AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Jeg fikk positiv test for et par dager siden. Er overvektig, så da blir det vel sett på som risikosvangerskap.. Skal jeg bare gå til legen i morgen å ta blodprøver og sånt? Eller vil det bli sett på som litt hysterisk? Anonymkode: 49eb2...131
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #2 Skrevet 13. juni 2021 Ikke nødvendig før tidligst uke 12. gratulerer med svangerskapet, du har en koselig tid foran deg🥰 Anonymkode: 3b227...85e 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #3 Skrevet 13. juni 2021 Kan være greit å snakke med lege for å få det stadfestet av lege. Da kommer det i journalen din og de kan veilede deg mtp kosthold, medisiner du eventuelt tar og snakke med deg om hva slags oppfølging du og barnet kan komme til å trenge. Anonymkode: 88776...cef
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Forresten: Gratulerer! Anonymkode: 88776...cef
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #5 Skrevet 13. juni 2021 Gratulerer ❤ Ville gått til legen hvis du føler for det, kanskje spesielt hvis det er din første graviditet og alt er nytt. Kan være godt å få veid deg og fått en samtale om hva du må ta hensyn til som gravid🙂 Anonymkode: 61c8d...204 1
mammahjarte Skrevet 13. juni 2021 #6 Skrevet 13. juni 2021 Gratulerer. Eg synest det er greitt å dra inn i uke 7-8 sånn at man ikkje kjem heilt bakerst i køen til ordinær ultralyd. Men man trenger ikkje springe til legen så tidlig i graviditeten altså.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #7 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke nødvendig før tidligst uke 12. gratulerer med svangerskapet, du har en koselig tid foran deg🥰 Anonymkode: 3b227...85e AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan være greit å snakke med lege for å få det stadfestet av lege. Da kommer det i journalen din og de kan veilede deg mtp kosthold, medisiner du eventuelt tar og snakke med deg om hva slags oppfølging du og barnet kan komme til å trenge. Anonymkode: 88776...cef Tusen takk alle!🥰 Er det greit å ringe å få time på dagen da? Det er jo kanskje greit å få sjekket at alt av vitaminer og sånt er fint? Også tror jeg at jeg bør ha litt oppfølging i form av samtaler fordi jeg har hatt litt problemer med psyken. Er dette noe lege gjør, eller er det best å ringe helsestasjonen for det? Anonymkode: 49eb2...131
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke nødvendig før tidligst uke 12. gratulerer med svangerskapet, du har en koselig tid foran deg🥰 Anonymkode: 3b227...85e Det stemmer ikke lenger, nå sier de nasjonale retningslinjene for svangerskapsoppfølging at man skal ha første kontroll mellom uke 6-12 og at man skal tas inn til kontroll senest en uke etter å ha tatt kontakt Om man er førstegangsfødene eller risikofødsel ville jeg absolutt tatt kontakt og fått time rundt uke 6 Du kan også g til jordmor, da tar du kontakt med helsestasjonen i din kommune og sier at du ønsker oppfølging. Ikke alle fastleger er like oppdatert på svangerskap, mens andre igjen er flinke. Anonymkode: 212f4...d27 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk alle!🥰 Er det greit å ringe å få time på dagen da? Det er jo kanskje greit å få sjekket at alt av vitaminer og sånt er fint? Også tror jeg at jeg bør ha litt oppfølging i form av samtaler fordi jeg har hatt litt problemer med psyken. Er dette noe lege gjør, eller er det best å ringe helsestasjonen for det? Anonymkode: 49eb2...131 Både lege og jordmor kan ha samtaler og henvise videre til eventuelle tilbud i kommunen om psykisk helse, men jordmor har ofte bedre tid og mindre forsinkelser Velg det som er lettest for deg Ikke alle helsestasjoner har utstyr til å ta ut og sende inn prøver, men det kan du spørre om. Hvis ikke må du til lege for å ta blodprøver. Om du akkurat har fått positiv test, rundt 4 uker gravid, er det litt tidlig enda, men du skal selvfølgelig få oppfølging hvis du har behov! Det er superbra at du er tidlig ute mtp psykisk helse, du er flink 🤩 Anonymkode: 212f4...d27 1
minister-mio Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 Grattis, bare ting legekontoret så setter dere opp time når den tid kommer. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 Gratulerer! Det er ikke vanlig, nei, bedre å vente til uke 12. Jeg gikk forøvrig til legen da jeg fikk positiv test, da jeg hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid, så jeg var skråsikker på at jeg hadde kreft og skulle dø eller noe. Den "kreften" er nå 2 år. Anonymkode: 6b629...452 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Både lege og jordmor kan ha samtaler og henvise videre til eventuelle tilbud i kommunen om psykisk helse, men jordmor har ofte bedre tid og mindre forsinkelser Velg det som er lettest for deg Ikke alle helsestasjoner har utstyr til å ta ut og sende inn prøver, men det kan du spørre om. Hvis ikke må du til lege for å ta blodprøver. Om du akkurat har fått positiv test, rundt 4 uker gravid, er det litt tidlig enda, men du skal selvfølgelig få oppfølging hvis du har behov! Det er superbra at du er tidlig ute mtp psykisk helse, du er flink 🤩 Anonymkode: 212f4...d27 Både jordmor og lege er like nære, så da tenker jeg at jeg forsøker å oppsøke helsestasjonen for time med jordmor😃 Jeg er akkurat 4 i dag, så det er veldig tidlig, men siden jeg er veldig overvektig så er det kanskje greit å sjekke det grunnleggende?☺️ Jeg har lest at en graviditet kan gjøre psyken mye verre, så da er det greit å ta tak så tidlig som mulig😃 Anonymkode: 49eb2...131 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #13 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Gratulerer! Det er ikke vanlig, nei, bedre å vente til uke 12. Jeg gikk forøvrig til legen da jeg fikk positiv test, da jeg hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid, så jeg var skråsikker på at jeg hadde kreft og skulle dø eller noe. Den "kreften" er nå 2 år. Anonymkode: 6b629...452 Takk❤️ Ååww, det må ha vært en Berg og dalbane av følelser du gikk igjennom🙊🙊 Gratulerer med verdens beste «kreft»!😅😂 Anonymkode: 49eb2...131
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #14 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Gratulerer! Det er ikke vanlig, nei, bedre å vente til uke 12. Jeg gikk forøvrig til legen da jeg fikk positiv test, da jeg hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid, så jeg var skråsikker på at jeg hadde kreft og skulle dø eller noe. Den "kreften" er nå 2 år. Anonymkode: 6b629...452 Hvorfor er det bedre å vente til uke 12? Kan hende ts bruker medisiner, mangler vitaminer, røyker eller har andre ting som det erfint å ta tak i tidlig. Anonymkode: 88776...cef 1
Amatariel Skrevet 13. juni 2021 #15 Skrevet 13. juni 2021 De fleste leger vil ikke ha svangerskapskontroll før tidligst uke 8, helst litt senere, nærmere uke 10-12. Jeg regner med årsaken er at det skjer en del SA/MA i de tidlige ukene og da er det rett og slett nytteløst å bruke tid på prøver, helsekort osv. for et svangerskap som går til grunne. Men jeg vil likevel ikke si at det er uvanlig å kontakte lege tidlig, i alle fall ikke for førstegangsgravide. De vil ofte gjerne ha graviditeten bekreftet av helsepersonell og har en del spørsmål o.l.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #16 Skrevet 13. juni 2021 Amatariel skrev (25 minutter siden): De fleste leger vil ikke ha svangerskapskontroll før tidligst uke 8, helst litt senere, nærmere uke 10-12. Jeg regner med årsaken er at det skjer en del SA/MA i de tidlige ukene og da er det rett og slett nytteløst å bruke tid på prøver, helsekort osv. for et svangerskap som går til grunne. Men jeg vil likevel ikke si at det er uvanlig å kontakte lege tidlig, i alle fall ikke for førstegangsgravide. De vil ofte gjerne ha graviditeten bekreftet av helsepersonell og har en del spørsmål o.l. Ja jeg ser den🙄 Jeg er førstegangs, men har egentlig ikke så mye spørsmål annet enn veiledning på kosthold, og hvordan veien videre blir. Anonymkode: 49eb2...131
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #17 Skrevet 13. juni 2021 Jordmor inviterer gjerne til første kontroll fra uke 6-7 om man ønsker selv for å snakke om aktivitet, forventninger, kosthold, alkohol, røyk etc. Ring dit om du tenker det høres fint ut 🙂 Anonymkode: 21f28...37c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #18 Skrevet 13. juni 2021 Jeg ringte inn og fikk time til jordmor og glukosetest allerede i uke 6. var også veldig overvektig og det var høyrisiko. Jeg ringte bare inn og fortalte situasjonen masse lykke til videre! Anonymkode: 3e087...34e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #19 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ringte inn og fikk time til jordmor og glukosetest allerede i uke 6. var også veldig overvektig og det var høyrisiko. Jeg ringte bare inn og fortalte situasjonen masse lykke til videre! Anonymkode: 3e087...34e Meg over. De hjelp også til med å koble til sykehuset tidlig og jeg fikk ultralyd allerede i uke 11, og ble for det meste fulgt opp der videre. Det fysiske tok sykehuset seg av fra uke 11, men jordmoren var mer støttesamtaler Anonymkode: 3e087...34e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #20 Skrevet 13. juni 2021 Tidlig ultralyd i uke 6 og NIPT i uke 9 Anonymkode: bb4ff...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå