AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Over en lengre periode (mange år) har jeg følt at samboeren har null interesse av meg som kjæreste. Oppfatter at hun kun er sammen med meg grunnet barna, trygghet, det er praktisk med en handyman og god økonomi. (uttad fint hus, hytte bil osv). Det kan gå måneder og år mellom hver gang vi har sex. Jeg har prøvd å spørre mange ganger hva som er problemet. Jeg har i perioder trent enormt og føler jeg tar veldig mye ansvar på hjemmebane så det er ikke det. Vi kommuniserer veldig dårlig, det er ofte misforståelser som fører til krangler. Men endelig fikk jeg en forklaring fra henne "Det er så fullstendig turnoff at du har så dårlig selvtillit" Hun har jo helt rett i at personlig har jeg veldig liten selvtillit over meg som person og menneske. Men jeg føler jo at noe av dette skyldes måten jeg føler hun behandler meg på. Men dette er sikkert en vond sirkel jeg må komme meg ut av. Jobbmessig har jeg veldig stor selvtillit, for jeg vet jeg er god i det jeg gjør. Men personlig tenker jeg at jeg ikke vil plage noen med min tilstedeværelse. Folk tar i all hovedsak kontakt med meg når de trenger hjelp. Ikke for å finne på noe sosialt med meg. Men dette skyldes sikkert også noe at jeg aldri tørr å kontakt folk for å finne på noe sosialt. Vi gutter liker jo jenter med selvtillit så jeg forstår jo henne godt. Så hva kan jeg gjøre for at min samboer skal oppfatte meg med bedre selvtillit? De siste årene har jeg bare eksistert, ikke levd. Anonymkode: 6e720...a0a 2
Gjest ABM Skrevet 13. juni 2021 #2 Skrevet 13. juni 2021 Du skal ikke gjøre noe for å forandre deg til hennes ønske! Gi henne sparken !
little fairy Skrevet 13. juni 2021 #3 Skrevet 13. juni 2021 Kanskje hun synes det virker som andre utnytter deg kun for hjelp og ikke for vennskap? At hun synes det er kjipt du ikke setter foten ned og ser realiteten? Uansett, det er ikke din feil at de er slik. Du prøver jo bare å være grei. Kanskje hun ønsker at du skal sette foten ned, kvitte deg med de som bare bruker deg og forsøke å få noen vennskap? Dette er et samarbeid mellom dere. Du kan ikke få god selvtilitt på en dag. Og det hun gjør nå blir feil. Nå blir du jo presset til å føle at du må gjøre en helomvendig med en gang. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Høres bare ut som at hun plager deg fordi at hun vil at du skal presses til å bli det hun vil at du skal bli, eventuelt at hun er en latsabb. Jeg personlig orker ikke flere mennesker i livet mitt som krever full aksept, men som samtidig helt åpenlyst vil at jeg skal bli slik de vil at jeg skal være. Det er jo ikke slik at selv om man aksepterer dem, så betyr det at de er så sexy. Tvert imot. For min del er det litt sånn, enten vil du ha full aksept, eller så vil du at jeg skal tenne på deg seksuelt, du får ikke begge deler. Men folk generelt vil ha begge deler, men i mitt hode er det det samme som å være retarded/ikke ha selvinnsikt. Er vel veldig få som bare er seksuelt deilige fra naturens side, og da tenker jeg ikke bare på utseende, men hele pakken. Anonymkode: 5bbed...8c8 2
~ m a u d e ~ Skrevet 13. juni 2021 #5 Skrevet 13. juni 2021 SELVtillit, SELVfølelse og SELVrespekt, er tre begreper som alle handler om vårt syn på oss SELV - og som dermed mange blander sammen - men som er innbyrdes ulike. Man kan ha høy selvtillit og samtidig lav selvrespekt, og vice versa. Men skårer man høyt på alle tre, er man gjerne et menneske som har det godt i livet pg som andre opplever som attraktiv og uimotståelig. Slik oppfatter jeg disse; Selvtillit er den troen eller tilliten man har til at man fikser en ting. Man kan fint ha høy selvtillit på et område, og lav selvtillit på andre områder, f.eks. høy selvtillit på sport, men lav selvtillit på musikk. Den samlede selvtilliten er den man har totalt sett, føler man at man mestrer mye ulikt, så er man gjerne positivt innstilt til nye utfordringer eller til å prøve nye ting. Selvfølelse handler om hvor mye vi føler vi er verdt, sammenlignet med andre mennesker. Føler vi at vi er verdt mye, så kjenner vi ofte godt igjen våre egne følelser og preferanser, og er ikke redd for å flagge disse og kreve at disse blir hørt. I tillegg vil et menneske med høy selvfølelse oppleve at de er mer ansvarlig for samfunnet. Føler vi at vi er verdt lite, så kjenner vi