Gå til innhold

Syting om ikke råd til ferie, er det virkelig en menneskerett å dra på ferie?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk skal faen meg syte seg til alt. Ta dere en tur i skogen ja.

Anonymkode: b693a...efc

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Man får feriepenger i juni og halv skatt i desember. Det handler om planlegging og prioriteringer for å dra på ferie. Kanskje kan man dra til utlandet et år, hyttetur et annet år, hjemmeferie… 

Ja, folk syter!!!! Da jeg vokste opp (født i 89), var det vanligst med norgesferie eller i skandinavia. Folk flest reiste ikke til syden.

Heller gjør det beste ut av hva man har og senk forventningene. Hvis ikke blir livet fylt med skuffelser, misunnelse, og følelse av utenforskap. Og vi voksne kan påvirke barn med å forstå hvorfor man ferierer ulikt, det trenger ikke bli vare sorgen…. Ja, det er så klart ekstra belastende for de som vokser opp i fattigdom og alltid er utenfor, men det er ikke sånn at de fleste som ikke kan dra på dyre utenlandsferier lever som fattige. Det handler om foreldrenes prioriteringer hver eneste dag.

Anonymkode: 9ccbb...94f

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

"JEG VIL HAAAAA!!" Faens syting av folk. Og folk eier jo ikke skam. Starter spleis (rein faens tigging) for å få seg en ferie etc.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det lærer barn at om man ikke drar på ferie så er man mindre verdt og skaper en følelse av å være utenfor. Og den følelsen er det de voksne som påprakker dem. Det er de voksne som vil på ferie, og så skyver de barna foran seg og sier stakkars lille Frank har aldri vært på Granca! Istedenfor å vise entusiasme over hjemmeferie så ungene blir positivt påvirket. Det er så mange rassforeldre. Bare vær ærlig om at det er du som vil til Syden, og det er du som ikke gidder å finne på noe i nærområdet med barna dine, og det er du som vil gjøre som alle andre, og det er du som lærer ungen din å føle at ferier ikke er verdt noe hvis man ikke har reist, og at unger som ikke reiser noe sted er fattige og triste. 

Anonymkode: 4d7d5...c9f

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det lærer barn at om man ikke drar på ferie så er man mindre verdt og skaper en følelse av å være utenfor. Og den følelsen er det de voksne som påprakker dem. Det er de voksne som vil på ferie, og så skyver de barna foran seg og sier stakkars lille Frank har aldri vært på Granca! Istedenfor å vise entusiasme over hjemmeferie så ungene blir positivt påvirket. Det er så mange rassforeldre. Bare vær ærlig om at det er du som vil til Syden, og det er du som ikke gidder å finne på noe i nærområdet med barna dine, og det er du som vil gjøre som alle andre, og det er du som lærer ungen din å føle at ferier ikke er verdt noe hvis man ikke har reist, og at unger som ikke reiser noe sted er fattige og triste. 

Anonymkode: 4d7d5...c9f

Eh nei. Dette lærer ungene selv så fort de passerer skolealder. 

Hjelper ikke om vi som foreldre er superpositive til telttur, når klassevenner skal til Kristiansand, Sommerland i Bø, Tusenfryd etc pluss på en familie hytte. 

Det er barna det er synd på. Vi voksne vet vi er fattige. 

Anonymkode: dd604...2f9

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

I dag er man så gal i hodet at ting stemples som "utenforskap", pga man ikke har råd til dyre ting som ipad/iphone, dyre klær/sko/vesker, dyre ferier til thailand, eller annet. Så sykt er det i dag!

Man skal ha de rette tingene, foreldre har ødelagt sine barn med at det er materialismen som er livet.

Anonymkode: 099ff...026

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ferietall-bekymrer---gjor-vondt-i-sjela/73887731

Masse syting om ferietid, det er SÅ mye man kan gjøre gratis i dag. Bare en liten telt-tur i skogen rundt der man bor.

Er det virkelig sånn at man ikke kan syte over noe med mindre det er en menneskerett?

Nei, det er ikke en rett å dra på ferie, men som så utrolig mye annet som heller ikke er en rett, så kan vi fint klage litt likevel.

Anonymkode: e1e19...a1f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh nei. Dette lærer ungene selv så fort de passerer skolealder. 

Hjelper ikke om vi som foreldre er superpositive til telttur, når klassevenner skal til Kristiansand, Sommerland i Bø, Tusenfryd etc pluss på en familie hytte. 

Det er barna det er synd på. Vi voksne vet vi er fattige. 

Anonymkode: dd604...2f9

Ser du ikke feilen selv...i ditt innlegg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I dag er man så gal i hodet at ting stemples som "utenforskap", pga man ikke har råd til dyre ting som ipad/iphone, dyre klær/sko/vesker, dyre ferier til thailand, eller annet. Så sykt er det i dag!

Man skal ha de rette tingene, foreldre har ødelagt sine barn med at det er materialismen som er livet.

