Gå til innhold

Irrasjonell frykt og kommentaren "Men det er jo ikke farlig."

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (1 minutt siden):

Maur. Jeg takler ikke maur. Tanken på at de kan være overalt på meg, kryper i hår og alt.. Mister helt fatningen. 🥴

Og edderkopper. Uansett om de er små eller ikke. Jeg har vurdert å ringe naboen for hjelp for å få fjernet en edderkopp. Aldri måttet gå til det steget da. Enda. 

Hva med skjeggkre? 
Det er så rart at jeg liker edderkopper, men blir hysterisk når jeg ser skjeggkre. Hvor er logikken? 

Anonymkode: d91d2...731

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med skjeggkre? 
Det er så rart at jeg liker edderkopper, men blir hysterisk når jeg ser skjeggkre. Hvor er logikken? 

Er masse skjeggkre på jobb og jeg klarer ikke å bry meg. Kan se en og bare tenke "den hadde det travelt gitt!". Vil helst unngå det hjemme da. Liker ikke hvis de kommer inni klærne mine og slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever etter regelen at edderkopper er "skummle" og ikke "farlige". 

Det samme gjelder min høydeskrekk, redsel for mørket osv. Jeg selv at det ikke er farlig, men skummelt.

Anonymkode: c9856...8cf

Skrevet

Jeg er så enig. Jeg er skikkelig redd for edderkopper, ormer/slanger, andre ekle krypdyr. Jeg grøsser ved tanken på å måtte face ett sånt dyr.

Jeg er også redd smådyr som rotter, mis, hamstere osv. jeg kan klappe de, men jeg orker ikke holde de. Det fikser jeg ikke om jeg så fikk en million for det.

Samtidig så er jeg ikke noe redd for å fly og kan nok synes det er litt rart at andre er livredd for det. Klarer heldigvis å si til meg selv at den skrekken andre har for flytur er nok helt lik mine fobier.

Jeg er så redd edderkopper/ormer at jeg hadde villig dødd før jeg hadde vært i samme rom som feks 5 edderkopper (typ taranteller) og 5 ormer som var fri. Hadde ikke hjulpet om det rommet var på 500 kvm engang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lever etter regelen at edderkopper er "skummle" og ikke "farlige". 

Det samme gjelder min høydeskrekk, redsel for mørket osv. Jeg selv at det ikke er farlig, men skummelt.

Anonymkode: c9856...8cf

Hvordan kan man skille mellom farlig og skummelt/ekkelt? Noen ganger er det vanskelig. 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Opp

• 2 år senere...
Skrevet

Hvordan vet man egentlig om frykten er irrasjonell? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 22.48):

det er både rasjonelt og naturlig å være redd for edderkopper

Anonymkode: 1a6e5...9d4

I Norge er det ikke rasjonelt å være redd for edderkopper i alle fall. Vi har ingen farlige edderkopparter her.

Anonymkode: 81ff8...6ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan vet man egentlig om frykten er irrasjonell? 

Man kan lære seg det. Gjerne ved hjelp av en terapeut, lege, sykepleier e.l. i starten. Etterhvert og med øvelse kan man greie å nøste opp i det selv.

Skrevet
K.A. skrev (På 13.6.2021 den 2.48):

Ikke relevant for tråden, akkurat, men den fikk meg til å huske noe fra da jeg var veldig liten, kanskje 3-4 år:

Mamma var i gang med å tørke støv og hadde tatt ned tingene fra hyllen hun holdt på med, og satt dem på stuebordet. Disse var ting som vanligvis var utenfor min rekkevidde, og hun skjønte at jeg var nysgjerrig på dem. Hun sa til meg at "disse tingene kan du få leke med, men disse," sa hun og viste til noen pene, fargede pynteglass, "får du ikke leke med - de er jeg redde for." Jeg, liten som jeg var, visste ikke hvorfor mamma skulle være redde for de glassene der - de så jo helt ufarlige ut. Så jeg tenkte jeg skulle vise henne at det var ikke noe å være redd for.

Hun fikk stoppet meg før jeg nådde frem til glassene. 😴

Ha! Jeg hadde også problem med å skjønne bruken av denne andre betydningen av "å være redd for". Stort sett moren min som sa det her også. I tillegg likte mamma å si "ha respekt for" istedenfor å være redd for, enkelte ting, som hunder og varme stekeplater. Nesten utrolig at vi likevel har vokst opp til å bli helt normale personer 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man kan lære seg det. Gjerne ved hjelp av en terapeut, lege, sykepleier e.l. i starten. Etterhvert og med øvelse kan man greie å nøste opp i det selv.

Tviler. 

Terapeut: Det er jo ikke farlig. 

Jeg: Hvordan vet du det? 

Terapeut: * stille * 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I Norge er det ikke rasjonelt å være redd for edderkopper i alle fall. Vi har ingen farlige edderkopparter her.

Hva er rasjonelt å være redd for i Norge? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tviler. 

Terapeut: Det er jo ikke farlig. 

Jeg: Hvordan vet du det? 

Terapeut: * stille * 

Aldri opplevd noe i nærheten av dette. Har du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er rasjonelt å være redd for i Norge? 

Ikke så mye, egentlig. Så må vi også velge litt hva som er nyttig for oss. Hjelper det å være redd? Kanskje den første timen. Men når vi har lagt en plan, så mister redselen sin funksjon. Da er den bare til plage.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri opplevd noe i nærheten av dette. Har du? 

Ja

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke så mye, egentlig. Så må vi også velge litt hva som er nyttig for oss. Hjelper det å være redd? Kanskje den første timen. Men når vi har lagt en plan, så mister redselen sin funksjon. Da er den bare til plage.

Er du ikke redd for noen ting? 

Skrevet

Det er det angst handler om, irrasjonell frykt. Det er jo ikke slik at en en blir hysterisk fordi en har lyst, men fordi kroppen reagerer med hjertebank, svette, og ubehag. Det er jo de kroppslige reaksjonene som er vonde. Ikke tanken i seg selv. 
Jeg er ikke glad i høyder, men vet jo at jeg er trygg og ikke faller ned, men får et sug i magen og blir stressa. 

Anonymkode: 0de86...16f

Skrevet
stan skrev (På 12.6.2021 den 22.36):

Ja, vi vet det! 

Hvis frykten var rasjonell kunne den argumenteres bort. Men én irrasjonell frykt er ikke basert på fornuft, det er jo det irrasjonell betyr. 

At du ikke synes edderkopper, slanger, flyturer, høyder eller store plasser er farlige, det er fint for deg. Men det hjelper ikke å fortelle at det ikke er farlig. Vi vet! 

(Litt inspirert av en tråd om slangefobi.) 

Fobi er mulig å kurere. Verre med irrasjonell angst/kpstd. Å være redd for noe man ikke vet hva er. Eller hvor og når er. Slanger og edderkopper er ikke overalt. 

Å forklare det er nytteløst. 

Anonymkode: 1eb5f...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...