Gå til innhold

Klarte å glemme å fjerne (KILDE) i teksten på en hjemmeeksamen - hvor ille er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en 4 timers hjemmeeksamen her om dagen, og etter at adrenalinet la seg leste jeg gjennom teksten i kveld. Ser at jeg har glemt å fjerne/ endre en (KILDE) i teksten... Hvor ille er det? Hele avsnittet er fra samme kilden, så jeg kan ikke tenke meg at de tar meg for plagiat, for når jeg leste gjennom så kunne den setningen stått der uten kildehenvisning, jeg hadde nok bare skrevet det inn for å huske å skrive inn bokforfatteren. Altså, teksten er ca sånn her (omgjort, selvfølgelig):

"VG er en av landets største aviser ifølge Pettersen (2020, s.28). Artiklene i avisen er skrevet av forskjellige journalister, og handler om alt fra sport til krig i Midtøsten (KILDE). VG begynte i papirform, men er i dag også å lese som nettavis som blir oppdatert gjennom hele døgnet (Pettersen, 2020, s.30).".

Så der hvor det står (KILDE) skulle det stått (Pettersen, 2020, s.), men jeg har rett og slett glemt i farten å endre på det. Det er ingen direkte sitat, jeg har skrevet ut fra hva jeg husker og hentet pensumkilder etterpå så det er nok ikke plagiat (håper jeg virkelig).

Men ja.. fikk en stor klump i magen nå. Jeg er veldig fornøyd med innleveringen, og vet jeg er sterk i faget og har skrevet en god oppgave, men ble nå veldig redd for hvor mye de kan trekke meg for dette :(

Noen???

Anonymkode: 2bc39...6f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS HER

Kan kort legge tid at det var en eksamen med tidspress, og ikke over flere dager hvor jeg hadde masse tid til å gå over. Ikke at det er noen unnskyldning, jeg leste over teksten før jeg leverte men må rett og slett ha lest meg så blind at jeg ikke så det :(  

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. Ut ifra hvordan du skriver det virker det jo som at (KILDE) er noe annet enn (Pettersen, 2020), ettersom du siterer vedkommende både før og etter denne setningen. Så at dette sier seg selv synes ikke jeg. Men nå aner jeg jo ikke noe videre om type innlevering eller tidsbruk. Hvis det er helt åpenbart at dette er fra denne personen er det nok ikke så farlig. 

Anonymkode: fe661...7fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at det var 4 timer. Det blir nok sett gjennom fingrene på. Ville ikke ha bekymret meg sånn. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette går helt fint. Har gjort det samme på en 72-timers, fikk B. 

Anonymkode: e586b...c31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmm.. Ut ifra hvordan du skriver det virker det jo som at (KILDE) er noe annet enn (Pettersen, 2020), ettersom du siterer vedkommende både før og etter denne setningen. Så at dette sier seg selv synes ikke jeg. Men nå aner jeg jo ikke noe videre om type innlevering eller tidsbruk. Hvis det er helt åpenbart at dette er fra denne personen er det nok ikke så farlig. 

Takk for svar. 

jeg har i teksten brukt 2 bøker knyttet til denne oppgaven, og begge er på pensumlisten (to av hovedbøkene, og den det gjelder er på en måte hovedboken til denne delen av pensum). Det jeg har skrevet er veldig grunnleggende, og jeg tror (håper virkelig) at sensor ser at dette må komme fra Pettersen boken. Veldig glad for at det ikke er eksternt pensum som er brukt, men likevel... fader altså!!

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at det er markert slik at det ikke framstår som villet plagiering, for DET er alvorlig. Slurv med kilder KAN medføre trekk i karakter, men dersom nivået ellers er høyt er sjansen liten for at det får særlig betydning. Hilsen sensor. 

Anonymkode: 62421...f6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke står (KILDE) gjennom hele oppgaven, så skal det nok gå fint. Jeg har selv vært sensor for hjemmeoppgaver på bachelornivå. Hvis store deler av oppgaven er uten kildehenvisning eller (KILDE), hadde jeg nok trukket kandidaten ned (SPØRS på helheten av oppgaven!). Om det et par steder står (KILDE), så hadde jeg nok ikke brydd meg.

Anonymkode: 650b3...8e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det viktigste er at det er markert slik at det ikke framstår som villet plagiering, for DET er alvorlig. Slurv med kilder KAN medføre trekk i karakter, men dersom nivået ellers er høyt er sjansen liten for at det får særlig betydning. Hilsen sensor. 

