AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Hallo:) Har termin snart. Min mann er supersosial og vil helst møte venner 3-4 ganger i uken. Jeg har litt mindre sosialt behov, og er fornøyd med å være sosial en gang i uken. Det jeg lurer på er hva som er vanlig med en nyfødt i hus? Hvordan har dere andre her gjort det? Håper så veldig at det naturlig blir sånn at vi begge er hjemme de første ukene, er førstegangs og det føles trygt at vi er to i starten. Men er samtidig ikke noe glad i å be mannen min om å være hjemme hvis han vil ut en tur😅 Anonymkode: cc136...fba
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 Det kommer veldig an på barnet vil jeg si. Med vår førstemann var jeg mørbanket etter fødselen, babyen bare gråt og gråt og ville ha pupp hver time ellers. Da var det fint å være to hjemme hele tiden. Med nr to var det helt annerledes. Hun var rolig, bare sov, måtte vekke henne hver tredje time for å amme (hadde gulsott den første uken og ble bedt om å vekke henne). Vi merket knapt at hun var her og jeg var i toppform etter fødsel. Da var mannen min bare hjemme i fødselsperm i én uke, fordi det var mye på jobb osv. Alt var veldig fint og jeg trengte ikke hjelpen hans. Med tredje og fjerdemann (tvillinger) var det veldig fint at han var hjemme 😅 da primært for å ta storesøsken, men også sterilisere flaske/pumpeutstyr, hjelpe til med alt. Da hadde han lenger fødselsperm pga tvillinger, men hadde ikke klart meg godt uten hans tilstedeværelse 100%. Du må nesten bare se an formen din og hvordan babyen er. Om det er helt krise har han vel uansett ikke samvittighet til å forlate deg til fordel for venner. Tror han kommer til å skjønne at han må endre den sosiale omgangen betraktelig når barnet blir større. Møte venner 3-4 ganger i uken er mye. Anonymkode: 6f98e...803 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 Ingen av oss er veldig sosiale sånn at vi må ut å treffe venner flere ganger i uka. Men begge liker å gå en tur om kvelden, så da ble det annen hver kveld når vi hadde baby ( hadde flaskebarn, så samme hvem av oss som var hjemme ) Er av den formening at det bør være lik fordeling av «utetid», begge er like mye foreldre og har like mye ansvar for barnet. Anonymkode: 34271...357 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #4 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det kommer veldig an på barnet vil jeg si. Med vår førstemann var jeg mørbanket etter fødselen, babyen bare gråt og gråt og ville ha pupp hver time ellers. Da var det fint å være to hjemme hele tiden. Med nr to var det helt annerledes. Hun var rolig, bare sov, måtte vekke henne hver tredje time for å amme (hadde gulsott den første uken og ble bedt om å vekke henne). Vi merket knapt at hun var her og jeg var i toppform etter fødsel. Da var mannen min bare hjemme i fødselsperm i én uke, fordi det var mye på jobb osv. Alt var veldig fint og jeg trengte ikke hjelpen hans. Med tredje og fjerdemann (tvillinger) var det veldig fint at han var hjemme 😅 da primært for å ta storesøsken, men også sterilisere flaske/pumpeutstyr, hjelpe til med alt. Da hadde han lenger fødselsperm pga tvillinger, men hadde ikke klart meg godt uten hans tilstedeværelse 100%. Du må nesten bare se an formen din og hvordan babyen er. Om det er helt krise har han vel uansett ikke samvittighet til å forlate deg til fordel for venner. Tror han kommer til å skjønne at han må endre den sosiale omgangen betraktelig når barnet blir større. Møte venner 3-4 ganger i uken er mye. Anonymkode: 6f98e...803 Jeg møter venner 3-4 ganger i uka, og jeg er ikke engang spesielt sosial. Hvorfor skal han ikke kunne gjøre det selv om de har baby? Mandag morgen kan en kamerat komme innom på kaffe, tirsdag ingen sosial omgang, onsdag kveld stikker han bort til en venn et par-tre timer, ingenting torsdag og fredag, lørdag kommer to-tre venner og ser en film sammen på kvelden, søndag ingenting. Da er han kun borte fra mor og baby ca 3 av ukas 168 timer. Anonymkode: 61ad9...2a9
tussi84 Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 (endret) Tviler på at noen av dere orker å være så mye sosiale den første tiden/mnd etter fødsel. Ting blir ikke som før. Og jeg synes opprinnelig at de fleste kvelder i uka Bør man tilbringe som familie når man har små barn. 4 kvelder er for mye tid med venner, 1 -2 er ok hvis man orker. Endret 12. juni 2021 av tussi84 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 De første ukene, opp til 3 mnd med ny baby er jo helt unntakstilstand, og da må man bare ta det som det kommer. Min mann var hjemme i 3 uker med meg etter fødselen (de 2 ukene + en uke ferie), også kom han rett hjem etter jobb stort sett hver dag de neste månedene, med mindre det var noe spesielt, da baby var ganske krevende og jeg trengte avlastning. Det var viktig for mannen min å være en god pappa og dele på jobben fra start, og det er jeg glad for Anonymkode: 21280...3a2 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #7 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg møter venner 3-4 ganger i uka, og jeg er ikke engang spesielt sosial. Hvorfor skal han ikke kunne gjøre det selv om de har baby? Mandag morgen kan en kamerat komme innom på kaffe, tirsdag ingen sosial omgang, onsdag kveld stikker han bort til en venn et par-tre timer, ingenting torsdag og fredag, lørdag kommer to-tre venner og ser en film sammen på kvelden, søndag ingenting. Da er han kun borte fra mor og baby ca 3 av ukas 168 timer. Anonymkode: 61ad9...2a9 Når man har en baby uten noe særlig døgnrytme så er man jo nesten like fri til å gjøre de samme tingene som før barn. Men jeg tenkte primært på når barnet blir så stort at det begynner i bhg og foreldrene er i jobb, faste tider på måltider, kveldsstell, legging osv. Anonymkode: 6f98e...803 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når man har en baby uten noe særlig døgnrytme så er man jo nesten like fri til å gjøre de samme tingene som før barn. Men jeg tenkte primært på når barnet blir så stort at det begynner i bhg og foreldrene er i jobb, faste tider på måltider, kveldsstell, legging osv. Anonymkode: 6f98e...803 Da kreves det noe mer, men jeg ser ikke problemet med at foreldrene får en kveld hver i uka til å stikke ut og ha litt egentid, og ellers kan jo venner komme på besøk selv om man har barn, spesielt etter leggetid? Anonymkode: 61ad9...2a9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 Jeg ville spurt din mann om dette. Jo før jo bedre! Istedetfor å bekymre deg over at han skal være mye ute. hva han tenker, også snakke om en løsning Anonymkode: 5cf3a...f9b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da kreves det noe mer, men jeg ser ikke problemet med at foreldrene får en kveld hver i uka til å stikke ut og ha litt egentid, og ellers kan jo venner komme på besøk selv om man har barn, spesielt etter leggetid? Anonymkode: 61ad9...2a9 1 kveld ja! Ikke 3-4? Anonymkode: 5cf3a...f9b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da kreves det noe mer, men jeg ser ikke problemet med at foreldrene får en kveld hver i uka til å stikke ut og ha litt egentid, og ellers kan jo venner komme på besøk selv om man har barn, spesielt etter leggetid? Anonymkode: 61ad9...2a9 Jaja, men her var problemstillingen 3-4 ganger i uken med sosial omgang. Ikke én kveld i uken hver. Én er jo overkommelig. Anonymkode: 6f98e...803 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Skrevet 13. juni 2021 Kveldsuro var ille hos vår baby, hadde aldri klart meg uten mannen min som kunne fikse mat og støtte i den fortvilende perioden Anonymkode: fe74a...e79 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #13 Skrevet 13. juni 2021 Takk for svar alle sammen!:) Må nok sette meg ned og snakke med mannen min om forventninger og sånn ja. Og 1-2 kvelder i uken kan jeg fint leve med, men 3-4 synes jeg blir for mye rett og slett. Men det var veldig hjelpsomt å høre hvordan dere andre har gjort det! Anonymkode: cc136...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå