Realverdien Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Inspirert av en annen tråd, lurer jeg på; Hvor mange er kjent med at stefedre er mer sannsynlig for å mishandle eller seksuelt misbruke stebarn, enn biologiske foreldre? Ser vel ikke etter en debatt om hvorvidt dette stemmer eller ikke, men om en kjenner til fenomenet/statistikken/osv, eller ikke, f.eks. gjennom utdannelse eller allmennkunnskaper.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #2 Skrevet 13. juni 2021 Just now, Realverdien said: gjennom utdannelse eller allmennkunnskaper. ?? Anonymkode: e0473...c7b
Realverdien Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ?? Anonymkode: e0473...c7b Det er mye kvinner her. Mange har erfaring og/eller utdanning som barnevernspedagog, barnevernet, barnehage, lærer, sykepleier, osv.
DritKrenka Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Realverdien skrev (3 minutter siden): Ser vel ikke etter en debatt om hvorvidt dette stemmer eller ikke, men om en kjenner til fenomenet/statistikken/osv, eller ikke, f.eks. gjennom utdannelse eller allmennkunnskaper. Så det du sier, er at du ikke ønsker å finne ut om dette er en riktig oppfatning, men at du ønsker at denne tråden fungerer som et ekkokammer for de som allerede mener at det er slik? 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #5 Skrevet 13. juni 2021 Hmm tja.. jeg er "kjent med" det som i at jeg har hørt om det (fra flere hold). Men jeg har ikke sjekket opp om det stemmer, om det finnes noe forskning eller noe sånt. Det er ikke så relevant for meg, da jeg er gift med mine barns far. Anonymkode: ba51b...b8f 1
Realverdien Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2021 DritKrenka skrev (1 minutt siden): Så det du sier, er at du ikke ønsker å finne ut om dette er en riktig oppfatning, men at du ønsker at denne tråden fungerer som et ekkokammer for de som allerede mener at det er slik? Ønsker å unngå avsporinger av typen du kommer med nå. Og undersøke hvor mange som har hørt om dette. Spør jeg om hvor mange som har hørt om at Prins Sverre har adhd, så er det vel ikke interessant hvorvidt det stemmer?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #7 Skrevet 13. juni 2021 Nei, dette har jeg ikke hørt om. Anonymkode: f78f2...0e0
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 Om du googler finner du forskning på temaet Anonymkode: f38f7...344
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 Realverdien skrev (12 minutter siden): Det er mye kvinner her. Mange har erfaring og/eller utdanning som barnevernspedagog, barnevernet, barnehage, lærer, sykepleier, osv. mange har noe som heter TAUSHETSPLIKT Anonymkode: 55612...fef 1
DritKrenka Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 Realverdien skrev (6 minutter siden): Ønsker å unngå avsporinger av typen du kommer med nå. Og undersøke hvor mange som har hørt om dette. Spør jeg om hvor mange som har hørt om at Prins Sverre har adhd, så er det vel ikke interessant hvorvidt det stemmer? Aah, tror jeg skjønner. Du lurer på hvor mange som har hørt RYKTER om at det er slik? 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 Realverdien skrev (19 minutter siden): Inspirert av en annen tråd, lurer jeg på; Hvor mange er kjent med at stefedre er mer sannsynlig for å mishandle eller seksuelt misbruke stebarn, enn biologiske foreldre? Ser vel ikke etter en debatt om hvorvidt dette stemmer eller ikke, men om en kjenner til fenomenet/statistikken/osv, eller ikke, f.eks. gjennom utdannelse eller allmennkunnskaper. https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Vold_og_overgrep_tall_og_statistikk/krisesentertilbudet_i_norske_kommuner/Om_voldsutoverne/#:~:text=Blant barna som var 6,voldsutøver ved 74 % av tilfellene. 8 av 10 barn opplevde vold fra far For flertallet av barna som bodde på krisesentrene, 84 %, ble voldsutøver oppgitt å være far. 9 % oppga stefar som voldsutøver. Andelen som var på krisesenteret på grunn av vold fra far, synker med barnas alder, samtidig som stefar ble oppgitt av flere av de eldre barna: Blant barna i alderen 0-2 år og 3-5 år var voldsutøveren barnets far i 92 % av tilfellene, mens barnets stefar var voldsutøver i 4 % av tilfellene av vold der barna var i alderen 3-5 år, og ingen oppga stefar som voldsutøver når barnet var under 3 år. Blant barna som var 6-10 år var stefar voldsutøver ved 13 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 79 % av tilfellene. For barn eldre enn 10 år, var voldsutøveren stefar ved 19 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 74 % av tilfellene. Vi fant tilsvarende forskjell etter barnas alder i 2019, 2018 og 2017. Voldsutøver(ne) ble sjeldent oppgitt å være mor, besteforeldre, annet familiemedlem eller bekjente. Under 1 % oppga at voldsutøver(ne) var søsken/stesøsken, stemor, ukjente eller andre. Anonymkode: 60ef2...905 1
Rotemor Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 Den psykiske volden fra stemødre finnes det kanskje ikke tall på?? Mye mørketall der evt. 2
Realverdien Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2021 DritKrenka skrev (4 minutter siden): Aah, tror jeg skjønner. Du lurer på hvor mange som har hørt RYKTER om at det er slik? Blant annet. Noen har hørt via via, norn har lest i avisen, noen har sett det selv, andre igjen kjenner til dette gjennom utdannelsen sin også, slik som jeg, da det er veldokumentert i forskning. Man ser at du er truffet på et sårt punkt her. Du får ringe kunnskapsdepartementet i morgen for å ordne forskningsmidler til å motbevise det som foreligger på feltet. 👍🤫🤫😂
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. juni 2021 #14 Skrevet 13. juni 2021 Ikke minst så ser man ofte at mødrene til barna som ofte blir misbrukt er kuet/tafatt. Altså, også dårlige omsorgspersoner. Ikke alltid, men OFTE.
