Gå til innhold

Datteren min vil klippe seg helt kort.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. 

Jenta mi på fire har aldri klippet håret. Hun har langt mørkebrunt hår ned til rumpa. Nederst er det korketrekkere. Håret er litt tynt i tuppene, og jeg har villet stusse det litt en stund, men hun ville ha like langt hår som rapunsel, og hun elsker håret sitt. Hun er veldig prinsessete av seg. Det har ikke hastet veldig med klippingen, så jeg har latt det være. 

Nå derimot sier hun at hun vil ha like kort hår som sin tre mnd gamle lillebror. Han har 3 cm kort hår for øyeblikket. Jeg har forklart henne at da vil det ta veldig lang tid før det blir som før, men hun er fast bestemt. 

Jeg har foreslått kort til skuldrene, men nei. Får lyst å si at hun ikke får lov. Jeg synes det blir for galt at hun skal klippe av seg alt håret. 

Hvordan ville du møtt dette? 

Anonymkode: ab588...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 4, håret vokser ut igjen. Ser ikke helt problemet. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Haha, IKKE gjør det. Det er tydeligvis bare fordi hun er sjalu på lillebror!

Anonymkode: 382aa...eef

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

La henne klippe seg og doner bort håret

Anonymkode: 62085...5d7

• Liker 14
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om hun vil så la henne. Det er hår. Angrer hun så lærer hun at valg en tar får konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet
Antisvindleren skrev (Akkurat nå):

Hun er 4, håret vokser ut igjen. Ser ikke helt problemet. 

Tenk om hun angrer. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er veldig sjalu. Tror ikke hun innerst inne vil ha så kort hår. Hun er veldig på hvem som kan ha langt hår og ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

😄 Tenkte jeg åså.

Anonymkode: 3ee8d...902

• Liker 3
Skrevet

Enig med den over, la henne klippe seg og så donerer dere håret. 

Hadde og gitt henne beskjed om at folk kommer til å tro at hun er gutt og det må hun være forberedt på. Så hun ikke blir sur og lei.

Jentungen til en venninne måtte fjerne håret og ble så lei seg for mange trodde hun var gutt før det vokste ut igjen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg kjenner noen som måtte kjøpe parykk til lille jenta si så jeg tenker at.... det er helt uinteressant.

Det er da uansett veldig upraktisk med langt hår på så små barn?

Anonymkode: e79bf...98f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vist henne bilder av noen fine frisyrer med kort hår (men lengre enn 3 cm 😅) og spurt om hun ikke ville ha en av dem i stedet. Tror ganske sikkert hun kommer til å angre om hun klipper det like kort som lillebror.

Omtrent det samme gjorde jeg da gutten min ville spare til langt hår. For han bruker lang nok tid på å vaske og tørke det fra før, når det er kort. 😛 Det funket på ham i alle fall. Han får i teorien bestemme selv, men jeg kan komme med forslag, så da må jeg bare sørge for at forslagene er gode nok. ;)

Anonymkode: 3040c...67d

AnonymBruker
Skrevet

La henne klippe seg. Jeg hadde også langt hår ned til rumpa da jeg var 6. Bestemte meg for å klippe det guttekort. 

Angret idet jeg var ferdigklipt og lovet meg selv at det skulle jeg aldri mer gjøre. Jeg er 43 år nå, og det løftet har jeg holdt. 😂 

Jeg kommer til å sitte på gamlehjem med langt hvitt hår… 🧝🏻‍♀️ 

Hår vokser ut igjen, så la henne få gjøre det. 

Anonymkode: bd692...e6e

• Liker 4
Skrevet

Å hjelp. Ikke gjør det akkurat nå. Vil tro at hun bare gjør det hun kan for å være mest lik lillebror som får så mye kos og kjærlighet fra foreldrene, og som har invadert livet hennes. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke latt hun gjøre det 🤣 Hun blir å angre og det er en følelse som ikke er så gøy da det tar tid å vokse ut håret. 

Hun er 4. Den ene dagen vil hun sikkert ha rosa hår og dagen etter blått. 

Hun kan få lov til å klippe seg når hun er gammel nok til å forstå konsekvensene for handlingene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk om hun angrer. 

Hun er veldig sjalu. Tror ikke hun innerst inne vil ha så kort hår. Hun er veldig på hvem som kan ha langt hår og ikke. 

Om hun angrer, så har hun lært til neste gang. 1 dag med litt sutring er worst case scenario, men uansett så vil hun ha lært av det. Ellers liker hun det, og da er det vel hvertfall ikke noe problem. 

• Liker 5
Skrevet
Kenelz skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke latt hun gjøre det 🤣 Hun blir å angre og det er en følelse som ikke er så gøy da det tar tid å vokse ut håret. 

Hun er 4. Den ene dagen vil hun sikkert ha rosa hår og dagen etter blått. 

Hun kan få lov til å klippe seg når hun er gammel nok til å forstå konsekvensene for handlingene.

Hvilke konsekvenser er det av å klippe seg kort? At man må vente til det vokser ut igjen? Buhuu

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror ganske mange misser poenget med lillebror på 3 måneder her, og hva det kan gjøre med en 4-åring...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det 😒 hun er for liten til å skjønne konsekvensene. 

Anonymkode: b26b4...824

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si at om hun fortsatt har lyst til å klippe det om f.eks. to måneder, så kan hun få lov? Jeg er for at barn skal få bestemme om de vil ha kort eller langt hår, samtidig skjønner hun neppe hvor stor endringen vil bli og hvor lang tid det vil ta før det vokser ut igjen. Jeg fikk selv kort hår som fireåring, og angret i årevis etterpå 

Anonymkode: cd5f9...0e6

• Liker 6
Skrevet
Just now, Antisvindleren said:

Hvilke konsekvenser er det av å klippe seg kort? At man må vente til det vokser ut igjen? Buhuu

Konsekvensene kan vær å føle seg stygg, savn, mobbing av andre barn, sjalusi, anger, osv. 

Hun er 4. Er ikke så gøy for hun å angre om hun er et barn som ombestemmer seg fort. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 4 år, de ombestemmer seg fort og får stadig nye ideer. Litt vel tidlig å la de lære på den harde måten.. Foreldre skal jo være der for å veilede og støtte.

La det bli kortere gradvis. Klipp først til rett nedenfor skuldrene og om hun forsatt vil ha det helt kort om en mnd, så kan dere det om dere vil. 

Jeg hadde mye medbestemmelse i barnas frisyre frem til de var 8-10år ut fra hva som var praktisk og hva jeg viste ikke ble krise om en uke. Å dra til frisør er dyrt, så får ikke å endre på hårklippen hver uke..

De får tidsnok bestemme selv. 

Anonymkode: f6443...0b1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...