AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Jeg (mann 27) og veninnen min (dame 37) var ute med jobben for noen uker siden og vi hadde det veldig koselig. Hun kom mye senere hjem en hun i utgangspunktet skulle og mannen ble rasende på henne. Når jeg møtte henne dagen etter var hun veldig neffor og gråt flere ganger. Og jeg så hånden hennes var forstuet. Hun hadde blåmerker på håndleddet som så ut som et håndmerke fra noen andre. Og hun hadde flere store blåmerker over hele kroppen. Hun ville IKKE fortelle hva som hadde skjedd, men det var tydelig at hun ikke hadde det bra. Jeg og venninnen min har et veldig tett forhold og jeg ser lett om hun er opprørt. Jeg har etter hvert blitt godt kjent med mannen hennes som er noe eldre enn venninnen min, og det hender vi møtes og henger sammen bare jeg og han. Jeg og han har en veldig god tone. Jeg er ikke dummere enn at jeg kan tenke meg hva som har skjedd. Mitt spørsmål er: hva i alle dager skal jeg gjøre? Jeg syns sette er kjempevanskelig ! Skal jeg ta han til side å prate med han? Skal jeg presse det ut av henne hva som har skjedd? Skal jeg late som ingenting? Anonymkode: 65169...c70 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #2 Skrevet 13. juni 2021 Jeg syns du skal si du er bekjymret for henne. Anonymkode: 2354b...231 14
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #3 Skrevet 13. juni 2021 Ring det lokale krisesenteret og forhør deg om hvordan du bør gå frem. Kanskje du kan klare å få henne ned dit til samtale? Man behøver ikke å bo der, man kan bare komme til samtaler også. Anonymkode: 0e3f2...630 11
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Her må du gå varsomt frem. Du må for all del IKKE prate med han. Det eneste jeg kan tenke meg kommer ut av det er at han vil nekte, finne unnskyldninger også dra hjem til henne å skjelle hun ut (og kanskje mer enn det) fordi han sikkert mener at hun har betrodd seg til deg. De som lever i slike forhold har ofte vansker med å komme seg ut. Det krever også planlegging. Dette høres kanskje rart ut. Men hvis du har mulighet så synes jeg du skal ta bilder av hånden og blåmerkene hennes. Du kan gjerne snakke med henne og si du er bekymret. Kanskje du får vite mer. Om dette er vanlig eller første gang. Da kan du også spørre om du kan få ta bilder som du kan ha som dokumentasjon på din mobil i tilfelle hun kan trenge det senere. For slike bilder bør hun ikke ha selv, folk som han er manipulerende og har ofte full kontroll på mobilen til partneren. Du er venn med begge og dette kan bli et problem. Om han får nys i at dere har pratet sammen kan han sikkert finne på historier om at hun er utro, du prøver deg på henne osv. Så trå varsomt. Ta gjerne kontakt med krisesenteret i din kommune og forhør deg litt. Du kan også gi henne info om nummer osv hvis det er noe hun vil ha i bakhodet. Er det barn involvert i dette så melder du fra til barnevernet. Anonymkode: 52561...e44 10
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. juni 2021 #5 Skrevet 13. juni 2021 Ikke lurt å snakke med mannen, det kan gjøre det verre. Si at du er der for henne om hun trenger hjelp og noen å snakke med, vis omsorg og at du er der for henne.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #6 Skrevet 13. juni 2021 Nå man man få blåmerker uten å bli banka hjemme også. Noen får lettere blåmerker enn andre, og/eller er klossete. Eller hun opplever vold i hjemmet. Men jeg synes uansett at du kan snakke med venninna di om hvordan hun har det og spørre hva som ligger henne på hjertet. Anonymkode: b251a...88e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #7 Skrevet 13. juni 2021 Viktig å ikke sette ultimatium eller presse henne, for om han er voldelig har han nok et godt grep om henne og du hjelper han bare med å isolere henne. Vis at du bryr deg og si at hun kan stole på deg. Anonymkode: 91f9f...d2c 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ring det lokale krisesenteret og forhør deg om hvordan du bør gå frem. Kanskje du kan klare å få henne ned dit til samtale? Man behøver ikke å bo der, man kan bare komme til samtaler også. Anonymkode: 0e3f2...630 Dette! Anonymkode: 5dd83...b72 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 Du kan også ringe politiet. Anonymkode: 8d4c0...f74
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nå man man få blåmerker uten å bli banka hjemme også. Noen får lettere blåmerker enn andre, og/eller er klossete. Eller hun opplever vold i hjemmet. Men jeg synes uansett at du kan snakke med venninna di om hvordan hun har det og spørre hva som ligger henne på hjertet. Anonymkode: b251a...88e Altså, man får ikke bare en forstuet hånd og en haug av blåmerker og så attpåtil nekte å fortelle hva det kommer av, uten å bli bekymret og tro at det er noe mer på gang enn det som er bra.. Anonymkode: 36522...17d 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ring det lokale krisesenteret og forhør deg om hvordan du bør gå frem. Kanskje du kan klare å få henne ned dit til samtale? Man behøver ikke å bo der, man kan bare komme til samtaler også. Anonymkode: 0e3f2...630 Dette! Anonymkode: 79996...ae2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, man får ikke bare en forstuet hånd og en haug av blåmerker og så attpåtil nekte å fortelle hva det kommer av, uten å bli bekymret og tro at det er noe mer på gang enn det som er bra.. Anonymkode: 36522...17d Det beste er alltid stille åpne spørsmål. La dama eie sin egen historie, hva den nå er. Anonymkode: b251a...88e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå