Gå til innhold

Varsle om psykisk syk person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har en nabo som truer folk, driver med hærverk, bråker, lager rare lyder...Da vi prøvde å banke på døra hans, åpnet han ikke. Da vi prøvde igjen, skrek han «Dra til helvete!». 

Anonymkode: 0963d...75f

Trusler er jo klart en politisak, hærverk, bråk og støy også, særlig støy mellom kl. 23 og 07. Det høres ut som du fint kan kontakte politiet hvis du ønsker det. Er du bekymret for helsen hans, kan du kontakte kommuneoverlege og tildelingskontoret i kommunen, med mindre det er akutt. Hvor du selvfølgelig kontakter 113, eller legevakt (116 117).

Anonymkode: 8870c...81a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trusler er jo klart en politisak, hærverk, bråk og støy også, særlig støy mellom kl. 23 og 07. Det høres ut som du fint kan kontakte politiet hvis du ønsker det. Er du bekymret for helsen hans, kan du kontakte kommuneoverlege og tildelingskontoret i kommunen, med mindre det er akutt. Hvor du selvfølgelig kontakter 113, eller legevakt (116 117).

Er det anonymt eller får naboen beskjed om at vi har kontaktet kommuneoverlege? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en nabo i cirka 30åra som aldri går ut døra (jeg ser han kanskje 1 gang i måneden med matposer) og han har ALLTID gardinene trukket for og lyset av. Tror han har store psykiske problemer? Har heller aldri sett han har hatt besøk en gang. Det kan jo ikke være noe liv å leve sånn? 

Anonymkode: 4a853...6bb

Merkelig at du har fått så mye negativt på dette.

Tyder jo bare på at du har et godt hjerte og bryr deg.

Skulle vært flere som deg!

Anonymkode: 44e1e...8ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, for det er ikke sikkert han vil at hun skal bry seg. Han har rett på privatliv. Om noen skal kontakte noen som helst så er det familie/venner, ikke en nabo. Dere som er friske forstår dere ikke på oss som er syke! Dere kan faktisk gjøre alt mye verre ved å blande dere, tenk over hva dere innblander dere i. Han er nok veldig psykisk syk og ingen nabo kan hjelpe han med dette, han klarer å gå til butikken en gang i måneden, det sier vel sitt hvis du tenker over det? 

Anonymkode: 649a5...f09

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tror jeg du bør lese tråden på nytt, det er jo veldig lite negativt her..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, for det er ikke sikkert han vil at hun skal bry seg. Han har rett på privatliv. Om noen skal kontakte noen som helst så er det familie/venner, ikke en nabo. Dere som er friske forstår dere ikke på oss som er syke! Dere kan faktisk gjøre alt mye verre ved å blande dere, tenk over hva dere innblander dere i. Han er nok veldig psykisk syk og ingen nabo kan hjelpe han med dette, han klarer å gå til butikken en gang i måneden, det sier vel sitt hvis du tenker over det? 

Friske? Tror du at alle rundt han crazy naboen er friske? Nope. Deres traumer/frykt/angst blir trigget og forsterket av å ha en sånn person i nærheten. 

Skrevet

Jeg vet jo ikke om han er død en gang. Når han ikke er synlig i uker i strekk. Han må være psykisk syk, men jeg tenker det er mer helsevesenets oppgave. 

Hvorfor må han være psykisk syk? Selvom en person er introvert og kanskje holder seg mye hjemme så trenger det ikke å være noe galt med psyken.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Marvelous said:

Hvorfor må han være psykisk syk? Selvom en person er introvert og kanskje holder seg mye hjemme så trenger det ikke å være noe galt med psyken.

Hvis han er introvert burde han så absolutt ha masse energi og være ladet opp etter så lang tid alene. Tror ikke intro/ekstrovert har noe med dette å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan umulig se konstant ut av vinduet hele døgnet. Du sier du er ute et par ganger i uka. Hvordan kan du vite at han ikke er ute da? Eller når du sover, går på badet eller lager mat? Leser du aldri eller har oppmerksomheten din rettet et annet sted?

Kanskje han er mye borte i strekk og at det er derfor du ser han sjelden? Kanskje han er fysisk syk? Dumt å dra konklusjoner for raskt om noen du ikke kjenner.

Anonymkode: e7815...f32

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nabo i cirka 30åra som aldri går ut døra (jeg ser han kanskje 1 gang i måneden med matposer) og han har ALLTID gardinene trukket for og lyset av. Tror han har store psykiske problemer? Har heller aldri sett han har hatt besøk en gang. Det kan jo ikke være noe liv å leve sånn? 

Er du sikker på at det ikke er DEG som sliter psykisk? Sitter du der i vinduet og studerer naboen din 24/7?

Stalking på på sitt beste altså?

Anonymkode: 7a1fe...ca6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte bekymringsmelding til psykisk helse i min kommune med kopi til kommunelegen om en psykisk syk ustabil narkoman hvor ting begynte å gå over stokk og stein. Da hadde jeg ihvertfall sagt i fra om at dette begynte å eskalere. Om det ble gjort noe i den saken er jeg usikker på, men jeg regner med at vedkommende ble gjort kjent med bekymringsmeldingen jeg sendte.

