AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Jeg skulle nå se på en naturserie som heter orkanen, men gidder faen ikke når de tekster på nynorsk….. hvorfor kan se ikke skrive på vanlig bokmål som andre normale tv kanaler??? de mister hvertfall meg som seer men det mest provoserende er at jeg uansett må betale den jævla nrk lisensen, jeg slipper faen ikke unna betaling selv om jeg ikke gidder å se på nrk!!!!! skriv norsk bokmål for faen eller skriv både norsk og nynorsk så hver og en kan velge selv hvordan man vil lese!!!! Anonymkode: cbb0e...fc8 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #2 Skrevet 13. juni 2021 Så enig! Har skjedd flere ganger at jeg må skru over for at det er så forstyrrende. Anonymkode: 837ff...5a2 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #3 Skrevet 13. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: de mister hvertfall meg som seer men det mest provoserende er at jeg uansett må betale den jævla nrk lisensen, jeg slipper faen ikke unna betaling selv om jeg ikke gidder å se på nrk!!!!! Hvis noen fremdeles sender deg regning på nrk-lisens ville jeg sjekket opp fakturaen, det er ikke NRK som sender den i hvert fall.. Anonymkode: a90b8...b59 38
Daria Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Jeg kan trøste deg med at du ikke lenger betaler NRK-lisens- den er avviklet. Bokmål og nynorsk er likestilte skriftspråk i Norge, og NRK som allmennkringkaster er pålagt en viss andel teksting på nynorsk (jeg tror det er 40%). 35
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 13. juni 2021 Nynorsk er norsk!!! Anonymkode: 1afa2...b57 52
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #6 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis noen fremdeles sender deg regning på nrk-lisens ville jeg sjekket opp fakturaen, det er ikke NRK som sender den i hvert fall.. Anonymkode: a90b8...b59 Får ikke faktura men den er skjult i skatten!!!!!!! Anonymkode: cbb0e...fc8 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #7 Skrevet 13. juni 2021 Daria skrev (4 minutter siden): Jeg kan trøste deg med at du ikke lenger betaler NRK-lisens- den er avviklet. Bokmål og nynorsk er likestilte skriftspråk i Norge, og NRK som allmennkringkaster er pålagt en viss andel teksting på nynorsk (jeg tror det er 40%). Feil!! Den betaler du i skatten! Anonymkode: cbb0e...fc8 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 Lær deg engelsk? Alle trenger forstå mer enn et språk. At du også sliter med nynorsk sier neo om at du må utvikle språkevnene dine Anonymkode: 7962d...f75 32
CorvusCorax Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 Synes det er fint at de tar i bruk nynorsk av og til, jeg. 26
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 Daria skrev (5 minutter siden): Jeg kan trøste deg med at du ikke lenger betaler NRK-lisens- den er avviklet. Bokmål og nynorsk er likestilte skriftspråk i Norge, og NRK som allmennkringkaster er pålagt en viss andel teksting på nynorsk (jeg tror det er 40%). Joda, den blir bare pakket inn i skatten du betaler. OG GJETT HVA! Hele nrk er skattefinansiert. Hvem betaler det tror du? Anonymkode: d3b35...725 2
Perleugla Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 Så sinna og kunnskapsløs. Nynorsk er også norsk. Trøst deg med at de som vil ha nynorsk teksting må betale for sendingene med bokmålstekst. 39
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 Eg håper du lærte nynorsk på skulen. Viss ikkje får du saksøka kommunen din for mangelfull opplæring. Kanskje du kan få ta ungdomsskulen om igjen. Anonymkode: a635f...a4d 33
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #13 Skrevet 13. juni 2021 Perleugla skrev (2 minutter siden): Så sinna og kunnskapsløs. Nynorsk er også norsk. Trøst deg med at de som vil ha nynorsk teksting må betale for sendingene med bokmålstekst. Jeg vet meget godt at det på en måte er norsk, men bokmål som er det ordentlig norske! Samisk er også norsk….. Anonymkode: cbb0e...fc8 3
Gjest Jaconandersen Skrevet 13. juni 2021 #14 Skrevet 13. juni 2021 (endret) Historia bak skiftspråka i Noreg fortel litt om kva som er norsk og ikkje norsk. Nynorsken/landsmålet vart skapt gjennom å samle ord og grammatikk frå deler av landet som var minst påverka av dansk, svensk og tysk. Bokmålet vart laga gjennom å fornorske dansk basert i hovudsak på Oslo-dialekta. Dessverre har Oslo-dialekta hatt ein for stor påverknad gjennom TV, radio og aviser, samt forflytning av folk, at bokmålet dessverre er blitt det mest brukte skriftspråket. Tragisk, men sant. Endret 13. juni 2021 av Jaconandersen
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #15 Skrevet 13. juni 2021 Skal eg verta forbanna på all tekstinga på bokmål? Alle bøkene som er skriven på bokmål, for ikkje å snakka om alle dei bornebøkene som er skriven på bokmål? Alle sitater på puter, serviettar, glas og dilldall? Lær deg språkhistoria vår, og få deg litt kunnskap om emnet. Du verkar totalt kunnskapslaus. Men du les vel ikkje dette innlegget då det er skriven på nynorsk? ❤ Takk, Ivar Aasen ❤ Anonymkode: 5237b...aeb 32
Perleugla Skrevet 13. juni 2021 #16 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet meget godt at det på en måte er norsk, men bokmål som er det ordentlig norske! Samisk er også norsk….. Anonymkode: cbb0e...fc8 Feil, det er ikke «på en måte norsk». Nynorsk er på en måte mer norsk enn bokmål. Bokmål er fornorsking av dansk. 28
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #17 Skrevet 13. juni 2021 6 minutter siden, Daria said: Jeg kan trøste deg med at du ikke lenger betaler NRK-lisens- den er avviklet. Bokmål og nynorsk er likestilte skriftspråk i Norge, og NRK som allmennkringkaster er pålagt en viss andel teksting på nynorsk (jeg tror det er 40%). Siden NRK er selve statskanalen, er de pliktige å følge andre krav enn rent kommersielle kanaler, som f.eks. at andel av TV- og radioprogrammene og nettnyheter skal være tekstet/lest opp/skrevet på nynorsk. Nynorskkravet i NRK er minimum 25%, og det har vært ett eneste år - 2019 - at de har nådd den andelen. Som regel har NRK hatt lavere andel nynorsk pr. år. Lisensen er formelt avskaffet, men NRK finansieres via statsbudsjettet med for tiden 6,35 milliarder kroner. Selv har jeg ikke engang TV, men betaler likevel "lisens" via skatt. Anonymkode: b8973...80d 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #19 Skrevet 13. juni 2021 Kvifor i h* kan dei ikkje bruke meir norsk på tv? Det går i bokmål heile tida. Sier nei til sidemål (bokmål). Kva skal vi med det? Anonymkode: f5eca...324 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #20 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis noen fremdeles sender deg regning på nrk-lisens ville jeg sjekket opp fakturaen, det er ikke NRK som sender den i hvert fall.. Anonymkode: a90b8...b59 Hun mener selvfølgelig at hun er tvunget til å betale den, slik vi alle er, via skatteseddelen. Ikke noe valg lenger. Anonymkode: 0f9e8...40d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå