Gå til innhold

Stabile, venner som tar litt initiativ. Fins de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i området mitt i 15 år nå og skulle gjerne hatt flere venner. 

Hvor er de venninnene som er stabile og som faktisk tar initiativ? Jeg gidder ikke prøve lenger. Har noen få venninner. De er såå med når jeg tar initiativ og liker å støtte seg til meg når det er noe som er tøft og vanskelig. 

Men initiativ andre veien? Tja... To ganger i året kanskje. Nå har jeg bestemt meg for å ta initiativ like sjeldent. Om de ikke trenger meg, ja så er de faktisk ikke den typen venn jeg trenger heller. 

Jeg jobber med mennesker, så får på en måte dekket mitt lille sosiale behov der og med mannen min.

Men jeg savner såå å ha noen. Det er ensomt å ikke ha venninner å regne med.

Vet ikke om jeg har energi til å gå ut på en venninne søken. Kanskje jeg må være uten stabile venner hele livet. 

Anonymkode: 242d5...23a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er meg 😁

Anonymkode: c7879...1d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg verken alder eller livssituasjon her, men ja, de finnes. Så spørs det om de finnes slik du tenker de burde. Jeg har en del venninner som er flinke til å ta insj. Men ser sjeldent noen mer en maks 1 gang i mnd. Mer enn det har vi ikke tid til. Noen ser jeg mer fordi vi har barn på samme alder. Er vel snakk om rundt ti stk jeg rullerer på å være med. Alle kan jeg ringe om det er noe, men det skjer sjeldent fordi jeg ikke har behovet. Skal også ha tid til mann, barn, hund, jobb, familie og meg selv :)

Har du reflektert over hvor nær de anser deg for å være som venn? Eller om deres livssituasjon tilsier at de har mye tid til venner? Og om de har samme sosiale behov som deg? :) Vil likevel si, uten å vite nok, at inntrykket mitt av din situasjon er at du burde finne deg venninner med samme sosiale behov som deg selv. Da mener jeg ikke sosialt behov som i å se mennesker, men som matcher deg når det kommer til hvordan du ønsker at en venninnerelasjon skal være. Om det er enkelt? Nei, dessverre ikke :( Men håper det ordner seg for deg ❤️

Anonymkode: 78de9...e66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke kreve for mye, heller bruke tid på folk som har like mye lyst og tid som deg selv.

Husk at de fleste har nok med sitt, som jobb og mann/partner. Kanskje barn i tillegg, da har man faktisk ikke tid til så mange venner. Jeg er selv i 40åra med alt dette, så har selv svært liten tid til veninner. Så blir ofte en prat på tlf, møtes for en gåtur etpar ganger pr mnd kanskje. 

Man skal jo ha tid til seg selv utenom alle plikter i livet, den tiden er jo så liten. Så alle har rett og slett ikke tid til nære vennskap som skal dyrkes.

Mange er også passive til å ta iniativ som personer, slik er det bare. Jeg trives egentlig med slike som ikke maser om at jeg skal delta på ting, men blir med om man foreslår. Så er mange forskjellige  behov der ute.

Så du bør nok ta dine valg, på hvem du skal bruke tiden din på. Men ikke krev for mye! Da skyver du mennesker vekk.

Anonymkode: 0a7b5...4a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du?

Anonymkode: de765...d7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må ikke kreve for mye, heller bruke tid på folk som har like mye lyst og tid som deg selv.

Husk at de fleste har nok med sitt, som jobb og mann/partner. Kanskje barn i tillegg, da har man faktisk ikke tid til så mange venner. Jeg er selv i 40åra med alt dette, så har selv svært liten tid til veninner. Så blir ofte en prat på tlf, møtes for en gåtur etpar ganger pr mnd kanskje. 

Man skal jo ha tid til seg selv utenom alle plikter i livet, den tiden er jo så liten. Så alle har rett og slett ikke tid til nære vennskap som skal dyrkes.

Mange er også passive til å ta iniativ som personer, slik er det bare. Jeg trives egentlig med slike som ikke maser om at jeg skal delta på ting, men blir med om man foreslår. Så er mange forskjellige  behov der ute.

Så du bør nok ta dine valg, på hvem du skal bruke tiden din på. Men ikke krev for mye! Da skyver du mennesker vekk.

