stan Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Ja, vi vet det! Hvis frykten var rasjonell kunne den argumenteres bort. Men én irrasjonell frykt er ikke basert på fornuft, det er jo det irrasjonell betyr. At du ikke synes edderkopper, slanger, flyturer, høyder eller store plasser er farlige, det er fint for deg. Men det hjelper ikke å fortelle at det ikke er farlig. Vi vet! (Litt inspirert av en tråd om slangefobi.) 14
visp Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 stan skrev (1 minutt siden): Ja, vi vet det! Hvis frykten var rasjonell kunne den argumenteres bort. Men én irrasjonell frykt er ikke basert på fornuft, det er jo det irrasjonell betyr. At du ikke synes edderkopper, slanger, flyturer, høyder eller store plasser er farlige, det er fint for deg. Men det hjelper ikke å fortelle at det ikke er farlig. Vi vet! (Litt inspirert av en tråd om slangefobi.) Jeg tar alltid for gitt at det sies av mennesker som aldri har kjent på irrasjonell frykt. De finnes det mange av og heldige er de:) 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 ENIG!!!! Jeg pleier å svare «Hvordan vet du det?». Anonymkode: d91d2...731
stan Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2021 visp skrev (Akkurat nå): Jeg tar alltid for gitt at det sies av mennesker som aldri har kjent på irrasjonell frykt. De finnes det mange av og heldige er de:) Ja. Jeg ble litt irritert når jeg leste om hvor søte noen synes slanger er. Det hjelper da ikke den som er livredd dem. Vis litt empati, litt medfølelse. Godt å få blåst ut litt 😀 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 Mine panikkanfall trigges av adrenalin. Jeg kan ikke kjøre berg og dalbane eller gjøre andre ting som folk syns er dritarti for å få adrenalinkick. Jeg vet at mesteparten ikke er farlig, men som du sier, det hjelper ikke at folk sier det, for jeg vet det! Kroppen tror at jeg skal dø, det kan ikke bare snakkes bort med «jammen det er jo ikke farlig» Anonymkode: 63aa9...0f0 6
visp Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 stan skrev (1 minutt siden): Ja. Jeg ble litt irritert når jeg leste om hvor søte noen synes slanger er. Det hjelper da ikke den som er livredd dem. Vis litt empati, litt medfølelse. Godt å få blåst ut litt 😀 Det er visse ting vi mennesker frykter instinktivt for å ha større sjanse for å overleve. Slanger er en av disse. Høyder en annen. Og for noen kan det vel bli en feilkobling et sted sånn at det tar litt overhånd. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 Helt enig! Jeg har også sterk slangefobi. Så ille at jeg ikke tør å gå inn i tråden. Jeg er livredd for at noen "morsomme" brukere har postet et bilde av en slange, ekte eller fake, spiller ingen rolle. Man slutter rett og slett å tenke når frykten tar overhånd. Anonymkode: 8e2c9...e83 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 Jeg er vanligvis et rolig og avbalansert menneske, men jeg er skikkelig livredd tordenvær! Kjenner det på kroppen lenge før det starter. Mange elsker jo tordenvær, og syns det er gøy. Men det er jo potensielt farlig da 🥴🤔 Anonymkode: 24ca9...e1d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 Hm. Jeg har ikke lest den andre tråden, men jeg synes det hjelper å tenke at det ikke er farlig. Men det du ramser opp er ikke irrasjonell frykt, det er både rasjonelt og naturlig å være redd for edderkopper, slanger og høyder. Problemet er vel kanskje heller at folk avfeier andres følelser, og det er jo ikke så bra. Anonymkode: 1a6e5...9d4 4
visp Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig! Jeg har også sterk slangefobi. Så ille at jeg ikke tør å gå inn i tråden. Jeg er livredd for at noen "morsomme" brukere har postet et bilde av en slange, ekte eller fake, spiller ingen rolle. Man slutter rett og slett å tenke når frykten tar overhånd. Anonymkode: 8e2c9...e83 Akkurat derfor unngår jeg stort sett slangetråder jeg også, haha. For jeg har opplevd det flere ganger. Og hver gang en eller annen avis skal skrive om fobier så kan man banne på at det er en tosiders bilde av en feit slange! 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kroppen tror at jeg skal dø, det kan ikke bare snakkes bort med «jammen det er jo ikke farlig» Hva gjør du når du får anfall av panikkangst da? Hva hjelper? Jeg trøster meg selv og sier for eksempel at det ikke er farlig, at dette har du opplevd mange ganger og du dør ikke, bare pust og vent så går det over. Anonymkode: 1a6e5...9d4 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Helt enig. Jeg har flyskrekk og er så lei av å høre at det er større sjanse for å kollidere med bilen til flyplassen. Ja, jeg vet det, men det hjelper ikke på flyskrekken. Eller er hensikten å få meg engstelig for å kjøre bil også? Anonymkode: 1f1b2...f90 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 Og for ordens skyld: Jeg får panikkangst av å dusje. Det er virkelig irrasjonelt. Så jeg forstår den biten fullstendig. Anonymkode: 1a6e5...9d4 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 visp skrev (Akkurat nå): Akkurat derfor unngår jeg stort sett slangetråder jeg også, haha. For jeg har opplevd det flere ganger. Og hver gang en eller annen avis skal skrive om fobier så kan man banne på at det er en tosiders bilde av en feit slange! JA! Hva søren er det for noe? Helt snålt å ha bilde av noe som veldig mange er redd for i artikler om fobier. Sånn generelt så er jeg svært skeptisk til sol.no, div tabloider ol, for der kryr det av slike bilder (eller enda verre små filmsnutter). Blir kvalm av å skrive det. Anonymkode: 8e2c9...e83 2 1
stan Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 12. juni 2021 visp skrev (4 minutter siden): Høyder en annen Det er min. Men jeg er ikke redd om jeg står i en stige. Høyt oppe i den lengste stigen jeg har, sikkert sju meter, ingen problemer. Oppe på garasjetaket, knappe tre meter, tendenser til panikk. Irrasjonelt, ja sånn til de grader. 1
visp Skrevet 12. juni 2021 #16 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): JA! Hva søren er det for noe? Helt snålt å ha bilde av noe som veldig mange er redd for i artikler om fobier. Sånn generelt så er jeg svært skeptisk til sol.no, div tabloider ol, for der kryr det av slike bilder (eller enda verre små filmsnutter). Blir kvalm av å skrive det. Anonymkode: 8e2c9...e83 Jeg vet akkurat hva du snakker om:)
Cata Skrevet 12. juni 2021 #17 Skrevet 12. juni 2021 Har hørt den ofte (insektfobi) og jeg blir like irritert hver gang. Ja jeg VET de neppe tar livet av meg og jeg er større enn dem, men de er tallmessig overlegne, så det så . Vel, i det minste er jeg ikke redd slanger... 1
visp Skrevet 12. juni 2021 #18 Skrevet 12. juni 2021 stan skrev (1 minutt siden): Det er min. Men jeg er ikke redd om jeg står i en stige. Høyt oppe i den lengste stigen jeg har, sikkert sju meter, ingen problemer. Oppe på garasjetaket, knappe tre meter, tendenser til panikk. Irrasjonelt, ja sånn til de grader. Ja, men det er jo ikke irrasjonelt:) Du er en survivor!! Tenk på Kurt Neandertaler som gikk lykkelig og uvitende utenfor et stup. Han fikk nok aldri formert seg!
Cata Skrevet 12. juni 2021 #19 Skrevet 12. juni 2021 stan skrev (2 minutter siden): Det er min. Men jeg er ikke redd om jeg står i en stige. Høyt oppe i den lengste stigen jeg har, sikkert sju meter, ingen problemer. Oppe på garasjetaket, knappe tre meter, tendenser til panikk. Irrasjonelt, ja sånn til de grader. Jeg har det motsatt. Så lenge jeg står på (noenlunde) fast underlag eller henger i lufta (ja, jeg har faktisk tatt en zipline) så går det fint, men prøv å få meg opp i en stige så skal du motstand finne. Eller ikke. Jeg er nemlig overbevist om at jeg dør på trinn 4. 3
stan Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #20 Skrevet 12. juni 2021 visp skrev (Akkurat nå): Ja, men det er jo ikke irrasjonelt:) Du er en survivor!! Tenk på Kurt Neandertaler som gikk lykkelig og uvitende utenfor et stup. Han fikk nok aldri formert seg! Takk. Jeg skal bruke den neste gang. Survivor 😎 Selv om jeg tror jeg mister tittelen igjen med svaret nedenfor. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): rasjonelt og naturlig å være redd for edderkopper, slanger Nei, edderkopper er da så søte. Jeg mener det virkelig. Traff på en svær "Shelob" i garasjen i går, hun er en av de største jeg har sett i Norge. Nydelig. Jeg var tilbake for å se på henne i dag. Edderkopper er bare så fascinerende dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå