Gå til innhold

Sykle til skolen i 1.klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en diskusjon med mannen her, om at vår 6åring som begynner i 1.klasse etter sommeren kan sykle til skolen etter noen uker i 1.klasse. Det er 2km, på vei til skolen er det bare nedoverbakke/rett vei men hjem igjen blir det jo en del oppoverbakker. Trenger ikke krysse trafikkert vei, men det er ikke gangvei hele veien, må sykle litt langs vei i 30sone og, selvom den ikke er veldig trafikkert så er det jo noe trafikk. Jeg syns det er for tidlig, men han mener det liksom er helt greit. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 9118e...62d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole har ikke 1.klassinger lov å sykle alene. Jeg synes det er tidlig. Kan far sykle sammen med barnet?

Anonymkode: 9498e...d90

• Liker 7
Skrevet

Oppoverbakker er ikke noe problem. Trafikk er mye verre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det ikke lov å sykle før de er 10 år. Jeg syns det var tidlig.

Anonymkode: ae354...707

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det også begrensinger på hvem som får sykle til skolen. 6-åringer har ikke trafikkforståelsen som skal til.

Anonymkode: c7f4b...fb1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ved de fleste skoler er ikke det lov før de blir eldre. Ved mange skoler må de ta sykkellappen først feks

Anonymkode: 6cdbe...aa4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

På vår barneskole har ikke barna lov til å sykle alene før de har tatt "sykkellappen" i 4. klasse. Synes det er en passelig alder

Anonymkode: 2474e...81a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her må barna vente til de begynner i 4 klasse. 

Anonymkode: 28ef9...dab

• Liker 5
Skrevet

Barn har ikke fullt utviklet sidesyn før de er rund 10-12 år. Derfor anbefales det ikke å la dem sykle i trafikken. Jeg hadde heller ikke stolt på dømmekraften

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ved de fleste skoler er ikke det lov før de blir eldre. Ved mange skoler må de ta sykkellappen først feks

Anonymkode: 6cdbe...aa4

Det er feil. I alle fall ikke lov. Det er en forskrift som gir barn rett til å sykle til skolen. Av denne grunn, ble ordningen om sykkellappen skrotet på våre barn skole. Fullstendig idioti. Jeg kjører samme vei barna sykler hver dag. De har null kontroll. At de ikke hører at (el- og hybrid) bilene ikke kommer, gjør ikke saken bedre. Når det er sagt, er sykkel ingen ting i forhold til sparkesykkel. Har opplevd tre i bredden nedover bilveien med møtende trafikk. Og el-sparkesykkel uten hjelm er et kapittel for seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnet burde vente. Sidesyn, dybdesyn og impulskontroll er ikke helt 100% enda, så mange skoler har heldigvis begrensninger på sykling alene for småtrinnet. 

Anonymkode: 5fe75...377

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan skolen nekte barna å sykle? Her har vi fått beskjed om at de ikke kan det, men at de anbefaler sterkt å vente til 4. klasse. Vi bor så nær at det ikke er behov for å sykle, så vi har fulgt anbefalingen (for å vise at man skal høre på læreren), men han har fått lov til å sykle den samme strekningen på fritiden siden ca midten av 1. klasse. Det er gangvei hele veien her da, må krysse veien ett sted, men det øvde vi masse på først, og jeg fulgte med fra vinduet lenge og så at han fulgte det han hadde lært.

Å sykle langs veien uten fortau og gangfelt fikk han ikke lov til før mot slutten av 3. klasse, selv om det er 30-sone, og da hadde han gjort det mange ganger sammen med en voksen først. 1. klasse er altfor tidlig, jeg kjører forbi så mange små skolebarn på sykkel som vingler frem og tilbake og ikke har helt kontroll, særlig når de sykler sakte for å være sammen med venner som går. Det ser kjempeskummelt ut. Jeg legger meg helt over til andre siden og kjører forbi så sakte det går, fordi jeg synes det er så skummelt, men man kan ikke stole på at alle andre gjør det samme.

Anonymkode: 22568...36b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed på skolen at barna ikke kan nektes å sykle til skolen, men de vil ikke at barna bruker elektriske fremkomstmidler. De fleste i 1. klasse går og så bruker de sparkesykkel. 

Anonymkode: 6b03c...54d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trygg trafikk anbefaler å vente til barna er 10-12 år:

https://www.tryggtrafikk.no/wp-content/uploads/2017/10/Sykling-på-skoleveien-trygt-frem-og-hjem.-Endeleg.pdf

Klippet fra brosjyren:

Å sykle i trafikken kan være komplisert. Det forutsetter opplæring, trening og modning. Det er derfor Trygg Trafikk mener at barn bør være 10-12 år og ha gjennomgått sykkelopplæring over tid før de kan sykle alene i blandet trafikk.
De fleste skoler har lang og god tradisjon med å sette en felles aldersgrense for når elevene kan sykle alene på skoleveien. Endring i forskrift til opplærings- loven §12 – 1 av 20.august 2015 gir foreldrene rett til å bestemme når deres barn kan sykle til skolen. Skolene kan fortsatt gi anbefalinger om sykling på skoleveien ut fra trafikksikkerhetshensyn.

Anonymkode: 5bc4a...5fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skolen har ikke lov til å nekte barna å sykle til og fra skolen. Men de anbefaler at de venter til at de har fått trafikkopplæring med sykkel i slutten av fjerdeklasse. Da er de bedre rustet i trafikken sånn aldersmessig også.

Anonymkode: 564f1...4a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som så mange andre her skriver er en 1. klassing litt umoden til å sykle frem og tilbake alene. På vår skole er det ikke vanlig at de minste barna går alene engang. De har følgegrupper første året, men det er i Oslo.  Husk at en 1. klassing for noen år tilbake var barnehagebarn (begynte på skolen da de var 7 år), tviler på at det var vanlig å sykle frem og tilbake alene til barnehagen siste året. 

Anonymkode: 62719...075

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ingen «lov» som sier at de ikke kan sykle før de er så og så gamle, så skolene kan egentlig ikke nekte barna det, men anbefale. 
https://www.tryggtrafikk.no/wp-content/uploads/2017/10/Sykling-på-skoleveien-trygt-frem-og-hjem.-Endeleg.pdf

Men jeg er enig i at jeg syns det er for tidlig, han kan jo ikke trafikkreglene enda. Vi har fint mulighet til å kjøre og hente (og det går skolebuss for førsteklassingene rett borti veien her) for vi har permisjon med baby frem til slutten av februar neste år. (Fra september jobber jeg tre dager i uka, og de 3 dagene er mannen hjemme med baby) 

Anonymkode: 9118e...62d

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis ikke «lov» på skolene å sykle før fjerde klasse.

Anonymkode: 3ee65...10a

AnonymBruker
Skrevet

På vår skole ha barna lov til å sykle/sparkesykle fra skolestart. Vi har valgt at vår kan gå alene, begynte med det nå i våres, men ikke noe annet. Føler de har mer kontroll når de går i veldig lav hastighet, spesielt rundt kryss, steder med høye bukser osv.

Ser noen førsteklassinger som bor lenger unna sykler alene her, vi bor kun 400m fra skolen. Tror uansett ikke jeg ville latt han sykle i første klasse, ikke andre heller, for den saks skyld.

Anonymkode: ed1cf...04d

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at han ikke har krav på gratis skoleskyss? Jeg hadde ALDRI sendt en 1. klassing alene på sykkel. Med perm kan man feks gå med han i stedet. 

Anonymkode: 5a2ea...75c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...