Realverdien Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Vold_og_overgrep_tall_og_statistikk/krisesentertilbudet_i_norske_kommuner/Om_voldsutoverne/#:~:text=Blant barna som var 6,voldsutøver ved 74 % av tilfellene. 8 av 10 barn opplevde vold fra far For flertallet av barna som bodde på krisesentrene, 84 %, ble voldsutøver oppgitt å være far. 9 % oppga stefar som voldsutøver. Andelen som var på krisesenteret på grunn av vold fra far, synker med barnas alder, samtidig som stefar ble oppgitt av flere av de eldre barna: Blant barna i alderen 0-2 år og 3-5 år var voldsutøveren barnets far i 92 % av tilfellene, mens barnets stefar var voldsutøver i 4 % av tilfellene av vold der barna var i alderen 3-5 år, og ingen oppga stefar som voldsutøver når barnet var under 3 år. Blant barna som var 6-10 år var stefar voldsutøver ved 13 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 79 % av tilfellene. For barn eldre enn 10 år, var voldsutøveren stefar ved 19 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 74 % av tilfellene. Vi fant tilsvarende forskjell etter barnas alder i 2019, 2018 og 2017. Voldsutøver(ne) ble sjeldent oppgitt å være mor, besteforeldre, annet familiemedlem eller bekjente. Under 1 % oppga at voldsutøver(ne) var søsken/stesøsken, stemor, ukjente eller andre. Anonymkode: 60ef2...905 Disse tallene sier jo ikke så mye så lenge vi ikke vet hvor stor prosent av barna som lever med stefar i hvor mange år i barndommen, sammenlignet med biologisk far. Men at 19% av barna over ti år er skadet av stefar virker som potensielt mye på meg rent umiddelbart. 1
DritKrenka Skrevet 13. juni 2021 #16 Skrevet 13. juni 2021 Realverdien skrev (7 minutter siden): Blant annet. Noen har hørt via via, norn har lest i avisen, noen har sett det selv, andre igjen kjenner til dette gjennom utdannelsen sin også, slik som jeg, da det er veldokumentert i forskning. Man ser at du er truffet på et sårt punkt her. Du får ringe kunnskapsdepartementet i morgen for å ordne forskningsmidler til å motbevise det som foreligger på feltet. 👍🤫🤫😂 Meget sårt... kan du linke til forskning som underbygger din påstand?
Realverdien Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #17 Skrevet 13. juni 2021 DritKrenka skrev (1 minutt siden): Meget sårt... kan du linke til forskning som underbygger din påstand? Legger ved en grei artikkel Av professor Marianne Haslev Skånland ved universitetet i Bergen. Hun går gjennom andres forskning i sin artikkel. http://www.barnasrett.no/Artikler/fakta_og_forskning_om_barnemishandling_2.htm Legger og ved konklusjonen: 'Resultatene var altså entydige. Tilstedeværelsen av en steforelder er den største risikofaktoren for at et barn kan bli utsatt for mishandling (Cinderella s 31, 35), og det er steforelderen som er utøveren av denne kraftig økede forekomsten.' Mer om fenomenet https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cinderella_effect 1
Rotemor Skrevet 13. juni 2021 #18 Skrevet 13. juni 2021 WhisperingWind skrev (17 minutter siden): Ikke minst så ser man ofte at mødrene til barna som ofte blir misbrukt er kuet/tafatt. Altså, også dårlige omsorgspersoner. Ikke alltid, men OFTE. Enig i den observasjonen. Ellers ville de jo flyttet og beskyttet barna.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #19 Skrevet 13. juni 2021 Ja, jeg er kjent med statistikken. Mye av forskningen er imidlertid fra USA og UK, så jeg tar noen forbehold om ganske ulike samfunnsforhold. Vil anta større sosioøkonomiske ulikheter, mer fattigdom og mer vold generelt kan påvirke prevalensen i noen grad., Anonymkode: eb1bc...c11 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. juni 2021 #20 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg er kjent med statistikken. Mye av forskningen er imidlertid fra USA og UK, så jeg tar noen forbehold om ganske ulike samfunnsforhold. Vil anta større sosioøkonomiske ulikheter, mer fattigdom og mer vold generelt kan påvirke prevalensen i noen grad., Anonymkode: eb1bc...c11 Mange kvinner, spesielt i USA, blir hos mishandlere pga økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå