Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal inn til vurdering iløpet av uken om jeg skal igangsettes. Jeg sliter veldig med fødselsangst hvor flere faktorer spiller inn som jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på.

Men jeg lurer på når er det vanlig å bli igangsatt for dem med fødselsangst?

Anonymkode: cb03a...a39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er fødselsangst en indikasjon for igangsettelse? Tenker du da før termin? 
Syns jeg virket som en rar vurdering da sjansen for en lengre og hardere fødsel øker ved igangsettelse . Og det er vel ikke akkurat d man ønsker for en med fødselsangst med mindre det er andre medisinske indikasjoner for det (stor barn,sv- diabetes, at du Må settes i gang pga Max overtid..) 

Anonymkode: 56642...568

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er fødselsangst en indikasjon for igangsettelse? Tenker du da før termin? 
Syns jeg virket som en rar vurdering da sjansen for en lengre og hardere fødsel øker ved igangsettelse . Og det er vel ikke akkurat d man ønsker for en med fødselsangst med mindre det er andre medisinske indikasjoner for det (stor barn,sv- diabetes, at du Må settes i gang pga Max overtid..) 

Hvis du ikke har ett svar på spørsmålet jeg spør, så kan du gå ut av dette innlegget.

Ts

Anonymkode: cb03a...a39

AnonymBruker
Skrevet

Du spør inne på et forum, og jeg svarer bare helt ærlig at jeg ikke visste at igangsettelse var vanlig prosedyre for de med fødselsangst.. 

Ville jo så absolutt spurt fødeavdelingen/ jordmor/ din gynekolog om dette. Hvis det stemmer at du har fått Vurdert igangsettelse på dette grunnlaget så finnes det selvsagt en faglig vurdering bak dette som kun de vet svaret på! 

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke vanlig. Man ønsker i utgangspunktet ikke å igangsette med mindre barnet viser mistrivsel eller det er noe hos mor (veldig dårlig form, sv.dia, stort barn, overtid osv). Fødselsangst er vanligvis ikke en god nok grunn. Igangsettelse innebærer mye større risiko for komplikasjoner for mor og barn. 

Anonymkode: 7620e...487

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke om det er direkte vanlig, men det er en kjent mulighet ja. Jeg hadde en tøff første fødsel. Jeg ville ikke si jeg fikk fødselsangst i andre svangerskap, men jeg var preget av opplevelsen og det var viktig for meg at det ikke skulle gjenta seg. Jeg fikk (uten å be om det) tilbud om keisersnitt eller igangsettelse opptil to uker før termin, hvis det var noe som kunne hjelpe meg. Jeg regner derfor med at de som rent faktisk har fødselsangst vil kunne få noenlunde samme tilbud. (Jeg valgte ingen av delene, men fødselen ble satt i gang likevel fordi jeg hadde passert termin. Det var en rask og lett fødsel, men det er selvsagt ikke sikkert at den hadde vært like enkel om jeg hadde blitt satt i gang to uker før termin. Det er greit å ha i bakhodet at igangsettelse for noen, men ikke for alle, kan gi en tøffere fødsel. Uansett håper jeg at fødselen din blir slik du ønsker deg. :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...