Gå til innhold

Trekantdrama blant jenter. Hvordan ville dere løst dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 11 år som har flere gode venner. Nå er det slik at tre av dem ofte spiller sammen (skjerm) og er mye sammen på skolen. Men, det skjærer seg litt hvis de tre er sammen på besøk. Da føler en seg utenfor, en blir sur for noe, den ene bestemmer alt osv. Den ene styrer ofte hva de skal gjøre, og hun syns egentlig det fungerer greit når de er sammen. De to andre syns ikke det fungerer så bra. Og hun som styrer og bestemmer mye spør hver gang de to andre skal besøke hverandre om ikke hun også kan få bli med. Og hun får som regel til svar at det ikke passer. På bakgrunn av at de to andre ikke syns det fungerer så godt. Da blir denne jenta lei seg fordi hun føler hun aldri får være med de to andre. De to andre spør aldri om å få bli med når denne jenta skal ha besøk. De fungere alle veldig fint sammen når de besøker hverandre to og to, noe de stort sett er. 

Så hvordan løser vi dette? Når en jente spør hver eneste gang om å få bli med hjem når de to andre skal besøke hverandre? Også føler to av de at å være tre blir vanskelig? Også blir hun som gjerne vil være med lei seg? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 73c53...48e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde valgt å invitere dem hver for seg. Og jeg hadde alltid begynt med hun som er for dominerende. Da kan ikke hun klage på at hun ikke får være med for hun har jo allerede vært der og da kan man jo si "ja men du var jo hos oss i går".

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med de andre foreldrene

Anonymkode: 0065f...5e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Snakk med de andre foreldrene

Anonymkode: 0065f...5e7

Det har vi gjort. Vi har snakket sammen for en stund siden. Mor til den ene jenta syns nok det er leit at hun ikke får henge seg på de to andre når de har avtalt besøk, og ser nok ikke helt hvorfor det skulle være noe problem. Må nok ta en prat til ser jeg.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde valgt å invitere dem hver for seg. Og jeg hadde alltid begynt med hun som er for dominerende. Da kan ikke hun klage på at hun ikke får være med for hun har jo allerede vært der og da kan man jo si "ja men du var jo hos oss i går".

Ja, det er det vi stort sett gjør, og alle blir invitert like mye. Men, hun vil alikevel være med når de to andre skal besøke hverandre. Hun spør hver gang, og de to andre syns det blir fryktelig vanskelig å vite hva de skal si. For de ser jo at hun blir lei seg. Hverken mor eller jenta ser nok problemet i at hun ikke kan bli med av og til. Og jeg vet både mor og datter ønsker at de kan være sammen alle tre. Noe som jo er veldig hyggelig.

Jeg kunne og gjerne tenke meg at de kan omgås alle tre, men lurer på om jeg skal foreslå at de kan prøve litt på det, men at det da ikke skal skje spontant, ved at denne jenta spør på skolen når de to andre har avtalt for eks. At vi kan avtale at de treffes et par-tre timer på en lørdag eller søndag, kanskje? Ikke for lenge om gangen. Eller?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er det vi stort sett gjør, og alle blir invitert like mye. Men, hun vil alikevel være med når de to andre skal besøke hverandre. Hun spør hver gang, og de to andre syns det blir fryktelig vanskelig å vite hva de skal si. For de ser jo at hun blir lei seg. Hverken mor eller jenta ser nok problemet i at hun ikke kan bli med av og til. Og jeg vet både mor og datter ønsker at de kan være sammen alle tre. Noe som jo er veldig hyggelig.

Jeg kunne og gjerne tenke meg at de kan omgås alle tre, men lurer på om jeg skal foreslå at de kan prøve litt på det, men at det da ikke skal skje spontant, ved at denne jenta spør på skolen når de to andre har avtalt for eks. At vi kan avtale at de treffes et par-tre timer på en lørdag eller søndag, kanskje? Ikke for lenge om gangen. Eller?

TS

La de ordne opp selv - de er 11 og skal snart på u.skolen!!!

Anonymkode: 4a6a2...acc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var "ung" var vi en klikk på 4 jenter, å vi var slik, av og til var en av jentene utfrøsse. Slik var det med oss alle.  Ene foreldreparet tok datteren i bilen å kjørte etter oss 3 jenter, dette gjorde situasjonen mye verre. De kontaktet skolen og foreldre. Vi var ikke venner med hun 4 jenta noe mer.  

Anonymkode: 081e0...05d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne tredje jenta kan velge mellom to ting. Den ene er ar alle tre jentene tar en prat, sammen med en voksen, hvor de kan legge frem problemet og bli enige om noe som kan fungere for vennskapet. Det andre er at denne jenta bør prøve å leke litt mer med andre, og ikke føle seg så avhengig av de to andre. Da blir det lettere for henne å tåle at de to andre er sammen uten henne. 

Anonymkode: 161c3...2de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De klarer ikke løse dette selv. Vi har prøvd det. Så de må nok ha litt hjelp.

Jenta er ikke frosset ut. Hun er ei populær jente med mange venner, men hun er ekstra god venn med min datter og den andre jenta. Og hun blir nok kanskje litt sjalu når de to skal besøke hverandre. Både mor og datter ønsker nok at hun kan få slenge seg med innimellom og at de kan være sammen tre stk. Og jeg er med på å prøve, men kanskje ikke når annet besøk allerede er avtalt.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De klarer ikke løse dette selv. Vi har prøvd det. Så de må nok ha litt hjelp.

Jenta er ikke frosset ut. Hun er ei populær jente med mange venner, men hun er ekstra god venn med min datter og den andre jenta. Og hun blir nok kanskje litt sjalu når de to skal besøke hverandre. Både mor og datter ønsker nok at hun kan få slenge seg med innimellom og at de kan være sammen tre stk. Og jeg er med på å prøve, men kanskje ikke når annet besøk allerede er avtalt.

TS

Høres ut som den dominerende jenta ikke forstår. Håper du får moren med på laget. Mor må si til denne jenta at når de to er sammen får hun leke med noen andre. Så bytter de på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...