Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hva vi skal gjøre. Jeg jobber natt (ren nattevaktsstilling). Skal tilbake i jobb i juli. Mannen har da perm. Leder mener at mannen min må komme med babyen vår på natten slik jeg kan bruke ammefri på jobb. Dette medfører at han må stå opp på natten, få baby inn i bilen og kjøre 15min til og fra, hjem igjen og legge baby igjen. Ser for meg at dette blir uholdbart. Baby kan jo lettere våkne da og mannen min vil jo bli utslitt pga lite søvn. Vet at vi må trene på flaske. Men man har vel rett til ammefri når baby trenger det? Alternstivet er å komme en time senere og gå en før. Men det er jo ikke sikkert babys behov er da.

Anonymkode: d11bd...9dd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det fungerer litt dårlig i praksis at du skal kunne kjøre hjem akuratt når det passer babyen for å amme.. på min jobb når noen har benyttet seg av ammefri, har de satt av en time midt på dagen hvor de pumper og tar med hjem så baby har neste dag. 

Regelen er vell inntil 1 time, så du hadde muligens ikke rukket å dra frem og tilbake? Hvor gammelt er barnet? Ammefri gjelder kun til 1 år. 

Anonymkode: a1920...6be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er planen at du skal vente på telefon fra mannen også kjøre hjem?

må jo være enklere for din mann og at babyen lærer seg flaske, så slipper han å høre på 20 min med skriking før du kommer hjem..

og hva hvis baby vil ha mat 3 ganger ila arbeidstiden? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Da bruker du ammefri til å pumpe melk. Denne melken tar du med deg etter endt arbeidsdag. Din mann bruker bare tidligere pumpet melk når det trengs om natten.

Anonymkode: 219d3...3ca

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en time på starten av dagen og en på slutten, innimellom 2 timer før og 2 etter. Når baby tok flaske(noe hun gjorde når hun ikke hadde noe alternativ lenger) så kunne jeg pumpe ved behov. Handlet mest om å opprettholde produksjonen, baby klarte seg 😊

Men jo, ammefri er for baby, og du må gjøre det som er best for den

Anonymkode: 41bdf...ac1

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde ammefri pendlet jeg Moss-Oslo. Jeg vekket nærmest baby rett før jeg skulle dra på jobb og avsluttet arbeidet en time før og ammet igjen da jeg kom hjem. Var i perioden babyen var 11-18 mnd. Gikk fint.

Jeg vil dermed anbefale kortere arbeidstid, gjerne litt i hver ende.

Anonymkode: 3e642...476

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det fungerer litt dårlig i praksis at du skal kunne kjøre hjem akuratt når det passer babyen for å amme.. på min jobb når noen har benyttet seg av ammefri, har de satt av en time midt på dagen hvor de pumper og tar med hjem så baby har neste dag. 

Regelen er vell inntil 1 time, så du hadde muligens ikke rukket å dra frem og tilbake? Hvor gammelt er barnet? Ammefri gjelder kun til 1 år. 

Feil

Man har rett på så mye ammefri man trenger. Men det er en time inntil 1 år som er betalt( etter aml. Mange har 2 t etter tariffavtale, og rett også etter ett år).

Selvfølgelig er det enklere for alle dersom TS kan pumpe på jobb, men det er ikke alle babyer og mødre det funker for, og da  kan ikke sjefen til TS nekte henne å dra hjem midt i vakta for å amme. Dette er helt udiskutabelt, og om TS tar dette til tvisteløsningsnemda så vinner hun.

Anonymkode: 88b62...395

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Feil

Man har rett på så mye ammefri man trenger. Men det er en time inntil 1 år som er betalt( etter aml. Mange har 2 t etter tariffavtale, og rett også etter ett år).

Selvfølgelig er det enklere for alle dersom TS kan pumpe på jobb, men det er ikke alle babyer og mødre det funker for, og da  kan ikke sjefen til TS nekte henne å dra hjem midt i vakta for å amme. Dette er helt udiskutabelt, og om TS tar dette til tvisteløsningsnemda så vinner hun.

TS. Send skriftlig søknad med hva som er ditt behov. Får du det ikke innvilget, så sender du saken til tvisteløsningsnemda innen 4 uker. 

https://www.nemndene.no/tvistelosningsnemnda/saksomrader/permisjoner/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som spl og hadde ammefri på dagvakter. Noe vanskeligere på seinvakt så det løste vi med at mannen kom ned med babyen når jeg hadde kveldsvisitt med kirurgene. Så da satt jeg og ammet mens jeg og kirurgen gikk gjennom pasientene på vaktrommet. 

Anonymkode: 29885...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg, og alle jeg kjenner, har hatt ammefri har vi tatt det ut som å komme en time senere/gå en time før. :)

Anonymkode: 5370a...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det ut ved å begynne senere og/eller gå før, eller at du pumper ila vakten. Uansett blir det merarbeid og større belastning på kollegene dine, så du får forberede deg på å være upopulær å være på vakt med. 

Anonymkode: aabbc...0dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil

Bare rett og rimelig at ordningen kun er betalt inntil 1 år. Før eller siden må disse ungene begynne med vanlig mat. Sånn er livet. 

Anonymkode: 95e1f...ad3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke lov å begynne/slutte en time tidligere istedenfor? Mener det. Går jo hvis baby tar flaske

Anonymkode: 59665...c78

Skrevet

Ammefri styres av barnets behov for å bli ammet. Om det er tungtveiende grunner for å amme om natten kan det løses på to måter, du kan ha ekstra pause midt på natten for å reise hjem for å amme ellet mannen din kan komme til deg. Eventuelt kan barnet få flaske om natten og du noe kortere tid for å komme senere/tidlig for å amme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare rett og rimelig at ordningen kun er betalt inntil 1 år. Før eller siden må disse ungene begynne med vanlig mat. Sånn er livet. 

At en baby spiser vanlig mat, betyr ikke at de ikke har godt av morsmelk.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

At en baby spiser vanlig mat, betyr ikke at de ikke har godt av morsmelk.. 

Men en gang må det ta slutt. Sånn er det bare.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men en gang må det ta slutt. Sånn er det bare.

Må den gangen være før det er anbefalt, da? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som tar å kommer en time senere på jobb og reiser en time før fra jobb.

Anonymkode: b5957...6fa

Skrevet

De fleste slutter vel å nattamme omtrent på den tiden det er mest vanlig for kvinner å gå ut i jobb, så det er ikke gitt at dette blir et problem. Siden det er normalt å slutte med nattamming, synes jeg man kan legge opp til at det skjer. Om barnet vil ha litt mat på natten, kan far gi flaske. Og nå har vi heller ikke problemstillingen at barnet ikke får nok næring om det ikke tar flaske. Nattamming er ikke nødvendig når barnet ikke er under 6 måneder.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå jobber ikke jeg natt, men når jeg skal ta ut ammefri så kommer jeg to timer senere på dagvakt, altså kl 09 i stedet for kl 07. Og drar to timer tidligere fra kveldsvakt, altså kl 20 i stedet for kl 22. Vi har i vår tariff to timer betalt ammefri til barnet er 2 år. 

Du skal være klar over at ammefri skal utelukkende tas når det passer best for mor og barn, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 5af13...ce3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...