ofte ikke etter på egne meninger eller følelser, og har støtte tendens til å gi etter for andre menneskers vilje. I tillegg opplever vi gjerne at vi ikke har noe stort ansvar for omverden, vi overlater den til de som betyr noe, altså de andre. Selvrespekt handler om hvor god vi er til å ivareta oss selv, fremfor å brenne oss ut. Det gjelder alt fra å oppsøke hjelp hos lege, tannlege og politi, det å stelle godt med seg selv hos frisøren eller hudpleieren, spise sunt, mosjonere, sove godt, til det å sette grenser for oss selv overfor andre mennesker eller i forhold til det å ta på seg oppgaver. For din egen skyld bør du alltid søke å opparbeide deg mest mulig av alle disse tre. Det vil gjøre livet lysere for deg, og det vil gjøre det lettere for de rundt. Dette er din oppgave helt uavhengig av hva dama si sier. Særlig forpliktet er du overfor dine barn. Og når du da begynner å jobbe med disse tingene ut fra tanken om at det handler om deg selv, så vil du raskt se at akkurat dette spørsmålet her; AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Så hva kan jeg gjøre for at min samboer skal oppfatte meg med bedre selvtillit? ...er helt feil retning. Din samboer er ikke deg. Bare du er deg. Derfor kan du ikke navigere etter henne, du må navigere etter deg SELV. Jeg pleier å anbefale at man begynner med noe veldig konkret som å gå til frisøren, kjøpe en ny bukse, eller hva som helst som konkret markerer et økt fokus på en selv. Lev sunt; sunn mat, gå turer, sov mye. Bruk tid på å tenke, kjenne etter, skriv ned hva du føler om ting, hva som er viktig for deg selv. Gjerne dagbok. Øv deg på å si nei, helst uten å ha en grunn, bare for å gjøre det, og se at verden ikke faller sammen. Gjør nye ting, opplev mestring. Det kan være å lage en middagsrett eller dessert, dyrke en grønnsak eller fiske en fisk, hva som helst, men du må gå helhjertet inn for det. Ta initiativ, om det er til en date eller en telttur, om det er med ungene eller dama eller hele familien, spiller ingen rolle, poenget er at du tar hele ansvaret, med planlegging og alt. Og, selv om du er mann; Se filmen Stekte grønne tomater 11
Gjest Maxwell Skrevet 13. juni 2021 #6 Skrevet 13. juni 2021 ABM skrev (47 minutter siden): Du skal ikke gjøre noe for å forandre deg til hennes ønske! Gi henne sparken ! Enig!
Gjest supernova_87 Skrevet 13. juni 2021 #7 Skrevet 13. juni 2021 Anbefaler deg boken Models av Mark Manson. Leser den nå (selv om den egentlig er for menn). Problemet er ikke hvem du er. Problemet er at du er så usikker at du kanskje ikke greier å vise hvem du er. Når du etterhvert jobber med deg selv, får troen på din verdi, så er paradokset at du mest sannsynlig kommer til å synes at dama ikke er god nok. Men uansett: gjør den jobben for deg selv. Livet er tusen ganger bedre enn du tror her og nå! ❤
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 Sånn er kjæresten min òg. Som deg, altså. Fikser jobb og alt det der, og har likevel dårlig sjølfølelse. Forskjellen er vel bare at jeg ikke synes det er turn off når han ruminerer over hvordan folk angivelig vil utnytte ham, samtidig som han er veldig lukka i forhold til å få nytt nettverk eller fikse det han har. Jeg tenker bare aha, ok. Hvis han ber meg om råd, gir jeg ham råd. Men stort sett lar jeg ham fikse den suppa sjøl. Og fokuserer på å sjøl leve mitt liv, og å være en størrelse han kan stole på. Du finner ut av dette. Anonymkode: c178a...e98 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 Et utrolig passivt aggressivt utspill fra henne. Ønsker hun endringer, får hun komme med noe mer konstruktivt enn det der. Er hun ikke fornøyd, må hun selv ta ansvar for å gå Anonymkode: 7f7c1...051
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi gutter liker jo jenter med selvtillit så jeg forstår jo henne godt. Så hva kan jeg gjøre for at min samboer skal oppfatte meg med bedre selvtillit? De siste årene har jeg bare eksistert, ikke levd. Anonymkode: 6e720...a0a Javel, så lat som om at du har selvtillit. Fake it till you make it. Si imot henne. Tør å ta litt plass. Vær uenig. Vær sta. Vær påståelig. Lag litt støy bare for å gjøre det. For den strategien du har hatt hittil i livet er visst ikke godt nok. Så kan det hende hun snur ganske fort i oppfatningen av deg. Eller så kan du jo dumpe henne, ettersom hun bryter deg ned. Anonymkode: c590c...d54 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 Antagelig noe hun slang ur av seg i en krangel? Som kanskje ikke betydde så mye som du tror? Anonymkode: d5d17...396
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 Dette går under psykisk vold. Anonymkode: 65505...ce3 1
Gjest byråkrati Skrevet 13. juni 2021 #13 Skrevet 13. juni 2021 (endret) Er du sikker på at du bare ikke er sammen med en abuser, som manipulerer og vet hva si for å gjøre deg usikker, for deretter å bruke det mot deg? Jeg tenker det er på tide pakke sakene og gå. Endret 13. juni 2021 av byråkrati
Variant Skrevet 13. juni 2021 #14 Skrevet 13. juni 2021 Du er sammen med en isdronning. Har vært der du er selv, for meg var det å starte med noe som gjorde meg glad, ga meg en iver, som ikke bare var en hobby. Ta trening som du nevnte, om du gjør det kun for treningens del gir deg ikke så mye annet enn styrke/kondisjon, om du involverer deg på flere plan i denne verden er det masse forskning å bli smart på, kostholdsplaner, rutiner osv. Kunnskap og erfaring skaper selvtillit (hos meg ihvertfall). Forhold er mye det samme, jeg har sløyd noen drager for å bli sammen med dragen i noen tilfeller. Investering i kommunikasjon mellom hverandre har mye å si, ikke bare gjøre alt husarbeidet, da lærer du henne at hun ikke trenger å gjøre noe selv, og det gjentar seg i andre forhold senere. Selvhjelpsbøker og parterapi kan lære deg på hvilken måte du og hun kommuniserer. Lærer du deg det så kan det kanskje hende at forholdet blir litt bedre. Men det finnes grenser... 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #15 Skrevet 13. juni 2021 Høres ikke bra ut 😧 Hvor gamle er dere? Vært sammen lenge? Er det et mønster fra hennes side i hvordan hun behandler deg?🤔 Anonymkode: 60b7c...44c
Gjest Fnuggolina Skrevet 13. juni 2021 #16 Skrevet 13. juni 2021 Bytte kjæreste? Hun høres jævlig kjip og lite støttende ut. Eller en elskerinne Pleier ikke foreslå sånt, men her tenker jeg det er innafor. Med mindre du glemmer å si noe vesentlig, som for eksempel at du stadig tar opp alt som er fælt og galt med deg- også under sex, så er hun ordentlig kjip.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #17 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Over en lengre periode (mange år) har jeg følt at samboeren har null interesse av meg som kjæreste. Oppfatter at hun kun er sammen med meg grunnet barna, trygghet, det er praktisk med en handyman og god økonomi. (uttad fint hus, hytte bil osv). Det kan gå måneder og år mellom hver gang vi har sex. Jeg har prøvd å spørre mange ganger hva som er problemet. Jeg har i perioder trent enormt og føler jeg tar veldig mye ansvar på hjemmebane så det er ikke det. Vi kommuniserer veldig dårlig, det er ofte misforståelser som fører til krangler. Men endelig fikk jeg en forklaring fra henne "Det er så fullstendig turnoff at du har så dårlig selvtillit" Hun har jo helt rett i at personlig har jeg veldig liten selvtillit over meg som person og menneske. Men jeg føler jo at noe av dette skyldes måten jeg føler hun behandler meg på. Men dette er sikkert en vond sirkel jeg må komme meg ut av. Jobbmessig har jeg veldig stor selvtillit, for jeg vet jeg er god i det jeg gjør. Men personlig tenker jeg at jeg ikke vil plage noen med min tilstedeværelse. Folk tar i all hovedsak kontakt med meg når de trenger hjelp. Ikke for å finne på noe sosialt med meg. Men dette skyldes sikkert også noe at jeg aldri tørr å kontakt folk for å finne på noe sosialt. Vi gutter liker jo jenter med selvtillit så jeg forstår jo henne godt. Så hva kan jeg gjøre for at min samboer skal oppfatte meg med bedre selvtillit? De siste årene har jeg bare eksistert, ikke levd. Anonymkode: 6e720...a0a Det siste du skriver, at du har eksistert men ikke levd, får meg til å tenke at du kanskje ikke har det så bra generelt. Hadde det vært en mulighet for deg å snakket med psykolog om hvordan du har det, tror du? Eller andre du stoler på? Det virker jo ikke som du får så mye støtte hjemme. I et godt samboerskap så støtter man hverandre i stedet for å si sånne ting som at du er turnoff. Det kan være hun mener det, men det er jo fortsatt litt ufølsomt å si. Hvordan er hun ellers? Har du tenkt tanken på å gå ut av forholdet, og heller prøve å finne deg selv, eller tror du ikke det blir