AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Del Skrevet 12. juni 2021 Hvorfor er jeg blitt trekt så mye i feriepenger hvis dere ser på kode 100 og 511. Det er første året jeg jobber, men hvorfor skal jeg miste så mye penger?? Da blir det vel som om jeg har jobbet gratis? Moren min skjønner ingenting så jeg må spørre dere. Anonymkode: 75f51...772 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #2 Del Skrevet 12. juni 2021 Hvis du ikke har opptjent feriepenger i fjor må du ikke ta ferie i år. Men da må du gi arbeidsgiver beskjed. Ellers ser dette greitt ut. Anonymkode: 323d7...7a2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #3 Del Skrevet 12. juni 2021 Hvis du skal ha 5 ukers ferie fra den 13,15% stillingen, så er det riktig at du trekkes for 5 ukers lønn slik det står på kode 100. Men hvorfor du trekkes for ferie igjen på kode 511 forstår jeg ikke ut fra lønnslippen? Skal du ha 5 ukers ferie fra 13.15% stillingen? Anonymkode: 21e1c...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #4 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du skal ha 5 ukers ferie fra den 13,15% stillingen, så er det riktig at du trekkes for 5 ukers lønn slik det står på kode 100. Men hvorfor du trekkes for ferie igjen på kode 511 forstår jeg ikke ut fra lønnslippen? Skal du ha 5 ukers ferie fra 13.15% stillingen? Anonymkode: 21e1c...d1a Jo, nå ser jeg det- både 510 og 511 er ferietrekk for tilleggene du har. Lør-søn tillegget og kveld-natt tillegget. Jobber du i en 13,15% helgestilling? Da er nok dette riktig- om du skal ha 5 ukers ferie da. Anonymkode: 21e1c...d1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #5 Del Skrevet 12. juni 2021 Du får ikke utbetalt lønn i juni, men du får feriepenger og det blir foretatt et ferietrekk for de dagene du skal ha fri. I ditt tilfelle er dette 5 ukers ferie. Med 5 ukers ferie trekkes det 30 dager, mens en månedslønn er 26 dager. Du trekkes derfor for mer enn en månedslønn. Dersom du hadde opparbeidet deg feriepenger i fjor ville dette blitt trukket fra feriepengene. Da feriepengene er på 12% av fjorårets lønn ville du dermed fått utbetalt mer enn en månedslønn. Siden du ikke har opparbeidet deg dette så virker trekket stort. Regnestykket vil se slik ut: 3379,55 (mnd lønn) delt på 26 (arbeidsdager på en mnd) ganger 30 (en mnd+ 1 uke ferie) = 3899,48 som du blir trukket for å ha 5 ukers ferie. Det samme regnestykket gjelder for post 510. Du deler det faste tillegget på 26 og ganger med 30, da får du trekket for de 5 ukene. Dette kommer i tillegg siden det er lør/søn tillegg. I juli vil du få utbetalt lønnen for det du jobbet i juni. Du jobber derfor ikke gratis denne mnd. Anonymkode: 0337c...4aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 13. juni 2021 #6 Del Skrevet 13. juni 2021 Første året man jobber blir litt kjipt, for du har ikke rukket å opparbeidet deg feriepenger enda. Bare trekk for feriedager... Mange velger å ikke ta særlig mye ferie første året, sånn at man slipper å bli trekt for så mange feriedager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 13. juni 2021 #7 Del Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor er jeg blitt trekt så mye i feriepenger hvis dere ser på kode 100 og 511. Det er første året jeg jobber Som oftest velger arbeidstaker å jobbe i ferien første året fordi han eller hun ikke har krav på feriepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #8 Del Skrevet 13. juni 2021 klondrik skrev (3 minutter siden): Som oftest velger arbeidstaker å jobbe i ferien første året fordi han eller hun ikke har krav på feriepenger. er man ikke pålagt de 3 ukene sammenhengende mellom mai og sept hvis man har begynt å jobbe feks januar-21? Anonymkode: 96a22...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 13. juni 2021 #9 Del Skrevet 13. