Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer ved lønnstrekk? Vet at jeg får sitte igjen med nok til husleie og livsopphold. Hva med andre lån og gjeld?

Har 1 forbruks lån som har gått til inkasso. Dette blir det sikkert lønnstrekk på snart. Men jeg har 1 lån til og 2 kredittkort. Disse klarer jeg ikke å betale med livsopphold hvis det blir lønnstrekk. Da går disse også til inkasso. Hva skjer da? 

Anonymkode: 1a296...e00

Videoannonse
Annonse
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Du får ikke betalle andre lån så  da går alt til inkasso. 

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (22 minutter siden):

Så egentlig er det ikke noe vits for meg å betale de andre lånene heller da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva skjer ved lønnstrekk? Vet at jeg får sitte igjen med nok til husleie og livsopphold. Hva med andre lån og gjeld?

Har 1 forbruks lån som har gått til inkasso. Dette blir det sikkert lønnstrekk på snart. Men jeg har 1 lån til og 2 kredittkort. Disse klarer jeg ikke å betale med livsopphold hvis det blir lønnstrekk. Da går disse også til inkasso. Hva skjer da? 

Du må sette opp en oversikt over hva du har av faste utgifter, som husleie, lån, etc. Så skal du ha igjen til livsopphold, dette skal da dekke strøm, mat, reiseutgifter t/r jobb. Det er klart  du skal få ha igjen så du kan dekke andre lån du har fast. De setter da trekket noe lavere. Du har vel fått beskjed om å fylle ut? Hvem er det som trekker deg? Namsmannen, skatteetaten eller statens innkerving? Du må jo informere dem om hva du har av faste utgifter

Anonymkode: eb352...d43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (30 minutter siden):

Tull. Jeg har jobbet hos namsmannen, og det taes hensyn til faste utgifter som lån, husleie etc

• Liker 2
Gjest Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull. Jeg har jobbet hos namsmannen, og det taes hensyn til faste utgifter som lån, husleie etc

Det viste jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må sette opp en oversikt over hva du har av faste utgifter, som husleie, lån, etc. Så skal du ha igjen til livsopphold, dette skal da dekke strøm, mat, reiseutgifter t/r jobb. Det er klart  du skal få ha igjen så du kan dekke andre lån du har fast. De setter da trekket noe lavere. Du har vel fått beskjed om å fylle ut? Hvem er det som trekker deg? Namsmannen, skatteetaten eller statens innkerving? Du må jo informere dem om hva du har av faste utgifter

Har ikke kommet så langt ennå, men regner med at jeg får brev fra namsmannen snart 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, det er unntaket isåfall, jeg har jobbet med inkasso og som regel er det bare boliglån man får "fratrekk" for ved beregning av lønnstrekket, ikke andre forbrukslån. 

Anonymkode: 08262...b3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å få til en ordning med inkasso selskapet, men er ikke lett. 

Skrevet

Har du snakket med kreditorene dine? Er det ingen ting du kan gjøre for å unngå utleggsforretning?

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (Akkurat nå):

Har du snakket med kreditorene dine? Er det ingen ting du kan gjøre for å unngå utleggsforretning?

Har prøvd.  Jeg kan bare betale halvparten av summen de krever pr måned. Dette pga at jeg også betaler på andre lån og kredittkort 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har prøvd.  Jeg kan bare betale halvparten av summen de krever pr måned. Dette pga at jeg også betaler på andre lån og kredittkort 

Les deg opp på dekningsloven så kan du unngå utleggsforretning. Betaler du divididende av alt overskudd etter husleie og livsopphold er betalt så får du ikke lønnstrekk.trenger ikke nedbetalingsavtale for å gjøre det

Anonymkode: 2c677...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke gjør noe , får første kreditor lønnstrekk og de andre må stå i kø til det er noe å hente. 

Gjest Laffatus
Skrevet

Tja, det er unntaket isåfall, jeg har jobbet med inkasso og som regel er det bare boliglån man får "fratrekk" for ved beregning av lønnstrekket, ikke andre forbrukslån. 

Anonymkode: 08262...b3c

Det var  det jeg synes var rart at  andre kreditor  skal få mindre for den personen har andre gjeld. Men jeg ha ikke lest meg opp på dette tema.

Gjest Laffatus
Skrevet

Ved utleggsforretning er det «første mann til mølla» prinsippet som gjelder. Dette betyr at den mest utålmodige og aggressive kreditoren som begjærer utlegg først når skyldner har betalingsproblemer, er den som faktisk får trekk i lønn og pant i eventuelt andre eiendeler.

Siden namsmannen ikke bare har mulighet til å nedlegge maksimalt utleggstrekk, men også har plikt til dette, så kan det føre til negative konsekvenser for skyldner og eventuelt andre kreditorer til skyldner.

Satsene til boutgifter og livsopphold er ikke høyere enn at det er akkurat nok til å betale husleie eller boliglån, samt dekke løpende utgifter til mat, strøm, klær og lignende. Det er ikke tatt høyde i satsene for at skyldner skal dekke annen gjeld slik som billån, kredittkortgjeld, forbrukslån og annen forfalt gjeld.

Dette fører derfor ofte til at en anstrengt økonomi hos skyldner, som betjener flere andre kreditorer, dermed kollapser fullstendig når en kreditor begjærer utlegg. Det blir dermed en destruktiv domino effekt som ikke gagner hverken skyldner eller andre mer tålmodige kreditorer.

Legger med en  link der du kan lese.

https://www.utleggsforretning.com/utleggstrekk.html

Gjest hellokitty
Skrevet

Har ikke kommet så langt ennå, men regner med at jeg får brev fra namsmannen snart 

Kan du ikke kontakte kreditor og forklare situasjonen? Veldig dumt å vente på trekk. Det blir veldig dyrt. Kanskje du kan få utsettelse?

AnonymBruker
Skrevet

"Det finnes imidlertid ett unntak i dekningsloven som gjør at det ikke kan legges ned utleggstrekk dersom skyldner gjør det den kan for å betjene gjelden sin og ikke forfordeler noen kreditorer. Dette betyr at skyldner i så fall selv må sørge for at den på eget initiativ før det begjæres utlegg betjener alle kreditorene likt i forhold til gjeldspostenes størrelse, samt at alt overskytende utover det som er nødvendig til livsopphold og boutgifter benyttes til dette.

I slike saker skal namsmannen ikke legge ned utleggstrekk. Dessverre er dette svært vanskelig for skyldner, både å få dette helt riktig, samt få gjennomslag for dette hos namsmannen, da det er svært uvanlig at noen skyldnere benytter seg av denne muligheten." utleggsforretning.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...