særlig mye bedre da? Jeg skjønner jo at det er vanskeligere når dere har barn sammen også. Men samtidig er det viktig at man er ærlig med hverandre i et forhold om hvordan man har det i forholdet. Dette er noe dere begge kan snnakke om sammen. Kanskje du kan prøve å få det litt bedre med deg selv ved å kontakte kolleger for å finne på noe sammen? Sette deg visse mål for dette hver uke for eksempel? Høres ikke ut som en veldig god situasjon for deg dette. Men jeg håper at ting bedrer seg og at du får bedre selvtillitt. Du kan også forsøke å snakke med din samboer, si at du ikke setter pris på det at hun sier du er turnoff (selv dersom hun mener det!) Lykke til, TS ❤️ Anonymkode: 23510...122 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #18 Skrevet 13. juni 2021 ~ m a u d e ~ skrev (1 time siden): SELVtillit, SELVfølelse og SELVrespekt, er tre begreper som alle handler om vårt syn på oss SELV - og som dermed mange blander sammen - men som er innbyrdes ulike. Takk for mange gode tanker. Det er nok mye sant at jeg blander begreper her. F.eks i jobbsammenheng vet jeg at jeg er en av de beste i landet. Får ukentlige forespørsler om å bytte jobb. Jeg har høy selvtillit når jeg f.eks skal gå inn i møter for å "selge jobben". Har vært både på TV og holde foredrag på store konferanser uten noen problemer eller nervøsitet. Fordi jeg vet jeg er god på det jeg gjør på jobb. For da handler det ikke om meg, men om det jeg "selger". På jobb er det værste jeg vet pausen. For jeg er livredd for å sette meg ned med kollegaer for jeg føler jeg er et utrolig kjedelig liv og er redd for at ingen egentlig vil ha med meg på sin side i lunchen. Så da sitter jeg bare på kontoret å jobber. Virkerlig hater det å bare gå bort til et bord å spørre om det er ledig. På damefronten har jeg alltid vært veldig skeptisk til at jenter liker meg. Så når samboer viste interesse for mange år siden så slo jeg til selv om jeg kanskje allerede da følte vi ikke var helt rett match. Personlig tar jeg aldri lenger iniativ til sex. Rett og slett for jeg hater å bli avvist. Følte jeg fikk nei 9 av 10 ganger så det er over 10 år siden jeg ga beskjed om at jeg ikke lenger kom til å ta iniativ. Har de siste 5 årene trent mye og har vært i min livs form, dog de siste 18 månedene har det vært nedtur med covid. Men jeg følte aldri treningen hjalp på hjemmebane. Dog fikk jeg noen kommentarer fra andre om at jeg så veldig bra ut. (som jeg tenker bare er høflighetfraser) Anonymkode: 6e720...a0a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #19 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det siste du skriver, at du har eksistert men ikke levd, får meg til å tenke at du kanskje ikke har det så bra generelt. Hadde det vært en mulighet for deg å snakket med psykolog om hvordan du har det, tror du? Eller andre du stoler på? Det virker jo ikke som du får så mye støtte hjemme. I et godt samboerskap så støtter man hverandre i stedet for å si sånne ting som at du er turnoff. Det kan være hun mener det, men det er jo fortsatt litt ufølsomt å si. Hvordan er hun ellers? Anonymkode: 23510...122 Vi lever i praksis helt separate liv. Hun er nok mest i sofaen på insta eller face. Eller ser ting på TV. Gjør stort sett seperate ting med barna. I helgen har hun sett diverse filmer med barna, mens jeg har vært på fjelletur med dem og bikkja. Jeg gidder ikke engang å spørre om hun ville være med. Barna ville spørre og fikk selvsagt nei. Denne gangen var det vist at hun hadde vondt i foten. (alltid en ny unnskyldning hvis det er en aktivitet som man ikke kan kjøre til) Anonymkode: 6e720...a0a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #20 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi lever i praksis helt separate liv. Hun er nok mest i sofaen på insta eller face. Eller ser ting på TV. Gjør stort sett seperate ting med barna. I helgen har hun sett diverse filmer med barna, mens jeg har vært på fjelletur med dem og bikkja. Jeg gidder ikke engang å spørre om hun ville være med. Barna ville spørre og fikk selvsagt nei. Denne gangen var det vist at hun hadde vondt i foten. (alltid en ny unnskyldning hvis det er en aktivitet som man ikke kan kjøre til) Anonymkode: 6e720...a0a Tror den dama di tenker at hun er søt. Anonymkode: 5bbed...8c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå