AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Er det realistisk å klare ca 100 sider i uka og enkelte uker med full jobb? Anonymkode: c55e3...86d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #3 Skrevet 13. juni 2021 det er jo litt relativt.. jeg har klart det - men jeg er også en rask leser, og husker nesten alt jeg leser. 20 sider dagen, evt lese litt mer i helgen. Anonymkode: 71e16...f2f 1
Ullvott Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Du sier ikke noe om hvilke fag/hvilket nivå, men 100 sider i uka bør være overkommelig. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #5 Skrevet 13. juni 2021 tok videreutdanning i vår. de to ukene før eksamen leste jeg ca 1000sider med mye forskningslitteratur på engelsk og høyt akademisk nivå ved siden av 100%jobb. det er mulig. sett av litt tid hver dag til å lese litt. Anonymkode: 71e16...f2f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #6 Skrevet 13. juni 2021 Kommer helt an på både deg og faget. Jeg kan lese 1000 sider om dagen om jeg går inn for det. Om jeg lærer så mye av det? Ikke like sikker… Du må skille mellom å «lese» og «lære». Kommer helt an på. Anonymkode: 3ec78...417 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #7 Skrevet 13. juni 2021 Takk for svar alle. Dette er på bachelornivå med et innføringsemne og to emner med ganske tung litteratur. Leser ikke så fort, men er mulig jeg må forandre litt på lesemetoden. Leser dere alt veldig nøye og tar mye notater eller skumleser dere og forsøker å huske de store linjene? Anonymkode: c55e3...86d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar alle. Dette er på bachelornivå med et innføringsemne og to emner med ganske tung litteratur. Leser ikke så fort, men er mulig jeg må forandre litt på lesemetoden. Leser dere alt veldig nøye og tar mye notater eller skumleser dere og forsøker å huske de store linjene? Anonymkode: c55e3...86d huske de store linjene og evt markere. notater tar mye tid og selv bruker jeg disse lite i etterkant. jobber mer med å forstå hva de ulike kapitler/artikler handler om. eks med å oppsummere for meg selv eller lage kortere sammendrag. følge med i forelesninger - der gjennomgås det grundigere de ulike tema. hvis det er noe som det brukes mer tid på så kan en I etterkant lese på nytt. før forelesning er det vanskeligere å forstå fagstoff og artikler samt vanskeligere å vite hva som er "viktig" da bør lesing av pensum være for å få en "knagg" og overordnet bakgrunnsforståelse. opp mot eksamen vil forståelsen gjennom hele faget/semesteret gjøre det lettere både å lese på nytt og forstå fagstoffet i eksamenstiden. i eksamenslesing velger du ut det som har vært det "viktigste" og leser på nytt sammen med notater fra forelesning. -det viktigste pugger du detaljer, det andre fokuserer du mer på de store linjene. Anonymkode: 71e16...f2f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er det realistisk å klare ca 100 sider i uka og enkelte uker med full jobb? Anonymkode: c55e3...86d Husk at problemet og den store utfordringen er IKKE å lese x antall sider, men å faktisk kunne BRUKE og HUSKE teksten du leser. Det vil si at du lett kan lese 1000 sider i uken..... men klarer du å forstå og bruke teksten? Anonymkode: febdc...b47 5
Rotemor Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 100 sider i uken er overkommelig. Jeg prøver å unngå å skrive notater, selv om jeg finner det fristende. Det tar så mye tid og jeg bruker det lite. Jeg markerer heller nøye og med fargekoder. Feks grønt på det viktigste og som jeg forstår lett og rødt på ting jeg kjenner jeg må gå tilbake på/forstå bedre. Det er da viktig prikke overdrive fuskingen, da mister det verdi. I tillegg bruker jeg post-it lapper i bøkene med stikkord e.l. Feks om det er en referanse jeg skal slå opp senere. Jeg sparer mye tid på den måten.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: huske de store linjene og evt markere. notater tar mye tid og selv bruker jeg disse lite i etterkant. jobber mer med å forstå hva de ulike kapitler/artikler handler om. eks med å oppsummere for meg selv eller lage kortere sammendrag. følge med i forelesninger - der gjennomgås det grundigere de ulike tema. hvis det er noe som det brukes mer tid på så kan en I etterkant lese på nytt. før forelesning er det vanskeligere å forstå fagstoff og artikler samt vanskeligere å vite hva som er "viktig" da bør lesing av pensum være for å få en "knagg" og overordnet bakgrunnsforståelse. opp mot eksamen vil forståelsen gjennom hele faget/semesteret gjøre det lettere både å lese på nytt og forstå fagstoffet i eksamenstiden. i eksamenslesing velger du ut det som har vært det "viktigste" og leser på