Anonymkode: 5d32a...fdd

AnonymBruker
Skrevet

La naboen være i fred. Han liker tydeligvis ikke å bli sett så slutt å overvåk mannen.

Anonymkode: ef877...741

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja men han er jo bare ute av leiligheten max 1 gang i måneden!! Hadde han gått i behandling hadde han jo i minste vært ute 1 gang i uka. Det er han ikke. Jeg har stua mi foran inngangspartiet hans. Ja jeg har fritidsproblemer selv, men jeg er da i det minste ute av min leilighet noen ganger i uka. Han må være veldig syk som ikke går ut. Men ok jeg skal ikke varsle noen. 

Hvordan vet du hvor ofte han er ute? Overvåker du inngangspartiet hans konstant?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nettopp. Det kan godt hende at denne mannen ønsker å være alene, men noen er også ensomme og hadde blitt glad for å bli invitert på kaffe, eller bare at noen snakket med han. Så i stedet for å ta kontakt med andre trådstarter, kan du heller banke på døren og spørre om han har det bra, og uttrykke bekymring. Det er en veldig fin ting å gjøre og de fleste hadde nok satt pris på at noen brydde seg om dem. 

Det virker også som om du er hjemme hele tiden selv, så tipper du er arbeidsledig og ikke har så mye å fylle dagene med siden du konstant får med deg hva han driver med, og når han går ut. Da er det ingenting i veien for å ta kontakt og spørre hvordan det går. Eventuelt plutselig møte han i gangen/trappeoppgangen/heisen når du vet at han er ute og si hei, hvordan står det til. Kaster du ut agnet vil de som ønsker hjelp, bite på, og du trenger ikke gjøre det til ditt ansvar, men få en bekreftelse på at du må kontakte noen, og ta ting der ifra.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare trist og skremmende overvåkende oppførsel av ts som nabo. Måtte jeg aldri bli utsatt for slik negativ oppmerksomhet som kanskje hadde ført til at "øvrigheta" og politi og ambulanse plutselig sto på døren min. Ts, få deg fem nye hobbyer og vær opptatt av ditt eget liv i ditt eget hjem, så andre kan få leve i fred og ro i sine liv. Usj!  Makan!

Anonymkode: a2788...eec

• Liker 4
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja men han er jo bare ute av leiligheten max 1 gang i måneden!! Hadde han gått i behandling hadde han jo i minste vært ute 1 gang i uka. Det er han ikke. Jeg har stua mi foran inngangspartiet hans. Ja jeg har fritidsproblemer selv, men jeg er da i det minste ute av min leilighet noen ganger i uka. Han må være veldig syk som ikke går ut. Men ok jeg skal ikke varsle noen. 

Kanskje han ikke går ut fordi du sitter i stua di og glor hver gang han er utenfor døra? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ringe på og invitere deg inn? Eller invitere vedkommende på en kaffekopp?

Anonymkode: 4f699...a69

Skrevet

Men står du utenfor hver dag 24 timer i døgnet og ser at han kun går ut en gang pr måned ? Eller antar du at han gjør det ?Kanskje han liker å se på tv men får sollyset rett inn på skjermen og det er derfor han trekker for gardinene ? Grunnen til at jeg spør er bare fordi jeg tenker at det trenger ikke være noe stort mysterium.. Om det er andre ting du reagerer på når det gjelder oppførsel og det ligger mere bak så for all del ,men om du er bekymret så hadde jeg kanskje heller gått bort på besøk før jeg hadde satt offentlige instanser på mannen uten noe mer konkret enn det du beskriver akkurat der 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo ikke om han er død en gang. Når han ikke er synlig i uker i strekk. Han må være psykisk syk, men jeg tenker det er mer helsevesenets oppgave. 

Jeg har 2 naboer i etasjen min og de ser jeg sjeldnere enn 1 gang i måneden. Det er bare 1 nabo i oppgangen jeg ser opptil flere ganger i måneden, de andre kanskje noen få ganger i året, og jeg er mye ute.

Anonymkode: 78417...e33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor nøyaktig mener du ts får mye negativt her i tråden?

Og om så kanskje fordi

1) Å beglo naboene sine nesten ihjel, følge med på ytterdøren deres 24/7 er ikke normalt og tyder på ekstreme fritidsproblemer, ekstrem nysgjerrighet (nesten til det sykelige)

2) Men om en gjør dette viser det bare at ts selv ikke har noe liv som er verdt å leve sånn reff siste setning i hi "Det kan jo ikke være noe liv å leve sånn?"

3) Hadde ts brydd seg av empatiske årsaker hadde ts pratet med vedkommende, invitert på kaffe eller rett og slett latt andre mennesker være i fred uten fordømmelse. Det kan være empatisk å rett og slett la være å stikke nesen sin inn over alt også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...