Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes - høy måling på fastende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har ei venninne som har svangerskapsdiabetes, gjennom dagen er målingene innafor det den skal være, men fastende er mellom 5,0 og 5,4 mmol. Hun tenker nå at det sikkert blir insulin. Er det noe man kan gjøre for å regulere den fastende? Hun er veldig forsiktig med karbo og sukker, så det er ikke dette som spiller inn. 

Anonymkode: b0367...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, jeg har ei venninne som har svangerskapsdiabetes, gjennom dagen er målingene innafor det den skal være, men fastende er mellom 5,0 og 5,4 mmol. Hun tenker nå at det sikkert blir insulin. Er det noe man kan gjøre for å regulere den fastende? Hun er veldig forsiktig med karbo og sukker, så det er ikke dette som spiller inn. 

Normalt fastende blodsukker er jo 4-6 mmol/l. 

Anonymkode: b38e4...56e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man har svangerskapsdiabetes skal det være under 6,7mmol. Og fastende skal være 5,0mmol eller helst under. Er det 3 målinger over dette må man på insulin eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5.3 er vel det høyeste fastende? Jeg hadde stadig vekk fastende på 5.4-5.5. Måtte ikke på insulin, regulerte med kosthold og alt var bra. Fikk en baby som var under gjennomsnittet i vekt.

Anonymkode: c53a8...0c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan satte du opp kostholde ditt ? 
Har du Middagstips ? Hun er veldig redd for middag, og hun savner litt kos i helgene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan satte du opp kostholde ditt ? 
Har du Middagstips ? Hun er veldig redd for middag, og hun savner litt kos i helgene 

Minst mulig karbohydrater. Ellers synes jeg hun skal spørre legen sin og ikke spørre etter råd fra oss på kg når det gjelder behandling av diabetes.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Man får ikke insulin med slike verdier.

Er fastende blodsukker opp mot 6.9 mmol eller høyere, eller man har over 9 mmol etter 2 timer kan insulin vurderes ved svangerskapsdiabetes.

5.0 og 5.4 mmol er helt vanlige verdier. Insulin får man kun dersom blodsukkeret er ute av kontroll og ikke kan reguleres med kosthold. Vanlig blodsukker hos mennesker ligger mellom 4.0 og 7.8 mmol. 

Venninnen din virker litt hysterisk, og sykeliggjør helt vanlige verdier. Hun kvalifiserer ikke for insulinbehandling, ikke i nærheten en gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (7 minutter siden):

Minst mulig karbohydrater. Ellers synes jeg hun skal spørre legen sin og ikke spørre etter råd fra oss på kg når det gjelder behandling av diabetes.

Spørr mest etter tips, selvfølgelig har hun dialog med lege, men kan være fint å få litt tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden):

Er fastende blodsukker opp mot 6.9 mmol eller høyere, eller man har over 9 mmol etter 2 timer kan insulin vurderes ved svangerskapsdiabetes.

5.0 og 5.4 mmol er helt vanlige verdier. Insulin får man kun dersom blodsukkeret er ute av kontroll og ikke kan reguleres med kosthold. Vanlig blodsukker hos mennesker ligger mellom 4.0 og 7.8 mmol. 

Venninnen din virker litt hysterisk, og sykeliggjør helt vanlige verdier. Hun kvalifiserer ikke for insulinbehandling, ikke i nærheten en gang.

Er mmol hun har fått fra lege, så derfor hun tenker på insulin. Men takk for svar :) skal gi hun informasjon om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hun fått diagnosen svangerskapsdiabetes har hun vært igjennom glukosebelastning, og fått informasjon fra legen utfra resultatet på den. 

5,0-5,4 er absolutt ikke høyt for svangerskapsdiabetes! Jeg hadde 5,7, og det var lavt. Jeg måtte da måle blodsukkeret, men ettersom det var såpass bra holdt det med to ganger om dagen, 3 dager i uken. Holdes i sjakk med kosthold. 

Legen og jordmor følger med, hun blir ikke satt på insulin med sånne målinger. 

Men, det skal sies; jeg hadde fine målinger, levde lavkarbo, og fikk veldig stort barn. Noe genetisk, men jeg er sikker på at det hadde med av.diabetesen. Jeg vet flere som har hatt kostholdsregulert sv.diabetes som har fått store barn, og så vet jeg de som har gått insulin som har fått normalvektige barn. Jeg personlig tror at flere med sv.diabetes burde få insulin mht til barnet. Min personlige mening. 

Anonymkode: 669f4...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke riktig.

Verdiene ved svangerskap er ikke de samme som for de som ikke er gravide.

Fastende blodsukker skal være under 5,3 og 2 timer etter måltid skal det være under 6,7.

Tre målinger over tilsier insulin og hun skal henvises til diabetespoliklinikk ved det sykehuset hun skal føde på.

Det fastende blodsukkeret er ofte vanskelig å regulere ved kost. Noen har effekt av fysisk aktivitet / trening på kveld.

Det kan lønne seg å skrive kostholdsdagbok en periode for å se hva som trigger blodsukkeret. 

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes i to svangerskap og hos meg var det mel og ris som var det som trigget blodsukkeret mest. Jeg erstattet brød med knekkebrød med lite karbohydrat og spiste mye mindre ris og pasta enn jeg vanligvis ville gjort til middag. Ellers kunne jeg spise normalt med mye grønnsaker, litt frukt og en knekk mørk sjokolade innimellom. Kunne fint spise litt is til dessert om måltidet ellers hadde innehold lite raske karbohydrater. 

Det fastende blodsukkeret lot seg ikke regulere ved kost og fysisk aktivitet og jeg brukte insulin i begge svangerskap.

Anonymkode: 4c1dc...dcc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er ikke riktig.

Verdiene ved svangerskap er ikke de samme som for de som ikke er gravide.

Fastende blodsukker skal være under 5,3 og 2 timer etter måltid skal det være under 6,7.

Tre målinger over tilsier insulin og hun skal henvises til diabetespoliklinikk ved det sykehuset hun skal føde på.

Det fastende blodsukkeret er ofte vanskelig å regulere ved kost. Noen har effekt av fysisk aktivitet / trening på kveld.

Det kan lønne seg å skrive kostholdsdagbok en periode for å se hva som trigger blodsukkeret. 

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes i to svangerskap og hos meg var det mel og ris som var det som trigget blodsukkeret mest. Jeg erstattet brød med knekkebrød med lite karbohydrat og spiste mye mindre ris og pasta enn jeg vanligvis ville gjort til middag. Ellers kunne jeg spise normalt med mye grønnsaker, litt frukt og en knekk mørk sjokolade innimellom. Kunne fint spise litt is til dessert om måltidet ellers hadde innehold lite raske karbohydrater. 

Det fastende blodsukkeret lot seg ikke regulere ved kost og fysisk aktivitet og jeg brukte insulin i begge svangerskap.

Det jeg skriver er riktig. Vet ikke hva som er verre; at du skal være kverulant med feilinformasjon, eller at du skjuler deg bak anonym når du gjør det.

Ikke kom å rett på meg, når det du skriver ikke stemmer. Her er referanseverdiene fra Furst:

B97816E2-1CCA-4EBF-A123-5BEAC79CD359.thumb.jpeg.fa16a9fced2f476bb2674e10257015d8.jpeg

Referanse verdien for fastende blodsukker i svangerskapsdiabetes går fra 5.3 til 6.9 mmol, det betyr at verdier kan være opp til 6.9 mmol uten at man får insulinbehandling.

Blodsukker skal ikke være under 6.7 mmol etter 2 timer, her finner du jo bare på tall. Flust sine tall viser at svangerskapsdiabetes defineres som blodsukker mellom 9.0 mmol til 11.0 mmol etter 2 timer. Blodsukker kan derfor være mellom 9.0 - 11.0 etter 2 timer hos de med svangerskapsdiabetes, men burde være under 9.0 mmol. Ikke 6.7 mmol som du skriver.

Insulinbehandling gis dersom verdiene er over referanse verdi, diabetesleger er veldig strenge med å gi ut insulin dersom verdiene er innenfor referanseområdet. Leger har heller ikke lov til å skrive ut insulin på blå resept dersom blodsukker ikke er i øvre sikte av referanseområde, eller over referanseområdet.

Det vil si at fastende blodsukker må være i nærheten av øvre referanseområde eller over 6.9 mmol fastende eller mellom 9-11, eller over 11.0 mmol for å få insulin på blå resept, ifølge Flust sine tall. Det er disse tallene sykehus og lege må følge.

Selv om du fikk insulinbehandling ved din svangerskapsdiabetes, betyr ikke det at venninnen til trådstarter skal ha dette. Rådet ditt er derfor farlig. Både fordi du skal «rette» på meg, når det jeg skriver faktisk er riktig. Og enda farligere at du skal anbefale noen med svangerskapsdiabetes å få insulin, kun fordi du hadde det i ditt svangerskap.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden):

Det er riktig. Vet ikke hva som er verre enn at du skal være kverulant med feilinformasjon, eller at du skjuler deg bak anonym når du gjør det.

Ikke kom å rett på meg, når det du skriver ikke stemmer. Her er referanseverdiene fra Furst:

B97816E2-1CCA-4EBF-A123-5BEAC79CD359.thumb.jpeg.fa16a9fced2f476bb2674e10257015d8.jpeg

Referanse verdien for fastende blodsukker i svangerskapsdiabetes går fra 5.3 til 6.9 mmol, det betyr at verdier kan være opp til 6.9 mmol uten at man får insulinbehandling.

Blodsukker skal ikke være under 6.7 mmol etter 2 timer, her finner du jo bare på tall. Flust sine tall viser at svangerskapsdiabetes defineres som blodsukker mellom 9.0 mmol til 11.0 mmol etter 2 timer. Blodsukker kan derfor være mellom 9.0 - 11.0 etter 2 timer hos de med svangerskapsdiabetes, men burde være under 9.0 mmol. Ikke 6.7 mmol som du skriver.

Insulinbehandling gis dersom verdiene er over referanse verdi, diabetesleger er veldig strenge med å gi ut insulin dersom verdiene er innenfor referanseområdet. Leger har heller ikke lov til å skrive ut insulin på blå resept dersom blodsukker ikke er over referanseområdet.

Det vil si at fastende blodsukker må være i nærheten av øvre referanseområde eller over 6.9 mmol fastende eller mellom 9-11, eller over 11.0 mmol for å få insulin på blå resept, ifølge Flust sine tall. Det er disse tallene sykehus og lege må følge.

Selv om du fikk insulinbehandling ved din svangerskapsdiabetes, betyr ikke det at venninnen til trådstarter skal ha dette. Rådet ditt er derfor farlig. Både fordi du skal «rette» på meg, når det jeg skriver faktisk er riktig. Og enda farligere at du skal anbefale noen med svangerskapsdiabetes å få i sulin, kun fordi du hadde det i ditt svangerskap.

Du tar feil.

De verdiene du oppgir er verdiene på glukosebelastningstesten og ikke hva verdiene skal være på når en allerede har fått diagnosen gjennom denne og skal måle hjemme.

Sitat fra helsenorge:

«Opplæring i å måle blodsukkeret

Du vil få opplæring i å måle blodsukkeret ditt for å kontrollere at blodsukkeret er normalt før og to timer etter måltid. Blodsukkeret er lavest når det er lenge siden forrige måltid (om morgenen) og høyest 1-2 timer etter et måltid. Blodsukkermålingene dine bør gi disse resultatene:

• Fastende under 5.3 mmol/l
  • 2 timer etter måltid under 6.7 mmol/l

Dersom du får mer enn 3 målinger over anbefalte fastende eller 2-timers verdier, bør du bli henvist til poliklinikk på sykehus for ny gjennomgang av livsstilsråd.»

Du kan lese om svangserskapsdiabetes her:

https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/#behandling-ved-svangerskapsdiabetes

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du tar feil.

De verdiene du oppgir er verdiene på glukosebelastningstesten og ikke hva verdiene skal være på når en allerede har fått diagnosen gjennom denne og skal måle hjemme.

Sitat fra helsenorge:

«Opplæring i å måle blodsukkeret

Du vil få opplæring i å måle blodsukkeret ditt for å kontrollere at blodsukkeret er normalt før og to timer etter måltid. Blodsukkeret er lavest når det er lenge siden forrige måltid (om morgenen) og høyest 1-2 timer etter et måltid. Blodsukkermålingene dine bør gi disse resultatene:

• Fastende under 5.3 mmol/l
  • 2 timer etter måltid under 6.7 mmol/l

Dersom du får mer enn 3 målinger over anbefalte fastende eller 2-timers verdier, bør du bli henvist til poliklinikk på sykehus for ny gjennomgang av livsstilsråd.»

Du kan lese om svangserskapsdiabetes her:

https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/#behandling-ved-svangerskapsdiabetes

Les hovedinnlegg en gang til. Der skriver ts at venninnen kun har økt fastende blodsukker. Men at blodsukkeret ellers er normalt, da får man ikke insulin. Det ville vært farlig, og derfor mener jeg dine innlegg her er farlig.

Flust sine tall viser også fastende (dette er ikke glukosebelastning), og der skal fastende for svangerdiabetes være mellom 5.3 og 6.9 mmol. 

Hadde blodsukker vært under 5.3 mmol hadde man ikke hatt svangerskapsdiabetes, og det er heller ikke slik at alle med svangerskapsdiabetes blir satt på insulin. 

