Gå til innhold

Håpløs nabopappa og ungene hans

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har flyttet inn i nytt nabolag. Naboen vår er tydeligvis helgepappa med samvær to helger i måneden.

Han har ett barn på vårt yngstes alder og et på ett eller to år.

Jeg skjønner hvorfor samboeren dro, for fyren er fullstendig tafatt…

Når ungene er her kommer de på døren vår så fort de er hentet eller mor har levert dem. 

Ding-dong! «Kan jeg leke med X?» hvert 15 minutt om vi ikke svarer ja.

Om vi svarer det ikke passer står den eldste og henger ved gjerdet og roper om hen ser oss eller barna gjennom vinduet. Er vi utendørs blir vi dratt inn i det uten unntak… Faren er ikke å se noe sted.

Om vi lar de to jevnaldrende leke sammen så er vi plutselig barnevakt for den minste også. Har reagert mange ganger på at faren ikke er å se og han etterspør ikke dem heller selv om de kan være her i timesvis (vi snakker 09-17.00!) Måten han kommuniserer med dem på er at om de skal hjem så åpner han døren og roper på dem. 

Etterhvert har jeg skjønt at denne faren virker å planlegge for at ungene skal være hos oss. Det er noe rart med hele væremåten og hvordan han virker å oppfordre ungene å oppsøke oss innimellom. Både ungene har sagt noe og måten jeg har sett han holde på med dem peker på det.

Vi slites litt mellom at det kan være greit med en lekekamerat for den yngste vår innimellom , og at vi egentlig føler vi omtrent blir beleiret annenhver helg fra morgen til kveld og må plutselig passe på en 1-2 åring hele dagen. Fyren kommuniserer ikke i det hele tatt. Sier knapt hei om han er nødt å gå bort til oss og hente. 

Vi vurderer egentlig å flytte. For dette er bare slitsomt. Om vi er slitne og vil ha fred så står ungene ved gjerdet og maser. De står der om vi drar ut, de står der når vi kommer hjem og de står der når vi står opp. Noen ganger ringer de på klokken 8…

Naboen er jo ikke mulig å snakke med og virker generelt som en egoist uten noen sosiale antenner med snuta ned i mobilen når han er utenfor døra (som er  sjeldent). Huset hans bare forfaller og har lukka gardiner hele døgnet.. Vet liksom ikke helt hva vi skal gjøre.

Avvise ungene konsekvent? Sende mannen over og ta en alvorsprat? Må vi oppdra hans barn til hvilke regler og rammer som gjelder? Ringe barnevernet eller moren? Eller bare flytte?

Vi er bare lei…

Anonymkode: 387cd...ff0

Videoannonse
Annonse
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Neste gang de er der sjekker du tlf nr klærne er merket med, og gir beskjed til moren til barna. Det der ville jeg virkelig visst om dersom det var mine barn..

Skrevet

Hvorfor sier flere at mannen skal sendes over for en prat?

Jeg hadde nok vært konsekvent med å snakke tydelig til barna og også tydelig til far. Se om han skjerper seg. Det er jo helt klart at han bruker dere som barnevakt.

Jeg har aldri sett sånne ting løse seg egentlig så hadde vurdert flytting selv.  Men å ha en ett eller to åring uten tilsyn i så mange timer er en klar barnevernsak.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ring mora. Og jeg synes at dere faktisk bør være en trygg havn for disse barna. Det er ikke alle barn som vokser opp under trygge rammer og det synes som at dere er det for disse barna. Se lengre enn deres egen nese.

Anonymkode: e02d2...6bb

Men om han ikke orker kan han vel bare la moren ha dem…? Hvordan ble denne nye naboens barn vårt ansvar..?

Fordi han har pusha dem på oss? Ungene hans går ikke i barnehage eller skole med noen av våre. De bare er her hver andre uke…

ts

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sier flere at mannen skal sendes over for en prat?

Jeg hadde nok vært konsekvent med å snakke tydelig til barna og også tydelig til far. Se om han skjerper seg. Det er jo helt klart at han bruker dere som barnevakt.