Utenforskap defineres av hva som er normalen, hva som er "innenfor". Det som er sykt er ev. hva folk i dag faktisk har, og hvor store skiller det lager mellom de som har lite, og de som har mye.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå er jeg helt enig i at det ikke er menneskerett å dra på ferie og at folk syter mye, men hva ER det med dere jævla friluftsentusiaster som skal prakke den jævla skogen deres på alle andre???

Hvis man har lyst på strandferie er skogen er ynkelig alternativ. Hvis man har lyst på hotellferie med spa er telttur et elendig alternativ. Hvis man har lyst på storbyferie og shoppe og gå på konserter er skogstur lite aktuelt.

Samme greia er det hvis noen er lei seg for at de ikke får trent. "Gå en tur i skog og mark! Løft på noen tømmerstokker i skogen! Frisk luft er sunt for deg!" Nei takk, da sitter jeg heller hjemme og gnager på mine egne pulsårer.

Det skal liksom være løsningen for alt. Har ikke penger til mat. Gå ut i skogen og finn gaukesyre og konglefrø! Er ufrivillig barnløs. Gå ut i skogen, den friske luften får vekk de negative tankene, og kanskje finner du en forlatt fugleunge du kan oppdra som ditt eget barn!

Anonymkode: 95bc3...d54

Lo mens jeg leste 😂 er veldig enig!! 

Anonymkode: f05ed...12e

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utenforskap defineres av hva som er normalen, hva som er "innenfor". Det som er sykt er ev. hva folk i dag faktisk har, og hvor store skiller det lager mellom de som har lite, og de som har mye.

Hvordan skal du defiinere hva som er normalt?

Selv om flertallet gjør en ting, må man ikke følge dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/ferietall-bekymrer---gjor-vondt-i-sjela/73887731

Masse syting om ferietid, det er SÅ mye man kan gjøre gratis i dag. Bare en liten telt-tur i skogen rundt der man bor.

Telttur i skogen er jo dritdyrt!

De færreste som ikke alt er friluftsmennesker har ting som telt, soveposer, liggeunderlag, sekk, stormkjøkken osv liggende å slenge.

Har en dårlig råd er også vanntett tøy, turbukse, ullundertøy og gode sko noe en heller ikke tar seg råd til å prioritere.

På mange av disse tilbudene om gratis ferie er det nettopp normalt friluftsliv som tilbys. Har en lite ressurser og nettverk er det ikke bare bare å få til ting andre - også TS - tar som en selvfølge.

I hele landet er det unger som alltid på mystisk vis blir ‘syke’ når det er turdag, sykkeldag, skidag - fordi utstyret som trengs er dyrt, og husleie og mat er viktigere.

Anonymkode: 9233c...a73

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Telttur i skogen er jo dritdyrt!

De færreste som ikke alt er friluftsmennesker har ting som telt, soveposer, liggeunderlag, sekk, stormkjøkken osv liggende å slenge.

Har en dårlig råd er også vanntett tøy, turbukse, ullundertøy og gode sko noe en heller ikke tar seg råd til å prioritere.

På mange av disse tilbudene om gratis ferie er det nettopp normalt friluftsliv som tilbys. Har en lite ressurser og nettverk er det ikke bare bare å få til ting andre - også TS - tar som en selvfølge.

I hele landet er det unger som alltid på mystisk vis blir ‘syke’ når det er turdag, sykkeldag, skidag - fordi utstyret som trengs er dyrt, og husleie og mat er viktigere.

Anonymkode: 9233c...a73

Faens syting. Alle har en faens sekk. Stormkjøkken? Hørt om å lage et faens bål? Det er gratis det. Liggeunderlag? Finn noe mose. Telt og sovepose kan du få billig til noen hundrelapper som alle har råd til. Slutt å bæs.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lo mens jeg leste 😂 er veldig enig!! 

Anonymkode: f05ed...12e

Jeg lo minst like mye - av samme innlegg. Skog og fjell skal liksom være svaret på alt, men hva om man hater å gå tur i marka da. Det har jeg gjort i mesteparten av mitt liv. Spa og hotellsenger er virkelig vesentlig mer behagelig enn telt... Det er ikke før på mine eldre dager jeg er begynt å sette pris på både telt og luftmadrass, men da er det når eller om jeg har lyst og ikke fordi jeg "må". 

Utover det så er jeg mye enig i HI. Jeg vokste opp i en tid der ferie stort sett var ensbetydende med å være hjemme og spare penger for feriepengene måtte brukes til vedlikehold av hus og hjem. Jeg skal ikke skryte det opp i skyene heller, for det er virkelig ikke morsomt å mangle penger, men ferie var det minste problemet. 

Det har dessuten vært en av "fordelene" med Covid. Alle har måttet holde seg hjemme uavhengig av økonomi, så i så måte er forskjeller mellom dem som har råd til ferie og dem som ikke har blitt utjevnet. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hørt om å lage et faens bål?

Hørt om bålforbud i marka?

• Liker 32
Skrevet

Hvem er det som sutrer egentlig? En organisasjon som arrangerer ferieturer for fattige sier at det er trist at de må avvise så mange, flere er blitt fattige, det er trist. Det er dere som klager her som sutrer, alvorlig talt! 

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...