Venninnen til trådstarter er på grensen, med 5.4 og kan derfor ikke få insulin (som er det vi diskuterer her).

Det er kun de i øvre sikte, som har blodsukker opp mot 6.9 fastende og over, eller med generelt høyt blodsukker, 9.0 til 11.0 mmol eller over som kan få insulin.

Jeg tar ikke feil, det er kun du som ikke har kunnskap eller forstår tallene du leser. Da er det farlig at du skal rette på meg, og si at jeg tar feil, når du selv mangler kunnskapen om det du diskuterer. Jeg kan kun si at jeg godt vet hva svangerskapsdiabetes er, ok ikke trenger linken din for å lære meg hva det er, det vet jeg godt fra før.

Det som diskuteres er hvorvidt venninnen til ts trenger insulin, noe hun ikke gjør. Her skulle du motsi meg, når du ikke egentlig forstår verdiene som diskuteres.

Du har kun kopiert en lenke, uten å forstå det du kopierer. Vennligst bruk nick og ikke ab neste gang når du skal rette på noen. Fordi det virker ganske useriøst ut når du skal bruke ab til å rette på meg, når det er tydelig at du ikke forstår det du diskuterer. Synd at du skal avsporer og ødelegger tråden til ts på denne måten.

Siste svar fra meg i tråden. Kommer du til å fortsette med denne avsporingen, kveruleringen og kranglingen, kommer jeg kun til å rapportere innlegget uten å svare.

Endret av Blueberrymuffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må gjerne rapportere.

Jeg har lest HI og jeg forstår meget godt innholdet jeg lenker til. 

Ved for høyt fastende blodsukker flere ganger (over 5,3) målt hjemme, kan man bli satt på langtidsvirkende insulin. Dette uavhengig av om man har fine målinger på totimersverdier etter måltid.

Helsedirektoratets nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsdiabetes forklarer dette klart og tydelig:

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/behandling-av-svangerskapsdiabetes/behandling-med-glukosesenkende-legemidler-ved-svangerskapsdiabetes#kvinner-med-svangerskapsdiabetes-bor-fa-behandling-med-glukosesenkende-legemidler-nar-behandlingsmal-ikke-nas-med-livsstilsendringer-praktisk

Sitat:

• Legemiddelbehandling bør vurderes dersom 2 eller flere egenmålinger er over behandlingsmålene (fastende ≥5,3 mmol/l; 1½-2 timer etter måltid ≥6,8-7,0 mmol/l) i løpet av en en uke.

Det kan godt være at venninnen til TS trenger insulin for å regulere det fastende blodsukkeret om hun har flere målinger på 5,3 eller over. Dette må det tas stilling til på sykehuset av diabetessykepleier/lege og hun skal henvises dit ved gjentatte forhøyede målinger.

Jeg har selv hatt insulinkrevende svangerskapsdiabetes i to svangerskap. Jeg ble satt på 4 enheter langtidsvirkende insulin (satt på kveld) begge gangene. Det var kun fastende målinger som var over grensen på 5,3. Målingene ellers gjennom dagen var fint regulert gjennom kosten og jeg lå der under grenseverdien på 6,7.

Jeg ble henvist til diabetespoliklinikk etter tre målinger over grensen hjemme - i tråd med retningslinjene- (etter påvist svd ved glukosebelastning) og hadde time der annenhver uke frem til fødselen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blueberrymuffin skrev (3 timer siden):

Les hovedinnlegg en gang til. Der skriver ts at venninnen kun har økt fastende blodsukker. Men at blodsukkeret ellers er normalt, da får man ikke insulin. Det ville vært farlig, og derfor mener jeg dine innlegg her er farlig.

Flust sine tall viser også fastende (dette er ikke glukosebelastning), og der skal fastende for svangerdiabetes være mellom 5.3 og 6.9 mmol. 

Hadde blodsukker vært under 5.3 mmol hadde man ikke hatt svangerskapsdiabetes, og det er heller ikke slik at alle med svangerskapsdiabetes blir satt på insulin. 

Venninnen til trådstarter er på grensen, med 5.4 og kan derfor ikke få insulin (som er det vi diskuterer her).

Det er kun de i øvre sikte, som har blodsukker opp mot 6.9 fastende og over, eller med generelt høyt blodsukker, 9.0 til 11.0 mmol eller over som kan få insulin.

Jeg tar ikke feil, det er kun du som ikke har kunnskap eller forstår tallene du leser. Da er det farlig at du skal rette på meg, og si at jeg tar feil, når du selv mangler kunnskapen om det du diskuterer. Jeg kan kun si at jeg godt vet hva svangerskapsdiabetes er, ok ikke trenger linken din for å lære meg hva det er, det vet jeg godt fra før.

Det som diskuteres er hvorvidt venninnen til ts trenger insulin, noe hun ikke gjør. Her skulle du motsi meg, når du ikke egentlig forstår verdiene som diskuteres.

Du har kun kopiert en lenke, uten å forstå det du kopierer. Vennligst bruk nick og ikke ab neste gang når du skal rette på noen. Fordi det virker ganske useriøst ut når du skal bruke ab til å rette på meg, når det er tydelig at du ikke forstår det du diskuterer. Synd at du skal avsporer og ødelegger tråden til ts på denne måten.

Siste svar fra meg i tråden. Kommer du til å fortsette med denne avsporingen, kveruleringen og kranglingen, kommer jeg kun til å rapportere innlegget uten å svare.

Ikke meg du siterer over, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Det er også viktig i forbindelse med spørsmålet til ts. 

kan du vise til kilder som sier at man ikke skal ha insulin om man ligger i området du viser til? 
tabellen du har limt inn finner jeg igjen her: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/glukosebelastning/

Dette er referanseverdi for når en person blir diagnostisert med svangerskapsdiabetes under en glukosebelastningstest. På samme side står det at dersom én av verdiene(faste eller to-timer) har du svangerskapsdiabetes, altså holder det at fastende er for høy. 
dette er fordi det ikke er bra dersom en gravid har over 5.3 i fastende verdi, og det må settes i gang tiltak.

Kan du vise til kilder som sier at dette likevel ikke gjør noe dersom kostendring og mosjon ikke hjelper?

Selv fikk jeg beskjed av spesialist om å ta kontakt dersom jeg hadde flere enn tre målinger på to uker med fastende blodsukker over 5.3, fordi da måtte det vurderes ytterligere tiltak med medisinering. Alle kilder jeg fant på nett om svangerskapsdiabetes sa det samme. 

de referanseverdiene du viser til sier at dette betyr at du har svangerskapsdiabetes, det står ingenting om at det er her du bør ligge. 

Anonymkode: 7e5f6...07a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorvidt hun kvalifiserer for insulinbehandling eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om. Selv har jeg diabetes type 1, og jeg hadde vært meget fornøyd med de verdiene din venninne har. Det samme ville nok min Diabetessykepleier vært.

Når det er sagt, kan stress og følelsesmessige påkjenninger tulle med blodsukker. Dersom din venninne vil regulere blodsukkeret et museskritt nedover på skalaen, kan hun ta en liten tur i nabolaget f.eks.

Anonymkode: 24f51...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, Blueberrymuffin said:

Her snakker du om ting du ikke kan! Riktig info her: https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/

Det er forskjell på verdier målt på glukosebelastningstest og måling med apparat hjemme. Jeg har svangerskapsdiabetes nå og er satt på insulin pga at den fastende er alltid på 5.4. Det er vanskeligere å regulerer den fastende. 

Jeg er fulgt opp av både diabetessykepleier og diabetes overlege på Ullevål. Så jeg vet hva jeg snakker om. 

Anonymkode: bee02...c6b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det Blueberrymuffin skriver er helt feil så se bort ifra de innleggene.

Gravide med svangerskapsdiabetes skal holde blodsukkeret under 5,3 fastende og under 6,7 to timer etter måltid. 

Får man flere målinger med fastende over 5,3, blir man satt på insulin. Selv fikk jeg langtidsvirkende insulin jeg skulle ta på kvelden. Hadde da noen målinger på 5,4 og 5,6. Med insulin klarte jeg å holde det under 5.

Anonymkode: 144b5...e14

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å svare på det du faktisk spør om, kan man gjøre noe for å få det fastende blodsukkeret ned. 

Ja, det er mulig!

F.eks en liten kveldstur på 20 minutter før man legger seg eller 15-20 minutter med litt hjemmetrening på kvelden. 

Kveldsmat basert på proteiner og noe fett, minimalt med karbohydrater en viss tid før man legger seg (varierer fra person til person) kan også ha positiv effekt, men det er ikke garantert siden det er det fastende som er høyt og ikke etter mat.

For de som ikke har så høyt fastende er det ikke gitt at insulin er førstevalget. Jeg går selv på metformin, med svangerskapsdiabetes kun basert på fastende verdier på 5,3 og rett over. Etter justering av dosen har jeg nå fastende på 5,2 og under.

Anonymkode: 3a143...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...