Jeg har aldri sett sånne ting løse seg egentlig så hadde vurdert flytting selv.  Men å ha en ett eller to åring uten tilsyn i så mange timer er en klar barnevernsak.

Dette med smårollingen er det jeg har reagert mest på også. Han tenker tydeligvis at storesøsken er ansvarlig om de er ute. Han vet jo ikke hvor ungen er og ser ikke ungen! Likevel bryr han seg ikke!

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her må man si klart og tydelig fra til barna. Bruk utestemmen og gi dem litt kjeft at slik ikke er ok

Anonymkode: 7c828...496

Skrevet

Hva med å gjøre de helgene om til familie helger der dere gjør noe hyggelig sammen som familie?

Uansett. Si ifra. du må leie barna hjem og si at dere desverre ikke kan være barnevakt dagen lang.

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde meldt til barnevernet. Hvem faen sender ut en 2 åring uten tilsyn? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sånn nabopappa vi og. Der dukker jenta opp på døra grytidlig og ringer på og slutter ikke å ringe på til noen åpner. Og hun tror nei betyr ikke ennå. Så hvis vi sier nei xx kan ikke leke nå så tror hun det betyr, kom tilbake om ti minutter og ring på døra til noen åpner igjen. Sier vi at vi skal bort så begynner hun å mase på å få være med. Hun kommer inn i hagen og maser om is og saft eller å få leke på rommet til xx. Jeg har snakket med faren og han virker som om han forstår og at det skal bli en forandring. Men det blir det ikke. 

Så vet hvordan du har det. Vi har også vurdert å flytte. 

Anonymkode: fb50b...9e3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette med smårollingen er det jeg har reagert mest på også. Han tenker tydeligvis at storesøsken er ansvarlig om de er ute. Han vet jo ikke hvor ungen er og ser ikke ungen! Likevel bryr han seg ikke!

ts

Det er helt uakseptabelt og viser at han ikke egner seg. Han syns det er greit at barna går uten mat og drikke i så mange timer også? Ring anonymt til barnevernet. Skjønner at det er en veldig vanskelig situasjon for dere iallefall!

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Skifter du bleier på den minste? Eller tar du barnet med til faren når den må ha ny bleie?

Anonymkode: 65474...32c

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her må man si klart og tydelig fra til barna. Bruk utestemmen og gi dem litt kjeft at slik ikke er ok

Anonymkode: 7c828...496

Jeg sier ifra innimellom til den eldste. Men denne ungen er ganske grenseløs og uspiselig innimellom..

Har sagt klart ifra om å slutte å mase og ringe på døren. Og det gir den blaffen i. Har også fått en del varianter av «Pappa sier jeg kan gjøre som jeg vil» når vi har prøvd å snakke til ungen…

Noen ganger marsjerer ungen sin vei om hen får tilbakemelding på oppførselen og lar minsten bli her…

Ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med mora og send bekymringsmelding til BV. Det kan være mora ikke vet bedre når det kommer til samvær og rett/krav overfor faren. Kansjke mora er lik faren... og faren kan være har samvær for å redusere bidraget. Motivasjonen bak samværet kan være mye rart, men når faren ikke tar ansvar for ungene bør noen varsles.

Anonymkode: 124a9...7b2

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sier vi at vi skal bort så begynner hun å mase på å få være med. Hun kommer inn i hagen og maser om is og saft eller å få leke på rommet til xx.

Anonymkode: fb50b...9e3

Sånn nabo har vi også. Eller bare er å leker i hagen vår uten lov eller kan plutselig bare dukke opp inne på rommet til barnet vårt uten at vi vet at hun er her

Anonymkode: cff3a...24e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Maggi2 skrev (1 minutt siden):

Høres merkelig ut at et så lite barn går alene i så mange timer. Trenger han aldri dupp eller ny bleie? Kos og trøst? Eller gir dere ham alt dette? Rart i så fall at du ikke har ringt barnevernet for lenge siden.

Ja, jeg synes også det høres rart ut. Hvorforctar du ikke barna med til far og bare sier at de ikke kan være hos dere? Dere trenger jo ikke å begrunne det.

Anonymkode: 65474...32c

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...