Gå til innhold

Rumpefiksert barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er så rumpefiksert. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun sa i dag: Mamma jeg elsker tissen min for det er så godt å ta på den.

Jeg sa til henne at hun bør kun ta på den da folk ikke ser når hun er alene for det er ikke særlig pent å gjøre slikt foran andre.

Men jeg syns det er vanskelig, hun snakker så mye om rumpen og tissen at jeg blir redd noen kommer til å tro at hun blir misbrukt eller noe.

Er det noen som har erfaring med slikt og har noen bedre råd å komme med. Jeg er også redd for at hun er et barn som noen ville lett kunne utnytte seg av når hun er så "seksuell" , skulle ønske hun sluttet med slikt for hennes egen beskyttelse.

Jeg er vel klar over at barneseksualitet er på mange måter tabu, men det er vel ikke så uvanlig at 4 åringer oppfører seg slik eller er det?

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Ikke uvanlig i det hele tatt! Noen er mer opptatt enn andre, noen mer åpne, andre mer skjult.

Forklar på en ordentlig og ikke fordømmende måte at det er ok å ta på tissen, men at det bør man gjøre når man er alene fordi ANDRE mennesker kan være at de ikke liker det så godt. Si at de fleste gjør det, men at det er en "privatsak".

Barn som er opptatt av tiss/rumpe er IKKE mer utsatt for misbruk. Heller tvert imot vil jeg tro..

Hvis barnet er "klar" kan du jo fortelle at man selv bestemmer over sin egen kropp, andre kan ikke tvinge seg på den og at barnet heller ikke kan tvinge seg på andres. (jeg pleier å forklare datteren min at mine pupper bestemmer jeg over, hennes pupper/kos/klem bestemmer hun over -hun vil av og til ta på de og er litt vel hardhendt..)

Jeg er førskolelærer og avdelingsleder, jeg ville ALDRI trodd at barn er seksuelt misbrukt pga av interesse for dette. Som sagt, helt normalt hos barn.

Denne fasen kan vare i to dager, den kan vare i flere år. Men lær barnet at det ikke er skam, for det er det ikke. Men en helt normal utforsking av kroppen, på lik linje med tær, føtter, rygg, armer, munn, øyne osv.

Kanskje litt rotete, men spør hvis noe er uklart!

Skrevet

Uff vanskelig situasjon! Husker at jeg lekte mye doktor med mine venninner når vi var ca 4-8 år gamle. Men dette skulle foregå i et låst rom og ingen voksne måtte noengang få vite om dette for vi syns det var ganske flaut! Ditt barn tenker tydeligvis ikke slik... Du får bare prøve å forklare for henne at slikt er morsomt men veldig hemmelig og som hun ikke burde fortelle folk om.....

Gjest StoreSky
Skrevet

til siste gjest: slik skal det IKKE gjøres, man skal ikke påføre barn unødvendig skam og skyldfølelse. Jo eldre barnet blir jo mer skjønner det selv av at ikke alle liker å se/overvære slike leker.

Barnet i dette tilfellet er bare fire år og har heldigvis ikke lært seg denne skammen... sjenerthet kommer før eller siden.

Skrevet

Man kan da vel lære et barn at slikt foregår i enerom uten at det trenger å medføre skam. Man kan lære barn at enkelte ting gjør man alene, andre ting gjør man og sier man bare sammen med familien osv. Ikke noe unaturlig med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...