milla80 Skrevet 13. juni 2021 #1 Skrevet 13. juni 2021 Noen som har tips når det kommer til vedlikehold av denne planten ? Har to stk , en liten og en stor. Ble fortalt i blomsterforretningen at den kan bli svær men at den trenger lite vann. Den lille går greit å holde ,men sliter litt med den store. Gir den litt vann cirka en gang pr måned men føler allikevel den er litt "pjusk" i tuppene. Dvs , den blir brun på spissene av bladene. Leste litt og da står det at dette er et sunnhetstegn og helt normalt men at man kan klippe av tuppene. Føler jeg har klipt så masse av den nå at det nesten ikke er lange blader igjen.... (dvs at den ligner mer og mer på en busk nå enn en palme 😱) Når den vannes skal man virkelig bøtte på med masse vann ,eller skal man gi den moderat ? Den ser konstant tørr ut , og de gangene jeg har prøvd å gi den masse vann blir den brun oppover hele bladene...så har gått tilbake med å gi den mindre vann igjen men da er det de brune tuppene som viser seg igjen. Har plantet den om med ny jord så alt tilsier vel at den skal trives ,men har tydeligvis ikke de helt "grønneste" fingre 😆
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #2 Skrevet 13. juni 2021 Pøs på med vann og la den tørke helt ut. Elefantfot har masse vann nederst i stilken, og kan faktisk skrumpe helt inn uten at det er noen fare for å dø. Men vann den underifra, ikke oppå. Gjerne spray bladene med vann innimellom. Anonymkode: 127c6...404 3
milla80 Skrevet 13. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pøs på med vann og la den tørke helt ut. Elefantfot har masse vann nederst i stilken, og kan faktisk skrumpe helt inn uten at det er noen fare for å dø. Men vann den underifra, ikke oppå. Gjerne spray bladene med vann innimellom. Anonymkode: 127c6...404 Supert !! Har hele veien vannet den ovenifra og ned , men skal gjøre det motsatt neste gang. (Med masse vann !) Skal begynne å spraye den også . Visste ikke at det hadde noe for seg når det gjaldt palmer , men skal prøve det ut også. Tusen hjertelig takk for svar 😘 !
Taluno Skrevet 13. juni 2021 #4 Skrevet 13. juni 2021 Generelt skal alle potteplanter ha vann fra undersiden. Røttene strekker seg mot bunnen og suger opp det planten har behov for. Trikset er å sjekke om potta er lett, da er jorda tørket ut. Kjenner man bare på toppen om øverste jordlaget er tørt, så er det stor sjanse for å drukne planten og få råte på røttene fordi de alltid står fuktig. 1
milla80 Skrevet 15. juni 2021 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2021 Taluno skrev (På 13.6.2021 den 19.52): Generelt skal alle potteplanter ha vann fra undersiden. Røttene strekker seg mot bunnen og suger opp det planten har behov for. Trikset er å sjekke om potta er lett, da er jorda tørket ut. Kjenner man bare på toppen om øverste jordlaget er tørt, så er det stor sjanse for å drukne planten og få råte på røttene fordi de alltid står fuktig. Det er det som er problemet ser jeg . Hver gang jeg sjekker , er den knusk tørr på toppen og da har jeg pleid å vanne ovenfra og ned. Skal begynne å vanne hele potta og la den trekke godt igjennom 👍😊 ( sikkert derfor bladene har blitt brune etterhvert også , fordi den er blitt druknet litt etter litt som du nevnte hver bidige gang 😱 (Tusen takk for svar Taluno 🥰 ) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå