Gå til innhold

Fermentert mat; er det så bra som folk skal ha det til, eller er bare en trend?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har det egentlig helsefremmende effekt?

Anonymkode: b5732...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fermentering er en eldgammel konserveringsmetode. Etter sigende har den vært brukt siden steinalderen, og her på berget er muligens rakfisken det mest kjente eksempelet på fermentert mat, etter kulturmjølk. Svenskene på sin side har surströmningen. 

Det er tre typer fermentering: Alkohol-, melkesyre-, og eddiksyre-fermentering. 

Alkoholfermentering er f.eks. i øl, vin og cider; melkesyrefermentering i surdeigsbrød, yoghurt, ost, og surkål; og eddiksyrefermentering i kombucha og eddik (som igjen kan brukes til å sylte f.eks. grønnsaker).

Fermenteringsprosessen bl.a. bryter på den ene siden ned skadelige syrer i maten (f.eks. fytinsyre i kornprodukter), mens den på den andre siden danner B- og C-vitamin og letter opptaket av mineraler fra kosten. Bare for å nevne noe. Fermentert mat kan i så henseende være sunt og helsefremmende. Spiser du mye høyprosessert mat, så vil fermentert mat sannsynlig være bra for deg ved en kostholdsomlegging. 

Personlig har jeg opplevd at magen blir mindre kranglevoren når jeg spiser surdeigsbrød sammenlignet med "vanlig hvetebrød". Det samme med melkeprodukter - yoghurt, kesam, kefir o.l. går fint, mens "vanlig melk" gjør meg oppblåst. Dette er riktignok bare anekdotiske "bevis", men det gjør om ikke annet hverdagen min bedre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min personlige mening er at det er en trend.

Anonymkode: fb8d7...172

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om fermentert mat er det som regel det vi kaller lacto-fermentering som gjelder.

Dette innebærer at matvarer behandles slik at enkelte bakterier trives bedre enn andre (stort sett gjennom saltlake). Disse bakteriene vil spise på matvaren og produsere bistoffer (som er ansvarlig for den karakteristiske smaken og lukten av fermenterte matvarer) akkurat som alle andre bakterier, men hvis fermenteringen er vellykket sitter vi igjen med en bakteriekultur som ikke er skadelig for mennesker.

Så man kan på en måte si at maten fortsatt blir "dårlig" og bakteriespist, men siden de bakteriene som bryter ned maten ikke produserer stoffer som skader mennesker er det fortsatt trygt å spise. Det er dette som gjør at fermentert mat har et dårlig rykte på seg for lukten (tenk surströming eller rakfisk) fordi menneskekroppen stort sett oppfatter bakterielukt som ubbehagelig.

Det kan være lurt å merke seg at selv om maten ikke er farlig for deg, er det mulig at stoffene kan virke overraskende for bakteriekulturen i kroppen din og gi deg en småkjedelig ettermiddag. Som et tillegg er det viktig at man stoler på den som har fermentert, hvis man ikke er erfaren med fermentering er det lett for at skumle bakterier får feste og gjør maten farlig. Pass på at man alltid lukter på fermentert mat, ettersom det er den absolutt enkleste måten å kvalitetssikre (og ja, det skal lukte litt prump, men det er ganske lett å skille mellom god og farlig fermenteringslukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...