nytt sammen med notater fra forelesning. -det viktigste pugger du detaljer, det andre fokuserer du mer på de store linjene. Anonymkode: 71e16...f2f Takk for nyttig svar. Jeg har også "kastet bort" tid på lese og skrive mye og detaljerte notater som jeg har endt med å ikke bruke. Har begynt med å prøve å lage tankekart for å visuelt kunne memorere fagstoffet. Prøver å forstå konseptene. Har du erfaring med at etter du har lest så er det i realiteten noen få hovedpoenger i et kapitel? Anonymkode: c55e3...86d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Husk at problemet og den store utfordringen er IKKE å lese x antall sider, men å faktisk kunne BRUKE og HUSKE teksten du leser. Det vil si at du lett kan lese 1000 sider i uken..... men klarer du å forstå og bruke teksten? Anonymkode: febdc...b47 Enig det ikke er noe problem å frese igjennom hundre sider, men at utfordringen er å forstå og kunne bruke teoriene. Anonymkode: c55e3...86d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #13 Skrevet 13. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: tok videreutdanning i vår. de to ukene før eksamen leste jeg ca 1000sider med mye forskningslitteratur på engelsk og høyt akademisk nivå ved siden av 100%jobb. det er mulig. sett av litt tid hver dag til å lese litt. Anonymkode: 71e16...f2f Hadde muligens klart det som fullstidsstudent, men ved siden av jobb så hadde nok et kurs som du tok blitt i overkant for min del. Blir nok ikke så mye rom for mer lesing enn ca 2-3 timer på hverdagene. Anonymkode: c55e3...86d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #14 Skrevet 13. juni 2021 Just now, Rotemor said: 100 sider i uken er overkommelig. Jeg prøver å unngå å skrive notater, selv om jeg finner det fristende. Det tar så mye tid og jeg bruker det lite. Jeg markerer heller nøye og med fargekoder. Feks grønt på det viktigste og som jeg forstår lett og rødt på ting jeg kjenner jeg må gå tilbake på/forstå bedre. Det er da viktig prikke overdrive fuskingen, da mister det verdi. I tillegg bruker jeg post-it lapper i bøkene med stikkord e.l. Feks om det er en referanse jeg skal slå opp senere. Jeg sparer mye tid på den måten. Bruker du tid på å repetere eller klarer du å huske etter første gang du leser. Jeg husker ikke så godt pga tankekjør blant annet. Anonymkode: c55e3...86d
Rotemor Skrevet 13. juni 2021 #15 Skrevet 13. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bruker du tid på å repetere eller klarer du å huske etter første gang du leser. Jeg husker ikke så godt pga tankekjør blant annet. Anonymkode: c55e3...86d Jeg vil heller kalle det oppsummere. For hvert tema/kapittel/artikkkel eller hva det så, så blar jeg igjennom en gang til og evt leser over tusjen. Oppsummeringen tar kanskje 10 minutter. Jeg mister også konsentrasjonen iblant. Da synes jeg det hjelper å lese høyt og evt bare snakke høyt om tema. Endret 13. juni 2021 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #16 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig det ikke er noe problem å frese igjennom hundre sider, men at utfordringen er å forstå og kunne bruke teoriene. Anonymkode: c55e3...86d Skriv sammendrag for hvert kapittel eller artikkel du leser så hjelper du deg selv noe hinsides til eksamen. Dette fikser du. Anonymkode: febdc...b47 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #17 Skrevet 13. juni 2021 Just now, Rotemor said: Jeg vil heller kalle det oppsummere. For hvert tema/kapittel/artikkkel eller hva det så, så blar jeg igjennom en gang til og evt leser over tusjen. Oppsummeringen tar kanskje 10 minutter. Jeg mister også konsentrasjonen iblant. Da synes jeg det hjelper å lese høyt og evt bare snakke høyt om tema. Har faktisk vurdert å kjøpe en diktafon for å kunne lage en hjemmesnekret lydbok, men skummelt å høre sin egen stemme Takk for oppsummeringstips! Anonymkode: c55e3...86d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #18 Skrevet 13. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Skriv sammendrag for hvert kapittel eller artikkel du leser så hjelper du deg selv noe hinsides til eksamen. Dette fikser du. Anonymkode: febdc...b47 Takk for moralsk støtte og tips Anonymkode: c55e3...86d
Rotemor Skrevet 13. juni 2021 #19 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har faktisk vurdert å kjøpe en diktafon for å kunne lage en hjemmesnekret lydbok, men skummelt å høre sin egen stemme Takk for oppsummeringstips! Anonymkode: c55e3...86d Du kan laste ned en app😊Du blir vant til det!
Rotemor Skrevet 13. juni 2021 #20 Skrevet 13. juni 2021 Lykke til, forresten. Å studere som voksen synes jeg er fantastisk morsomt! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå