Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes - høy måling på fastende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det Blueberrymuffin skriver er helt feil så se bort ifra de innleggene.

Gravide med svangerskapsdiabetes skal holde blodsukkeret under 5,3 fastende og under 6,7 to timer etter måltid. 

Får man flere målinger med fastende over 5,3, blir man satt på insulin. Selv fikk jeg langtidsvirkende insulin jeg skulle ta på kvelden. Hadde da noen målinger på 5,4 og 5,6. Med insulin klarte jeg å holde det under 5.

Anonymkode: 144b5...e14

Dette er det jeg har fått beskjed om av lege også.

Anonymkode: 01440...c48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (9 timer siden):

Man får ikke insulin med slike verdier.

Er fastende blodsukker opp mot 6.9 mmol eller høyere, eller man har over 9 mmol etter 2 timer kan insulin vurderes ved svangerskapsdiabetes.

5.0 og 5.4 mmol er helt vanlige verdier. Insulin får man kun dersom blodsukkeret er ute av kontroll og ikke kan reguleres med kosthold. Vanlig blodsukker hos mennesker ligger mellom 4.0 og 7.8 mmol. 

Venninnen din virker litt hysterisk, og sykeliggjør helt vanlige verdier. Hun kvalifiserer ikke for insulinbehandling, ikke i nærheten en gang.

Det er jo bare tull 🤣 ved svangerskapsdiabetes er de streng. Det skal lite til for at barnet blir skadelidende ved for høye verdier. Terskelen for insulin er lav. 

Har du mer enn 2 verdier over de anbefalte grensene i uken skal du til spesialist for å vurdere insulin. Dersom det ikke er mer som kan gjøres med kosten blir insulin anbefalt. Alt over 5.2 fastende og 6.7 2 timer etter mat er for høyt.

Når det kommer til kostregulering ved for høyt fastende blodsukker er det lite å gjøre. Det som funket ved første svangerskap her var en sen svær kvelds. 

Ved andre svangerskap var det ikke nok. Hadde verdier på 5.3-5.5 va 2-3 ganger i uken. Da verdier det ingen tvil om at jeg måtte ha insulin i følge spesialisten på sykehuset. Tok litt langtidsvirkende på kvelden før jeg la meg :)

har hun hatt 2 verdier over grensene skal hun kreve henvisning til spesialist som kan veilede i forhold til kost og vurdere eventuell medisinering. Samme hva folk sier her inne. De aller fleste har IKKE peiling på svangerskapsdiabetes. 

hilsen hun med som har hatt svangerskapsdiabetes 2 ganger de siste 4 årene😅

Anonymkode: 8c95a...f55

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vintermorgen

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen, Vintermorgen, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...