Gå til innhold

Tror du Gollum i Ringenes Herre var påvirket av boken "Dr.Jekyll og Mr.Hyde" boken fra 1800 tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I fortellingen "Dr.Jekyll og Mr Hyde" som er skrevet av samme forfatter som skrev "Skatten på Sjørøverøya"

Handlingen går generelt ut på. En god lege, lager et serum. Som skal skille godhet fra ondskap. Problemet blir at han får to splittet personligheter.

Så for å hindre at han blir til Hyde heletiden, så må han ha medisin for å hindre det. Hyde er den onde personligheten som gjør forferdelige ting. Og temaet går ut på "Dualiteten" til en mann. Godhet som eksisterer blir fordervet av ondskapen som presses ut.

Men hva tror du?

Endret av Bummelong
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei 😄 

Anonymkode: 99478...97f

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, den boken har han verken lest eller hørt om 😂

Skrevet

Såvidt meg bekjent er ikke Gollum direkte bygget på Jekyll/Hyde av RL Stevenson fra 1886, men det kan godt hende at JRR Tolkien hadde lest historien i sin barndom, siden han ble født i 1892, og kan ha brukt Jekyll/Hyde som en flytende inspirasjon for Smeagol/Gollum da han skrev Hobbiten i 1937.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hulk fra tegneseriene til Stan Lee er i inspirert av  "Dr.Jekyll og Mr Hyde".

Anonymkode: 7a477...6cb

AnonymBruker
Skrevet

Det som er irriterende med den boken er at alle vet hva som er greia før man leser den. Det er en glimrende bok, men ingen får den ekte leseropplevelsen siden alle vet at Dr. Jekyll og Mr. Hyde er en og samme person. Alle har blitt spoilet. Hadde jeg ikke visst noe på forhånd ville det vært enda mer fantastisk. 

Moral: spoling er en uting!

Anonymkode: dc0ce...500

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hulk fra tegneseriene til Stan Lee er i inspirert av  "Dr.Jekyll og Mr Hyde".

Anonymkode: 7a477...6cb

Hulken er bare teit barnslig tull på lik linje som Barbie dokker. Så vil ikke være noe jeg ville skrytt av. Men "Dr.Jekyll og Mr.Hyde" er skrevet veldig bra iallfall

Anonymkode: 4585f...78c

AnonymBruker
Skrevet

Hva er likhetene mellom de to karakterene?

Anonymkode: 6e8a2...12d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/15/2021 at 7:36 PM, AnonymBruker said:

Hulken er bare teit barnslig tull på lik linje som Barbie dokker. Så vil ikke være noe jeg ville skrytt av. Men "Dr.Jekyll og Mr.Hyde" er skrevet veldig bra iallfall

Anonymkode: 4585f...78c

Rar kommentar.  Hvem skryter her? 

Anonymkode: 07a15...e2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 2.39):

Hva er likhetene mellom de to karakterene?

Anonymkode: 6e8a2...12d

Skjønner ikke jeg heller, for å være helt ærlig...     

Anonymkode: 5fb82...f30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...