Uenig. Det er avhengig av person, ikke om man er opptatt med barn/mann...Min nå ex-venninne var singel uten barn, men hadde aldri tid for meg, kanskje en gang i måneden. Jeg følte at jeg måtte ta kontakt hele tiden. Jeg fikk nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen er rett og slett ikke flink til å ta initiativ uten at de betyr at de ikke setter pris på deg eller sosial omgang. Det er kanskje derfor de er så med når andre tar initiativ. 

Jeg fører ikke statistikk over hvem som tok initiativ hvor ofte av mine venner.

Anonymkode: 3e118...842

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uenig. Det er avhengig av person, ikke om man er opptatt med barn/mann...Min nå ex-venninne var singel uten barn, men hadde aldri tid for meg, kanskje en gang i måneden. Jeg følte at jeg måtte ta kontakt hele tiden. Jeg fikk nok. 

Jeg skriver jo at alle har forskjellig behov.

Du fikk nok? Så bra du gjorde noe med det da. Krevende venner kan være slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 8.02):

Nå vet jeg verken alder eller livssituasjon her, men ja, de finnes. Så spørs det om de finnes slik du tenker de burde. Jeg har en del venninner som er flinke til å ta insj. Men ser sjeldent noen mer en maks 1 gang i mnd. Mer enn det har vi ikke tid til. Noen ser jeg mer fordi vi har barn på samme alder. Er vel snakk om rundt ti stk jeg rullerer på å være med. Alle kan jeg ringe om det er noe, men det skjer sjeldent fordi jeg ikke har behovet. Skal også ha tid til mann, barn, hund, jobb, familie og meg selv :)

Har du reflektert over hvor nær de anser deg for å være som venn? Eller om deres livssituasjon tilsier at de har mye tid til venner? Og om de har samme sosiale behov som deg? :) Vil likevel si, uten å vite nok, at inntrykket mitt av din situasjon er at du burde finne deg venninner med samme sosiale behov som deg selv. Da mener jeg ikke sosialt behov som i å se mennesker, men som matcher deg når det kommer til hvordan du ønsker at en venninnerelasjon skal være. Om det er enkelt? Nei, dessverre ikke :( Men håper det ordner seg for deg ❤️

Anonymkode: 78de9...e66

TS her. For et fint og klokt svar. Takk 🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 14.25):

Jeg skriver jo at alle har forskjellig behov.

Du fikk nok? Så bra du gjorde noe med det da. Krevende venner kan være slitsomt.

TS her. Det var ikke jeg som svarte deg anonymt overfor her. Ville bare si det. Gjør nok ingen forskjell for en ukjent her inne, men dog 😁

AnonymBruker
Skrevet

Takk, alle, for tilbakemeldinger. Det var forfriskende å skrive et innlegg her inne uten å få trollete og sure svar i retur. 

Klem 🤗. Ønsker dere en fin sommer med venner som forsterker følelsen dere har  av å være verdifulle for noen ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si 90% av de jeg kjenner er som deg. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at de skulle ønske andre tok mer initiativ og var god venn osv. Ikke at det er noe feil med å føle seg sånn, men jeg har stusset over at så mange føler det samme. 

Jeg får også veldig ofte høre at folk ønsker jeg skal ta mer kontakt og initiativ. Ikke for å høre ut som perfekt (for det er jeg absolutt ikke), men det er veldig mange som ønsker å være venn med meg. Så derfor har jeg flere ganger enn jeg nesten kan huske, ofte fått høre at jeg er en dårlig venn som aldri tar initiativ, spørsmål om hvorfor jeg ikke tar kontakt eller hvorfor jeg ikke svarer på forespørsler osv 

Men jeg er syk. Jeg er psykisk syk (ptsd). Uansett hvor mange ganger jeg prøver å forklare, så forstår de ikke. Jeg blir helt utmattet av å få en sms og spørsmål om å finne på ting, jeg blir utslitt av å føle på presset om å svare og jeg blir utslitt av å svare og fortsette tekste, jeg vinner aldri. Hver dag er det hvertfall minst 2 stk som prøver få tak i meg, om jeg ikke klarer svare den dagen så har jeg 4 henvendelser neste dag. Jeg blir helt utslitt. Det tar på meg så mye, at jeg ofte legger energi i å hvertfall gi avslag på avslag og det tapper meg så mye for energi at jeg kanskje ikke orker dusje den dagen. 

Uansett. Min opplevelse av dette er helt annerledes enn din. Jeg står på en helt annen side av temaet og situasjonen. Det jeg prøver å få frem, er at folk har sine grunner til at de er som de er, og at det sjeldent egentlig handler om deg, men personene selv. Om det gir noe som helt trøst...

Anonymkode: 73880...201

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...