Gå til innhold

Barna som blir mobbet på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns du skolene egt burde gjøre for å begrense og helst få slutt på dette? 

Opplevd mange som ikke blir tatt seriøst av skolene

Anonymkode: 28c0c...abc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er skammelig at barn kan gå i årevis på samme skole med samme lærer uten at det fanges opp alvorlig mobbing. Vi har et barn som er ødelagt pga dette. Først og fremst må læreren løfte blikket og se elver både som gruppe og enkeltindivid. Det er umulig å unngå å legge merke til alvorlig mobbing over tid. Det nytter ikke å se på skjemaer der barn på 6, 7, 8 år skal krysse av for mobbing. Når ting er normal del av hverdagen uten at man vet forstår begrepet mobbing i teorien blir disse skjemaene kun del av et system der skolen holder egen rygg fri. Vi foreldre forstod ikke selv alvoret, men vi hadde forsøkt å si fra over tid uten at det ble løftet en finger. Jeg er så forbannet og lei meg for alt barnet mitt har gått gjennom. Man blir helt maktesløs og vet ikke hvor jeg skal begynne. Vi meldte sak til fylkesmannen, men er usikker på hva mer vi kan gjøre.

Mobbing dreper sakte. Helt jævlig om lærere ikke tar tak i dette. Det er umulig at de ikke vet etter årevis i samme klasse og med samme lærer der enkeltelev daglig mobbes og trakasseres. Det burde straffes hardt!

Anonymkode: f6512...66c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en andre klassing, snart tredje. Vårt inntrykk av skolen er elendig. 

Lærerinna virker mer brydd over at det er ekstraarbeid pga mobbing enn det å prøve å løse det. 

Etter et bursdagsselskap som involverte slag så tok vi det opp med mor til barnet og spurte om hun kunne prate med jentungen hennes om det. Mor ble sjokkert og informerte oss om at Lærerinna har ikke sagt ett ord om problemene mellom vårt barn og hennes som har foregått på skolen. Vi mistet all tillit til Lærerinna etter det. 

Anonymkode: 209e6...b1c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk opplevd at lærerne rett og slett gav blanke pokker i å forhindre sånn mobbing. 

En elev kunne faktisk slå til andre med-elever gjentatte ganger, enten med knyttneve eller med en bok. Men læreren bare satt stille ved kateteret, leste en bok, glodde ut av vinduet, eller what ever. Men sa ALDRI noe som helst om at mobberen skulle stoppe, eller ta denne drittungen ut av klasserommet. 

Anonymkode: 35eec...258

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er er gammelt mobbeoffer selv, og har fire barn i alder 7-24. 

Mitt inntrykk er at det er mindre mobbing nå, og mer toleranse for annerledeshet. 
Ingen av mine barn har blitt utsatt for mobbing. (Da forholder jeg meg til den offisielle definisjonen, der plaginga må gå over tid). Har inntrykk av at skolen tar dette på alvor, det jobbes med klassemiljøet og det blir tatt tak i utagerende barn. Da jeg ble mobba på skolevei, fraskrev skolen seg ansvar. Det skjer ikke i dag, er min erfaring. 
Kommunikasjon er viktig for å forebygge mobbing, ikke bare lærere men også foreldre og barna selv må bidra. Pluss at det er viktig at barn som sliter med noe får hjelp, om det så er barnevernet som må på banen. 

I ettertid har jeg funnet ut at mange av mine mobbere kom fra dårlige hjemmeforhold, preget av rus, vold og omsorgssvikt. 

Anonymkode: 7c06b...572

AnonymBruker
Skrevet

Skolene burde ha nok ressurser til å sette til tiltak der de ser det trengs. Ex ekstra voksendekking i friminuttene. Forfølging av elever som sliter med å oppføre seg, ressurser til et godt tilbud rundt læreren som helsesøster, miljøterapeut, psykisk sykepleier, sosiallærer osv. Det burde være flere lavterskeltilbud slik at tiltak og hjelp kan settes inn raskt. 

Skolen burde ha nok respekt i samfunnet til at en henvendelse tas alvorlig. At det ikke er foreldrene som er kunder og skolen enn serviceinstitusjoner, slik det nå er blitt. At foreldrene forstår at skolen er en utdanningsinstitusjon, og at de tar jobben med å oppdra barna sine selv. 

At en lærer skal stå alene med 35 elever, som nærmest har rett til å gi læreren store problemer bare de føler seg"krenket" (kanskje feks fordi læreren tar opp en ufyselig oppførsel), er hvertfall ikke en god løsning. Men det er nå slik politikerne vil ha det. 

Anonymkode: 0feea...52e

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene til mobberne må komme mye mer på banen. Kanskje ta det litt innover seg at "gullungen" driver å terroriserer andre barn, og ødelegger skolehverdagen deres. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at de aller fleste lærere og skoler gjør alt de kan, men at de mangler tiltak og ressurser. Det er veldig begrenset hva man kan gjøre med en som mobber i skolen. I tillegg sliter mange med at foreldrene ikke involverer seg nok i å samarbeide om å løse mobbesaker, og da blir det en tilnærmet umulig oppgave!

Anonymkode: dd954...051

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke hva skolen kan gjøre. Min datter på 13 år har det siste halvåret blitt mer og mer utestengt. Men, utestengningen foregår på sosiale medier, og på fritiden. På skolen henger hun fortsatt med jentene. Eneste hun sier, er at uansett hva hun sier, slenger jentene sure bemerkninger til henne. Så det er ikke åpenbart. Jeg sa ifra til mor til hun ene som mobber, som igjen kontaktet skolen. Skolen fortalte denne moren at hennes datter var såååå godt likt av alle, og ikke hadde problemer med noen. Så, case closed. Vi oppfordrer nå vår datter til å henge med andre. Verken mor, eller skole har tatt dette seriøst. Hadde kanskje vært noe annet hvis datteren min daglig ble banket opp på skolen foran lærer, men ikke vet jeg...

Anonymkode: 216ce...3de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet egentlig ikke hva skolen kan gjøre. Min datter på 13 år har det siste halvåret blitt mer og mer utestengt. Men, utestengningen foregår på sosiale medier, og på fritiden. På skolen henger hun fortsatt med jentene. Eneste hun sier, er at uansett hva hun sier, slenger jentene sure bemerkninger til henne. Så det er ikke åpenbart. Jeg sa ifra til mor til hun ene som mobber, som igjen kontaktet skolen. Skolen fortalte denne moren at hennes datter var såååå godt likt av alle, og ikke hadde problemer med noen. Så, case closed. Vi oppfordrer nå vår datter til å henge med andre. Verken mor, eller skole har tatt dette seriøst. Hadde kanskje vært noe annet hvis datteren min daglig ble banket opp på skolen foran lærer, men ikke vet jeg...

Anonymkode: 216ce...3de

Dette er vår erfaring også. 12-åringen bytter skole nå, jeg synes det er helt forkastelig at det er hun og ikke plageåndene som bytter. 

Foreldrene til disse to det gjelder forholder seg til hva egne barn sier, og skolen sitter på gjerdet og «prøver å følge med» Har aldri vært så oppgitt over andre mennesker noen gang. 

Anonymkode: 10b97...a36

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt er en av flere som bytter skole pga skolens tafatte tilnærming til det store mobbeproblemet. Jeg er enig i at foreldrene til mobberne må involveres. 

Anonymkode: 2dba8...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Men foreldrene til mobberne skal involveres. Det er en stor feil at skolene gjør så lite her. 

Anonymkode: 10b97...a36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...