 Ja jeg ser opplever ikke at han blir avvist. Men det jeg bekymrer meg for er om han føler seg ensom eller om det er andre ting som plager han.. Han vil ikke si hva det er. Han klarer ikke sette ord på det. Så jeg vet ikke hva det er. Men jeg tror det er en følelse av ensomhet og usikkerhet iht dette..
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #19 Skrevet 13. juni 2021 Alice1982 skrev (Akkurat nå): Ja jeg ser opplever ikke at han blir avvist. Men det jeg bekymrer meg for er om han føler seg ensom eller om det er andre ting som plager han.. Han vil ikke si hva det er. Han klarer ikke sette ord på det. Så jeg vet ikke hva det er. Men jeg tror det er en følelse av ensomhet og usikkerhet iht dette.. Her begynte vår gutt også droppe ut av Fortnite. Var litt vanskelig å få tak på hvorfor, men etterhvert kom det fram at chat’en og dialogen mellom guttene begynte å bli i røffeste laget. Litt om å gjøre å være røffest og tøffest, og vår gutt er mer en sensitiv type og ble helt satt ut av dette. Men han hadde vanskelig for å finne ordene for å beskrive og fortelle oss om det. Heldigvis er Minecraft også veldig populært i den guttegjengen, og der går det stort sett roligere for seg visst. Har vært greit å få med seg en eller to for å bygge ting der heller. For deres del ville jeg undersøkt om det finnes aktivitetstilbud hos kommunen eller andre frivillige i løpet av sommeren? Her vet jeg f.eks at kommunen har gratis leirskoler, og sommeraktiviteter med kano, bading osv på ukedager. Måte å bli kjent med nye? Kanskje noe å dra med kompiser på? Anonymkode: 2e63c...40e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #20 Skrevet 13. juni 2021 Tenker også en må prøve å komme til bunns i hvorfor han slutta å spille, kan være det er noe med språkbruken, mobbing etc siden han virker så nedfor😔 Anonymkode: ea09a...ad5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå