Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver en liten pølsekiosk hvor det meste av omsetningen er salg av pølser og hamburgere til stort sett faste kunder som er håndverkere og jobber på byggeplasser i nærheten. I tillegg er det en rasteplass ikke langt unna som gir en del salg i sommermånedene.

Jeg har laget mitt eget program i excel som holder orden på inventaret og bestiller nye burgere og pølser fra leverandører automatisk når beholdningen blir lav. 

Er min bedrift en tek-bedrift?

Anonymkode: b266f...f53

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei.

Anonymkode: 6fff6...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Den excel løsningen var genial. Vurdert patent?

Anonymkode: fc90d...862

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har laget mitt eget program i excel som holder orden på inventaret og bestiller nye burgere og pølser fra leverandører automatisk når beholdningen blir lav. 

Du har funnet en fin excel-løsning på hvordan du kan drive bedriften på en lønnsom måte, men selve teknologiutviklingen av pølsekiosken er ikke der.

Det bør være en teknologi som utgjør en forskjell for kundene.

Endret av klondrik
AnonymBruker
Skrevet

Vel, når NRK og Kolonial omtaler seg selv som teknologibedrifter så kan vel du også. 

Anonymkode: 63d49...493

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Den excel løsningen var genial. Vurdert patent?

Anonymkode: fc90d...862

Jeg tror Excel er patentert fra før.... Av Microsoft. 

TS: Du har ikke utviklet en ny teknologi, du har brukt et eksisterende verktøy. Du har en serveringsbedrift.

Endret av Knirke
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, når NRK og Kolonial omtaler seg selv som teknologibedrifter så kan vel du også. 

Anonymkode: 63d49...493

En vesentlig forskjell, produktene til Kolonial bestilles på nett, og teknologi er en vesentlig del av bedriften. NRK leverer produktet i stor grad på nett også.

Anonymkode: 4cd08...1a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har klart å lage det programmet i Excel på egenhånd så skjønner jeg ikke hvorfor du driver pølsekiosk. Ta et IT studie hvis du ikke har den bakgrunnen og finn deg noe mer spennende. 

Anonymkode: cc32b...bb5

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke, alle ungdommer bruke idag Excel på skolen. De er hverken teknologer ei skolen!. Office er et administrativt verktøy som alle bruker. Tulletråd eller?

Anonymkode: 9c2ab...e1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En vesentlig forskjell, produktene til Kolonial bestilles på nett, og teknologi er en vesentlig del av bedriften. NRK leverer produktet i stor grad på nett også.

Jeez. De har en hjemmeside. Det er mange bedrifter som har en hjemmeside. Noen kan du til og med bestille varer fra. Det gjør de ikke til teknologibedrifter av den grunn. 

Anonymkode: c7d37...e73

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeez. De har en hjemmeside. Det er mange bedrifter som har en hjemmeside. Noen kan du til og med bestille varer fra. Det gjør de ikke til teknologibedrifter av den grunn. 

Anonymkode: c7d37...e73

Fra en som jobber i et tek-selskap og som tidligere jobbet i et selskap som NRK, så vil jeg ikke si at NRK er en teknologibedrift (de er et kringkastingsselskap), men at Kolonial er det.

Noen av kjennetegnene til en teknologibedrift er å se på om bedriften ville ha eksistert dersom en viktig del av deres teknologi hadde blitt fjernet, og om de bygger deres egen teknologi. Kolonial (eller Oda som det nå heter) er en nettkolonial, og hele poenget deres er å selge mat på nett. I motsetning til f.eks. Meny som også selger mat via nett, så hadde ikke de eksistert dersom du fjernet nett-delen av bedriften deres. I tillegg bygger de sin egen plattform, og har et ganske stort utviklingsmiljø. 

Anonymkode: dfc2b...137

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fra en som jobber i et tek-selskap og som tidligere jobbet i et selskap som NRK, så vil jeg ikke si at NRK er en teknologibedrift (de er et kringkastingsselskap), men at Kolonial er det.

Noen av kjennetegnene til en teknologibedrift er å se på om bedriften ville ha eksistert dersom en viktig del av deres teknologi hadde blitt fjernet, og om de bygger deres egen teknologi. Kolonial (eller Oda som det nå heter) er en nettkolonial, og hele poenget deres er å selge mat på nett. I motsetning til f.eks. Meny som også selger mat via nett, så hadde ikke de eksistert dersom du fjernet nett-delen av bedriften deres. I tillegg bygger de sin egen plattform, og har et ganske stort utviklingsmiljø. 

Enig i argumentet for hvorfor Oda er en teknologibedrift, men du kan jo bruke det samme med NRK - ta bort teknologi, og dagens NRK vil ikke være til å kjenne igjen. Nett-avis, nett-tv, høyteknologiske produksjoner, podcaster og mye mer ville vært borte.

AnonymBruker
Skrevet

Og til TS, det at du bruker eller lager teknologi for å gjøre jobben din, gjør ikke bedriften om til en tek-bedrift. Det er bare et lagerstyringssystem, som alle butikker bruker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...