Gå til innhold

Makspuls og fitbit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt frustrert over min fitbit charge 3. 

Jeg når jo "aldri" makspuls som er satt til 190. 

Jeg kan sette den ned, manuelt, men hvordan finner jeg makspulsen min? Må jeg gjøre en løpeøvelse eller lignende? 

Jeg er 38 år og kvinne. 

Anonymkode: 1a344...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kan sette den ned, manuelt, men hvordan finner jeg makspulsen min? Må jeg gjøre en løpeøvelse eller lignende? 

Jeg er 38 år og kvinne. 

190 er en temmelig høy og ungdommelig makspuls. Jeg tenker at en vei  til makspuls er dersom du varmer opp skikkelig og deretter løper så fort du kan opp en bratt bakke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er 38 år og kvinne. 

Ja det må du. bli så sliten du kan og da finner du makspulsen

Anonymkode: 96ea4...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ta en makspulstest. Hvordan du går fram kan du google deg til. Du kan oppnå makspuls ved løping eller sykling, alt etter hva du foretrekker. Uansett syns jeg det er rart at default setter deg på 190. I følge generiske kalkulatorer så er rundt 180 mer aktuelt for alderen din. Men det veldig individuelt. Selv har jeg 200 i makspuls som 34-åring, mannen min som er like gammel har 178. 

Anonymkode: 6821e...d03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du må ta en makspulstest. Hvordan du går fram kan du google deg til. Du kan oppnå makspuls ved løping eller sykling, alt etter hva du foretrekker. Uansett syns jeg det er rart at default setter deg på 190. I følge generiske kalkulatorer så er rundt 180 mer aktuelt for alderen din. Men det veldig individuelt. Selv har jeg 200 i makspuls som 34-åring, mannen min som er like gammel har 178. 

Anonymkode: 6821e...d03

Kanskje vekt også spiller inn? Jeg er ikke veldig overvektig, men har en BMI på 25.3.

Uansett - dråpen for meg var da jeg gjorde et 40 minutters trappeløp og 18 minutter var cardio og 20 minutter var "fat burn". Da ble jeg litt matt. 

Den eneste gangen jeg har vært i makspulssonen ifølge klokken var en gang jeg jogget og en del av den turen var opp en ganske bratt bakke. Da var den 168. 

Jeg forsøker å sette den på 180...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje vekt også spiller inn? Jeg er ikke veldig overvektig, men har en BMI på 25.3.

Uansett - dråpen for meg var da jeg gjorde et 40 minutters trappeløp og 18 minutter var cardio og 20 minutter var "fat burn". Da ble jeg litt matt. 

Den eneste gangen jeg har vært i makspulssonen ifølge klokken var en gang jeg jogget og en del av den turen var opp en ganske bratt bakke. Da var den 168. 

Jeg forsøker å sette den på 180...

Hvis du kjente at det dunket for fullt da så kan du ha vært oppe på maks eller veldig nær makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
I Grosny skrev (25 minutter siden):

Hvis du kjente at det dunket for fullt da så kan du ha vært oppe på maks eller veldig nær makspuls.

Jeg ser forresten også at jeg var i makspulssonen med puls på 173 en gang jeg gikk raskt opp en bratt skråning. 178-180 er dermed kanskje ikke et dumt anslag. Jeg vet ikke hvor hardt det dunker, men det er alt pusten min klarer i alle fall. Jeg har et snev av anstrengelsesastma, men har kun klart å pådra meg hosting etter trening en håndfull ganger. Så pulsen min disse gangene er kanskje "maks". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går jeg to år tilbake så finner jeg en måling på 186...

Og jeg finner også et par i fjor hvor jeg har løpt/jogget og har hatt makspuls på 178.

Så jammen om jeg vet. Den går kanskje litt ned etterhvert som man bli eldre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går jeg to år tilbake så finner jeg en måling på 186...

Og jeg finner også et par i fjor hvor jeg har løpt/jogget og har hatt makspuls på 178.

Så jammen om jeg vet. Den går kanskje litt ned etterhvert som man bli eldre? 

Jeg tror det er vanlig å miste ca ett slag i året.  Ergo er det sannsynlig at du kan komme opp i 180-185 på en dag astmaen ikke biter.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fitbit er etter min erfaring uansett dårlig til å ta målinger av puls hvor den går raskt opp og ned igjen, som f.eks under tabataøkter hvor man jobber intenst og hardt, men i kort tid. Det bar derfor jeg sluttet å bruke den etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...