Anonymkode: 62421...f6e

Enig i dette. Spesielt siden det er en eksamen på fire timer, vi vet det kan bli travelt med kilder da. Er det bare dette ene stedet, går det sannsynligvis fint. 
Også sensor 

Anonymkode: 38b7a...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 22.44):

Hadde en 4 timers hjemmeeksamen her om dagen, og etter at adrenalinet la seg leste jeg gjennom teksten i kveld. Ser at jeg har glemt å fjerne/ endre en (KILDE) i teksten... Hvor ille er det? Hele avsnittet er fra samme kilden, så jeg kan ikke tenke meg at de tar meg for plagiat, for når jeg leste gjennom så kunne den setningen stått der uten kildehenvisning, jeg hadde nok bare skrevet det inn for å huske å skrive inn bokforfatteren. Altså, teksten er ca sånn her (omgjort, selvfølgelig):

"VG er en av landets største aviser ifølge Pettersen (2020, s.28). Artiklene i avisen er skrevet av forskjellige journalister, og handler om alt fra sport til krig i Midtøsten (KILDE). VG begynte i papirform, men er i dag også å lese som nettavis som blir oppdatert gjennom hele døgnet (Pettersen, 2020, s.30).".

Så der hvor det står (KILDE) skulle det stått (Pettersen, 2020, s.), men jeg har rett og slett glemt i farten å endre på det. Det er ingen direkte sitat, jeg har skrevet ut fra hva jeg husker og hentet pensumkilder etterpå så det er nok ikke plagiat (håper jeg virkelig).

Men ja.. fikk en stor klump i magen nå. Jeg er veldig fornøyd med innleveringen, og vet jeg er sterk i faget og har skrevet en god oppgave, men ble nå veldig redd for hvor mye de kan trekke meg for dette :(

Noen???

Hvis dette er samme kilde på hele avsnittet, hvorfor har du referert til forfatteren 3 ganger? Det ville holdt med 

Pettersen (2020, s 28-30) skriver at Vg er… bla bla, resten av avsnittet…hele døgnet (Pettersen, 2020)

Hvorfor gjøre det så tungvindt? Mulig sensor ser mellom fingrene om hun er kjent med pensum. Er hun ikke det kan det hende det blir trekk som følge av at det er slurv, men sannsynligvis går det vel bra. Stryker neppe på det med mindre oppgaven i utg.pkt er på vippen til stryk.

Anonymkode: 31af0...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Du har i det minste markert at det du skriver tilhører noen andre enn deg. Altså, du har brukt kildehenvisning selv om kilden ble feil. Da er det ikke plagiat, men rett og slett bare en slurv. Du blir aldri strøket for det, men du kan risikere trekk i karakter, eventuelt at du vipper ned hvis du står å vipper mellom 2 karakterer. 

Ingenting å tenke på. Du står nok. Selv om slurven din kan koste deg en karakter. 

Men jeg tipper at du gjør det bra likevel, ettersom du er så oppmerksom og nøye på det. 

Anonymkode: 5d888...156

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke du vil bli trukket for det overhodet. Du sier det bare er ett sted, ikke direkte sitat, og du har godt med kildehenvisninger rundt. Da kan jeg ikke tenke meg at en sensor skal bry seg. De vet jo at det kan gå litt fort i svingene på en sånn eksamen. Det de hovedsakelig ser etter, er om du har forstått stoffet, kan redegjøre for innholdet, og ikke plagierer. Pust ut, dette går fint :)

Anonymkode: 8ae30...858

Skrevet

Noen???

Det går helt fint 👍 Det du har gjort er en bagatell. Jeg ville som sensor ha vurdert hele avsnittet til å være av allmenn kunnskapelig karakter. Det ville faktisk ikke trengt kildehenvisning i det hele tatt. Alle vet jo dette? 

Ellers kan du til en annen gang skrive typ: ifølge Pettersen (2020) karakteriseres avisen av at den... 

Da kan du skrive alt sammen uten flere henvisninger i avsnittet. Men pust med magen. Dette er seriøst en stor bagatell! Dersom du skrev godt innholdsmessig så er du igjennom. Dette er en teit bagatell! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte 2 kildehenvisninger, men bestod likevel - heldigvis 😆

Anonymkode: 2dd26...4e4

Gjest Robin666
Skrevet

VG begynte i papirform, men er i dag også å lese som nettavis som blir oppdatert gjennom hele døgnet (Pettersen, 2020, s.30)."

Mulig OT, men må man vise til kilde på at VG er en nettavis som oppdateres hele døgnet? Og kilde på at avisen skriver om både sport og krig?? Verden har blitt gal hvis man må henvise for ting som er allment kjent. 

AnonymBruker
Skrevet

på en så kort eksamen er det som regel ikke krav til kilder men de trekker opp nivået/karakter. på bachelornivå er det enda mindre krav. jeg har aldri fått eksamen lavere enn C (oftest b og a) og hadde ikke noe kilder på så korte eksamener, har kun referert til teori/pensum. ved hjemmeeksamen over mer enn en dag hadde jeg det. 

jeg hadde ikke tenkt på dette. 

Når du ikke skriver direkte avskrift, men omformulering trenger du heller ikke å si sidetall med mindre det er noe veldig konkret (I humanistiske fag). de ønsker sidetall når det er avskrift eller helt konkrete fakta for å sjekke nærmere. her hadde jeg nok lagt inn i Pettersen (2020).... og deretter Pettersen på slutten med kapittel nr/(evt side 29-30). 

hilsen en som har gjennomført mastergrad 

Anonymkode: dd709...c8f

AnonymBruker
Skrevet
Robin666 skrev (5 minutter siden):

Mulig OT, men må man vise til kilde på at VG er en nettavis som oppdateres hele døgnet? Og kilde på at avisen skriver om både sport og krig?? Verden har blitt gal hvis man må henvise for ting som er allment kjent. 

Hun sier jo at hun har konstruert eksempelet.

Det kan teknisk sett opprettes en plagiat-sak, ja. Men i mange tilfeller ser sensor gjennom fingrene med slike «småfeil». Det hadde vært verre dersom dette var gjort konsekvent.

Jeg har gjort noe lignende en gang, hele litteraturlista falt ut i den versjonen jeg leverte. Oppdaget det umiddelbart, og ringte til studieadministrasjonen med én gang.
Da hadde leveringsfristen gått ut, og oppgaven var «låst».

De lot meg rette opp kildehenvisningen, og levere på nytt på e-post. Regner med at de gikk gjennom besvarelsen for å se at jeg ikke hadde gjort andre endringer. Synes at det var utrolig realt gjort av dem, men de oppfattet meg vel som ærlig og forsto at det hadde skjedd en reell glipp. 

Anonymkode: 4e81a...462

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

på en så kort eksamen er det som regel ikke krav til kilder men de trekker opp nivået/karakter. på bachelornivå er det enda mindre krav. jeg har aldri fått eksamen lavere enn C (oftest b og a) og hadde ikke noe kilder på så korte eksamener, har kun referert til teori/pensum. ved hjemmeeksamen over mer enn en dag hadde jeg det. 

...

Det er greit at du har klart å gjennomføre en mastergrad på en studieinstitusjon som stilte lave krav, men jeg tror ikke at du skal gjøre noen allmenn regel ut av dette ;)

TS gjør rett i å tenke at dette var en glipp, og sannsynligvis får det ingen konsekvenser for henne. Men å basere seg på å skrive hjemmeeksamen uten kildehenvisninger er helt bak mål. Det er selvfølgelig verst dersom det er direkte avskrift, men man skal også kreditere idéer og teorier, og sørge for etterprøvbarhet for leseren. Den praksisen du har drevet med viser at du ikke har forstått grunnleggende akademisk redelighet, og det kunne ha fått seriøse konsekvenser for deg. Du var heldig som slapp unna med dette!

Anonymkode: 4e81a...462

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Når du ikke skriver direkte avskrift, men omformulering trenger du heller ikke å si sidetall med mindre det er noe veldig konkret (I humanistiske fag). de ønsker sidetall når det er avskrift eller helt konkrete fakta for å sjekke nærmere. her hadde jeg nok lagt inn i Pettersen (2020).... og deretter Pettersen på slutten med kapittel nr/(evt side 29-30). 

Forskjell på «vanlig» planlagt hjemmeeksamen og en skoleeksamen omgjort til hjemmeeksamen grunnet covid-19! 🙄 På en «vanlig» skoleeksamen uten hjelpemidler er det positivt om man viser til kilder/teorier/teoretikere. På en skoleeksamen omgjort til hjemmeeksamen MED alle tilgjengelige hjelpemidler MÅ man referere til kilder. Hvis ikke regnes det som fusk, og de aller fleste vet hvilke konsekvenser det medfører.

Så ikke spre feil-informasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis dette er samme kilde på hele avsnittet, hvorfor har du referert til forfatteren 3 ganger? Det ville holdt med 

Pettersen (2020, s 28-30) skriver at Vg er… bla bla, resten av avsnittet…hele døgnet (Pettersen, 2020)

Hvorfor gjøre det så tungvindt? Mulig sensor ser mellom fingrene om hun er kjent med pensum. Er hun ikke det kan det hende det blir trekk som følge av at det er slurv, men sannsynligvis går det vel bra. Stryker neppe på det med mindre oppgaven i utg.pkt er på vippen til stryk.

Fordi at det er tre setninger fra forskjellige deler av boken, og her var det krav om sidetall i løpende tekst. Siden første, andre og tredje setning kom fra forskjellige deler av boken har jeg valgt å kildehenvise 3 ganger med 3 forskjellige sidetall (for å være på den sikre siden. Heller litt mye kildehenvisning enn at det skulle kunne bli tatt som forsøk på fusk eller plagiat). 

Den Sagnsomsuste skrev (5 timer siden):

Det går helt fint 👍 Det du har gjort er en bagatell. Jeg ville som sensor ha vurdert hele avsnittet til å være av allmenn kunnskapelig karakter. Det ville faktisk ikke trengt kildehenvisning i det hele tatt. Alle vet jo dette? 

Ellers kan du til en annen gang skrive typ: ifølge Pettersen (2020) karakteriseres avisen av at den... 

Da kan du skrive alt sammen uten flere henvisninger i avsnittet. Men pust med magen. Dette er seriøst en stor bagatell! Dersom du skrev godt innholdsmessig så er du igjennom. Dette er en teit bagatell! 

Jeg skrev ikke om VG, måtte bare bruke det som et eksempel for å vise på hvilken måte det var gjort som var litt "allmenn" informasjon så det kunne være lettere for de som ikke studerer mitt fag til å forstå på hvilken måte kilden ble feil.

Eksempelet er allmenn info og trenger ikke kilder, men min faktiske eksamen handlet om sosiologiske emner, og derfor måtte jeg ha med kilder for å forklare hva de forskjellige ismene jeg skrev om handler om. Og hvordan jeg skal skrive kilder vet jeg veldig godt, og i denne settingen måtte jeg ha flere kilder i samme avsnitt fordi det dreide seg om forskjellige sidetall (som det sto i oppgaveteksten at de ville ha med). Jeg kunne ikke skrevet "ifølge Pettersen (2020) er hovedtanken innenfor et holistisk perspektiv at..." fordi det er egentlig ikke hans tanke - hvis du skjønner. Det er en fagbok hvor "Pettersen" har skrevet om forskjellige samfunnsfaglige perspektiver, men disse stammer igjen fra noen andre enn han. På en hjemmeeksamen over flere dager ville det nok vært omformulert til typ "Mill (1980, sitert i Pettersen, 2020, s.1) mener at", men på en 4 timers eksamen og begrenset med ord er ikke dette nødvendig informasjon å få med. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sto i oppgaveteksten at man skulle ha med sidetall i løpende tekst, og vi ble informert om at dette gjaldt uansett om det er direkte sitat eller ikke. Jeg brukte også sidetall på bacheloren min (dette er en eksamen på master-nivå), noe som også eksplisitt ble bedt om i oppgavebeskrivelsen. 

Å skrive en hjemme-eksamen som dette uten å kildehenvise fører til direkte stryk og man kan bli tatt for plagiat eller juks av å gjøre det. Da kan du bli utestengt fra universitetet, så det ville jeg ikke gjort. 

Jeg kan også legge til at dette egentlig har vært en skoleeksamen som nå er en hjemmeeksamen grunnet Covid, så den skiller seg kanskje litt fra en "vanlig" hjemmeeksamen. Kan også legge til at dette er en hjemmeeksamen på masternivå, og jeg har gått nok år på universitetet til å vite hvordan jeg kildehenviser rett. Eksempelet var fiktivt for at alle som leser innlegget skulle skjønne hva jeg mente. 

Og tusen takk for alle svar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...