Gå til innhold

Ville dere latt 14 år gammel sønn være hjemme alene over natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på. 

Anonymkode: 08e59...dd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min sønn var alene over natta første gang da han var 14. Det gikk helt fint. 

Anonymkode: abda6...50f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ja. Men kommer litt an på gutten, hva han er vant til, hvordan han oppfører seg og forholdet mellom han og foreldrene. 

Hvis det å være alene hjemme er noe han er vant med og han derfor vet at med tillitt kommer ansvar, så er det jo ikke noen større fare ved å være alene en natt enn en kveld eller på dagen. Han dør ikke av sult. Men man må jo ha forberedt barnet på det oppigjennom, så de er vant med å være alene, vet hvor de skal henvende seg om noe skulle skje osv. Selv var jeg alene hjemme lenge før 14 år gammel, aldri noe problem. Jeg nøt å ha huset for meg selv, se på film som jeg ville og ha alenetid. 

Anonymkode: 29dc4...050

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt.

Anonymkode: 0432f...2a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er til å stole på, ja. Han er bare et år yngre enn folk som flytter hjemmefra. 

Anonymkode: cd4cb...056

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men så avhenger det av hvor moden han er for alderen, så du må kjenne sønnen din. Er du veldig langt unna om det skulle bli noe? 

Anonymkode: e403f...027

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du bekymret for?

At han skal invitere hele ungdomsklubben på fyllekalas mens de jukker i lufta og mimer til Tix-låter som forurenser lufta?

Anonymkode: f0e86...a56

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke latt 14 åringen være hjemme alene i helga😅 

I ukedagene er det mindre sannsynlig at han inviterer til åpent hus fest, så det hadde gått fint. 

Anonymkode: a721d...92a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: ced61...08c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot ikke min være alene hjemme som 14-åring. Mest pga et par gutter i gjengen som jeg syns var i villeste laget. Han fikk være alene hjemme som 16 eller 17-åring. Det rydde inn med folk, og han hadde ikke kontroll. Skjedde ingen store skader, heldigvis. Men det vises jo i et hus når en haug med tenåringee har hatt fest. 

Anonymkode: 225a2...849

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville vi ikke gjort. Ikke fordi jeg tror han/de (har en på 14 og en på 15) ikke hadde klart/turd det, men det føles ukomfortabelt for meg. Mener det er mitt ansvar å være til stede. Vi har ikke bil, eller økonomi til å komme i taxi, om det skulle være noe. Om det hadde skjedd noe, brann eller lignende, kunne jeg aldri tilgitt meg selv. 

Anonymkode: b391a...9e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme hos faren - glatt. Hjemme hos meg - usikker. Rett og slett fordi jeg bor midt i sentrum og det gjør ikke faren.

Anonymkode: fd458...ffc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på 14 (blir 15 i år), og hun har vært alene hjemme om natten. Hun er fornuftig og det er ikke noe fare for fest, så det har gått veldig fint. Tror jeg vil være mer skeptisk når hun er 17..

Anonymkode: 0ba8d...6df

• Liker 2
Gjest BethD
Skrevet (endret)

Man må jo se an gutten. 
Jeg ville latt min være det,fordi han er veldig ansvarsfull, pliktoppfyllende,fornuftig og er generelt en flink gutt. 
Men det fins jo gutter som er på totalt andre enden av skalaen 

Endret av BethD
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt ikke , handler ikke om mitt barn men om andre

Anonymkode: 7437c...9fe

• Liker 1
Skrevet

Ja uten tvil, grensen for et normalt utviklet barn mener jeg ligger rundt 12 år for å overnatte 1 natt alene hjemme

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en mor som var sykepleier, og sov selvsagt hjemme alene flere ganger i måneden fra yngre alder enn det. Mener du seriøst at hun skulle ordnet banevakt for en tenåring hver gang hun skulle på jobb?

Anonymkode: e40f6...54c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, min 14 åring får ikke være alene på natten. Nå har det aldri vært noen grunn for det og det hadde helt sikkert gått bra. Men, nei. Jeg ser jo hvor mye rart min 14 åring har for seg noen ganger. Fornuften er ikke det som tar mest plass om dagen.

Anonymkode: e3601...937

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Bodde selv alene da jeg var 15 år.

Anonymkode: db0ee...74a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde en mor som var sykepleier, og sov selvsagt hjemme alene flere ganger i måneden fra yngre alder enn det. Mener du seriøst at hun skulle ordnet banevakt for en tenåring hver gang hun skulle på jobb?

Anonymkode: e40f6...54c

Når barna er små, yngre enn 12, så bør mor ordne med barnevakt, ja. Selv om hun altså er sykepleier! Men før i tiden var det nok annen praksis.

12 år er vel kanskje innenfor å være alene hjemme om natten. Hvis det er et ansvarlig barn. Men hvor går grensa? Kan 11-åringer være alene hjemme om natta?  10? 9?  Kan vi dra på hytta en helg og la 12-åringen være alene hjemme? Det er ingenting som er «selvsagt» her.

Anonymkode: bdc66...04c

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...