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): er man ikke pålagt de 3 ukene sammenhengende mellom mai og sept hvis man har begynt å jobbe feks januar-21? Feriepengene beregnes fra foregående års inntekt, så da kan man vel ikke være pålagt å ta fri i en periode man ikke får lønn? Endret 13. juni 2021 av klondrik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #10 Del Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): er man ikke pålagt de 3 ukene sammenhengende mellom mai og sept hvis man har begynt å jobbe feks januar-21? Anonymkode: 96a22...311 Nei, ikke hvis du ikke har opptjent feriepenger. Det er arbeidsgiver som er pålagt å gi deg mulighet til det. Anonymkode: afc67...eba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #11 Del Skrevet 13. juni 2021 Det ser riktig ut det. Du blir trukket nå i juni, men får betalt når du skal ha fri/ferie. Du blir trukket for 5 uker, men i ditt tilfell er det vel en helg pluss en dag ca? Men du må høre med din leder hvor mange dager fri det tilsvarer hos deg. Men hvorfor skatter du så mye? Ser at du har jo minste lønn og kommer vel ikke til å tjene mer enn ca 300000 i år og da er 35% altfor mye å trekke. Anonymkode: 22fbb...938 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #12 Del Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du skal ha 5 ukers ferie fra den 13,15% stillingen, så er det riktig at du trekkes for 5 ukers lønn slik det står på kode 100. Men hvorfor du trekkes for ferie igjen på kode 511 forstår jeg ikke ut fra lønnslippen? Skal du ha 5 ukers ferie fra 13.15% stillingen? Anonymkode: 21e1c...d1a Ferietrekket under art 511 gjelder faste tillegg. TS: Dette ser riktig ut, og fu kan avvikle 5 uker ferie med full lønn (siden du alt er trukket for ferien) Du jobber altså ikke «gratis». Men: Dersom du ikke har opparbeidet deg feriepenger for i fjor kan du motsette deg å avvikle full ferie, da du ikke har feriepenger som dekker lønnsbortfallet i ferien. Spørsmålet her blir om du har tenkt til å avvikle full ferie i år eller ikke. Hvis ikke så snakk med lederen din om å få korrigert ferietrekket slik at det tilsvarer ferien du faktisk har planer om å ta ut. Anonymkode: e826f...b6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 13. juni 2021 #13 Del Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det ser riktig ut det. Du blir trukket nå i juni, men får betalt når du skal ha fri/ferie. Du blir trukket for 5 uker, men i ditt tilfell er det vel en helg pluss en dag ca? Men du må høre med din leder hvor mange dager fri det tilsvarer hos deg. Men hvorfor skatter du så mye? Ser at du har jo minste lønn og kommer vel ikke til å tjene mer enn ca 300000 i år og da er 35% altfor mye å trekke. Anonymkode: 22fbb...938 Dette lurte jeg også på. Om dette er den eneste inntekten så er det ikke noe poeng i å skatte så mye. Med mindre det er bevisst valg å skulle få så mye igjen neste år. Men ingen tvil om at TS ikke trenger å skatte så mye om dette er eneste inntekt og har behov for å få mer utbetalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #14 Del Skrevet 13. juni 2021 missmcbeal skrev (3 timer siden): Dette lurte jeg også på. Om dette er den eneste inntekten så er det ikke noe poeng i å skatte så mye. Med mindre det er bevisst valg å skulle få så mye igjen neste år. Men ingen tvil om at TS ikke trenger å skatte så mye om dette er eneste inntekt og har behov for å få mer utbetalt. Skattetrekket er antagelig marginalskatt på ekstrainntekt, siden feriepengene er trekkfrie. Jeg vil tro hun har tabelltrekk på fast lønn de andre månedene. Hvis ikke er jeg enig i at det er altfor høyt. Selv jeg, som tjente over 700 000 i fjor og ikke har rentefradrag men formuesskatt, betalte mindre enn det. Anonymkode: afc67...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå