Gå til innhold

Mattea

Fremhevede innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Mathea er fint, liker ikke Mattea. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ok. Ganske fint, sånn egentlig. Litt tungt navn. Dorothea og Aurora er litt i samme gate. Hadde ikke valgt det selv men har ikke noe mot det heller.

Anonymkode: d78f0...574

AnonymBruker
Skrevet

Det er 14 stykker som heter Mattea.

Anonymkode: c0f58...bea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker Mathea

Anonymkode: e9b3c...eec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns der er et fint navn

Anonymkode: e9b3c...eec

AnonymBruker
Skrevet

Unike navn

Anonymkode: bd19b...d47

AnonymBruker
Skrevet

Liker dere Matthea bedre?

AnonymBruker
Skrevet

Det er et trestavsnavn. Altså: Ma - tte (te) - a

Derfor får du automatisk et skille mellom Ma og The, som gir navnet et rart særpreg. 

Uansett, navnet var fælt. Unødvendig. 

Hvorfor ikke Thea heller? Eller Bjørnhild? Eller Sissel? De to siste var faktisk finere en Ma-tte-a. 

Anonymkode: 3cf18...022

AnonymBruker
Skrevet

Tungt, vanskelig og ikke fint

Anonymkode: e5f3c...d36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Liker dere Matthea bedre?

Det høres jo bare rart ut.

Hvorfor må du ha trykket på "Matt"? 

Anonymkode: ed0f2...7eb

Skrevet (endret)

Mathea er helt greit dersom det uttales og skrives Ma-thea. Mattea/Matthea blir hardt, og høres ut som om noen med bred dialekt uttaler navnet feil... Er personlig ikke fan av å gi barn navn som de fleste kommer til å skrive og uttale feil, det må da være ganske irriterende for barnet. 

Fordelingen av personer som heter Mathea, Mattea og Matthea er for øvrig 2611, 14, og 4 eller færre. 

Endret av Sigyn
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Uttalen blir da ikke annerledes om man skriver det Mattea. Trykket ligger på e (ikke på t, trykk må alltid ligge på en vokal!). Man KAN jo så klart uttale det med trykket på den første a'en, men det kan man uavhengig av skrivemåte.

Det er jo helt vanlig å skrive f.eks. Matteo, for å ta et lignende navn. Skikken med th-stavelse kommer fra engelsk og tysk, mens på fransk og italiensk brukes ikke dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er 363 menn som heter Matteo. Hvorfor kan jenter da ikke hete Mattea?

Hva er forskjellen på Matteo kontra Mattea?

AnonymBruker
Skrevet

Er det forskjell på uttalelse av Matheo kontra Matteo? Jeg uttaler det helt likt.

Det samme som at jeg uttaler Mathea og Mattea helt likt.

Kanskje det bare er jeg som er litt rar da?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen mellom Mattias og Mathias?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er forskjellen mellom Mattias og Mathias?

Ulik uttale

Matt-ias.  Ma-thias. 

Førstnevnte er vanligere i nord. Du vil vel finne de som uttaler det likt, for de har en forventning om hva navnet er (akkurat som om noen ikke ser forskjellen på Matt-ea, og Ma-thea i denne tråden). Men man vil oppleve at barnet gjennom livet vil møte slektninger, lærere, nye mennesker, som bruker en uttale som aldri var tiltenkt av foreldrene. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ulik uttale

Matt-ias.  Ma-thias. 

Førstnevnte er vanligere i nord. Du vil vel finne de som uttaler det likt, for de har en forventning om hva navnet er (akkurat som om noen ikke ser forskjellen på Matt-ea, og Ma-thea i denne tråden). Men man vil oppleve at barnet gjennom livet vil møte slektninger, lærere, nye mennesker, som bruker en uttale som aldri var tiltenkt av foreldrene. 

Nei, uttalen blir ikke ulik at skrivemåten. At enkelte dialekter legger trykket på første stavelse har ingenting med skrivemåten å gjøre. De som legger trykket på første stavelse gjør det uansett om navnet skrives med to t'er eller th.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Nei, uttalen blir ikke ulik at skrivemåten. At enkelte dialekter legger trykket på første stavelse har ingenting med skrivemåten å gjøre. De som legger trykket på første stavelse gjør det uansett om navnet skrives med to t'er eller th.

Bare reflekter over forskjellen på følgende; Lete, og Lette. Man, og Mann. Hele og Helle. 

Så sier du Mattea, kontra Matea. 

Dobbelt konsonant gir en annen uttale enn enkelt konsonant. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

*..men etter å ha lest dette innlegget, og flere, forstår jeg hvorfor de jeg har gått på skole med stadig måtte korrigere læreren med; "nei, det uttales.....!"

Skrevet

Jeg syns det er et fint navn, men ville ha skrevet det med den stumme h-en. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...