AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Hei damer Nå trenger vi litt råd. Mannen har fått påvist nedsatt sædkvalitet og vi er derfor henvist til IVF (riksen). Så langt ikke avdekket noe galt med meg, som de har funnet i alle fall. Jeg er 34 og verpesjuk. Ingen av oss har barn fra før. Vi ønsker oss to, kanskje tre barn, hvilket vil si at vi har litt dårlig tid hvis det skal bli tid til en tredjemann. Spørsmålet vi stiller oss om dagen er om vi skal droppe det offentlige og gå rett på det private med en gang. I utgangspunktet har vi god økonomi og vel så det, men vi er for tiden på boligjakt og boligkjøp har som kjent en drenerende effekt på privatøkonomien. Det føles litt meningsløst å bruke 70-100K dersom det viser seg at den sitter på første forsøk og at vi da bare har spart noen måneder ventetid (?). På en annen side tenker vi på barnehageoppstart i andre enden og hvis det er slik at økt ventetid i det offentlige gjør at jeg må ta mye ulønnet permisjon for å vente på barnehageoppstart, er det lett å forsvare å betale for IVF privat. Går det an å kjøre offentlig og privat parallelt? Overtenker jeg? Anonymkode: 90245...093
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #2 Skrevet 13. juni 2021 Man kan ta et forsøk privat, og så ta neste offentlig. Rent faglig/sannsynlighet for å lykkes er behandlingene helt like. Fordeler og ulemper er som du selv oppsummerer. Tidsaspektet, pris, forutsigbarhet. Og mange opplever nok at den ekstra servicen i det private er veldig behagelig, mens det offentlige føles mer som et samlebånd. Dette plagde meg lite, synes effektiviteten og det kliniske i det offentlige hjalp meg å være mer distansert fra følelsene. Det tok tid før første forsøk, men når man først er i gang gikk det raskt. Ring Riksen og hør hvordan ventetiden er, så vurderer dere et privat forsøk først med det utgangspunktet. Da får dere jo også unna de siste prøvene som er nødvendige før oppstart, og sparer også tid her. Anonymkode: e2e52...66a 1
Helne90 Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Vi har blitt utredet privat, ble henvist offentlig og skal på forhåndssamtale på riksen denne uken. Når vi vet mer om ventelisten kan vi bestemme oss for om det holder å stå på venteliste offentlig eller om vi skal prøve privat i mellomtiden. Det tar jo gjerne noen forsøk har vi forstått! Lykke til!
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 (endret) Om dere ønsker flere barn vil jeg si det er høyrisiko å velge offentlig. Ikke på grunn av sjansene, men på grunn av mye mer venting der enn privat. De jeg kjenner som er på Riksen nå må vente endel mer enn jeg måtte privat. De vurderer forsåvidt privat på grunn av det. Rent statistisk er det optimistisk å anta klaff på første forsøk - det er litt sånn «testforsøk». Endret 21. juni 2021 av Fnuggolina
Solo2020 Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 Helne90 skrev (1 time siden): Vi har blitt utredet privat, ble henvist offentlig og skal på forhåndssamtale på riksen denne uken. Når vi vet mer om ventelisten kan vi bestemme oss for om det holder å stå på venteliste offentlig eller om vi skal prøve privat i mellomtiden. Det tar jo gjerne noen forsøk har vi forstått! Lykke til! Kan jeg spørre når henvisningen ble sendt når dere skal på forhåndssamtale nå? Prøver å finne ut hva jeg kan forvente.
Helne90 Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Solo2020 skrev (3 timer siden): Kan jeg spørre når henvisningen ble sendt når dere skal på forhåndssamtale nå? Prøver å finne ut hva jeg kan forvente. Den ble sendt helt i slutten av april/begynnelsen av mai, så tok ca 6 - 7 uker fra henvisning til oppsatt time.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 TS her. Takk for svar Etter litt betenkningstid var det egentlig ikke så mye å lure på og vi går for privat mens vi venter på det offentlige. Vi kom frem til at det ble for dumt å risikere å ikke kunne få en tredjemann, hvis det er det vi vil. Så da blir det oppstart IVF samtidig som jeg starter opp i ny jobb 😮 Heh... Livet har en tendens til å ha maks dårlig timing, men sånn får det bare bli. Anonymkode: 90245...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå