Gjest WhisperingWind Skrevet 12. juni 2021 #21 Skrevet 12. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk for svar! Jeg er tryggere på skriftlig kommunikasjon enn muntlig. Da er jeg så akward at jeg kan gremmes når jeg kommer på ting i etterkant 😕 Foreldrene våre er uføre hele gjengen, og jeg jobber hardt for å stå i jobb. Vi kommer ikke til å få flere barn. Men ønsker å gjøre så godt vi kan med hun vi har. Anonymkode: 4a625... Asperger syndrom Informasjon Asperger syndrom er en høyt fungerende form for autismespekterforstyrrelse Asperger syndrom Asperger syndrom gir seg vanligvis tilkjenne fra rundt treårsalderen ved problemer med samspill med andre mennesker og begrenset, repeterende atferd og interesser Asperger syndrom er en autismespekterforstyrrelse ("autism spectrum disorders", ASD) karakterisert ved: Forstyrrelser i sosialt samspill og kommunikasjonsmønster Begrenset og/eller stereotype interesser, aktiviteter og atferdsmønster ASD kan deles inn etter alvorlighetsgrad, Asperger syndrom er en mild form for autisme. Personer med Asperger syndrom har vanligvis gode læringsevner, gjerne normal eller over gjennomsnittlig god intelligens og ingen uttalt språkforsinkelse. Endret 12. juni 2021 av WhisperingWind
SaraLynn Skrevet 12. juni 2021 #22 Skrevet 12. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Takk for svar! Jeg er tryggere på skriftlig kommunikasjon enn muntlig. Da er jeg så akward at jeg kan gremmes når jeg kommer på ting i etterkant 😕 Foreldrene våre er uføre hele gjengen, og jeg jobber hardt for å stå i jobb. Vi kommer ikke til å få flere barn. Men ønsker å gjøre så godt vi kan med hun vi har. Anonymkode: 4a625...619 Folk som har lav intelligens overvurderer ofte seg selv, og og undervurderer andre, og omvendt (folk med høy intelligens undervurderer seg selv og overvurderer andre). Det handler om at man ikke har kompetanse til å vurdere sin egen mangel på kompetanse (eller har kompetanse til å se alt man selv ikke kan). Einstein sa det visstnok: «Jo mer jeg forstår, jo mer forstår jeg at jeg ikke forstår». Altså vil jeg tippe at med din selvinnsikt når det gjelder dine svakheter så har du overhodet ikke lav IQ. De andre utfordringene du nevner kan man fint ha med både normal og også høy intelligens. Jeg tror det kommer til å gå veldig bra med datteren din Kanskje trenger hun hjelp til en del, men det tror jeg hun fint kan få fra dere, og med støttende foreldre er hun sterkere stilt enn mange. Endret 12. juni 2021 av SaraLynn 3
GammelKaktus Skrevet 12. juni 2021 #23 Skrevet 12. juni 2021 Tenker ikke at iq er problemet her altså. Du har selvinnsikt og tenker på løsninger for at datteren din skal få det lettere enn deg. Man må ikke ha en diagnose for å være litt "sær" sosialt sett heller. Ikke ta sorgene på forskudd, ting kan fort gå bra og. Så se an skolestarten og hør hva lærer tenker når dere har møte etter oppstart og så tar dere det derfra. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #24 Skrevet 12. juni 2021 WhisperingWind skrev (7 minutter siden): Er du sikker på at du ikke har en diagnose? Autisme på jenter er ofte oversett fordi jenter er flinkere å speile og dermed kan skjule diagnosen så godt at det ikke blir fanget opp. Jeg tror ikke det, men jeg vet ikke for sikkert. Jeg er ganske lik broren min og pappa. Det sier flere. Har aldri vært utredet for noe. Mannen min har heller ikke vært utredet for noe annet enn adhd. Anonymkode: 4a625...619
OlsenHansen Skrevet 12. juni 2021 #25 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper på kommentarer som ikke er slemme.. 🙁 Jeg og mannen min er begge i slutten av 30-årene. Jeg jobber 50% og er ufør 50%. Mannen min er pr tiden arbeidsledig. Ingen av oss har høyere utdannelse etter videregående. I voksen alder har jeg innsett at både jeg og mannen min faller innen kategorien "ikke skarpeste kniven i skuffen". Vi er begge dårlig på sosiale koder, dårlig filter og ikke spesielt kunnskapsrike. Skolemessig var vi begge sånn midt på treet karaktermessig, og har gått mye alene pga liten sosial omgangskrets. Jeg ble gravid uplanlagt for 6 år siden. Datteren vår begynner på skolen til høsten. Til min store sorg ser jeg at hun er lik oss begge 😔 Vi har prøvd å sosialisere oss så mye som mulig med andre familier og barn. Hun er med på turn og klatring, og vi deltar på dugnad i barnehagen og på lekeplassen. Jeg gruer meg til skolestart 😔 Kan dette gå i arv til henne? Altså min og pappaen sine svakheter. Anonymkode: 4a625...619 Det går sannsynligvis i arv, men du høres ikke ut som en komplett idiot. De fleste på skolen fikk jo ikke kjempekarakterer. Tipper du er mer vanlig enn du tror. 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. juni 2021 #26 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror ikke det, men jeg vet ikke for sikkert. Jeg er ganske lik broren min og pappa. Det sier flere. Har aldri vært utredet for noe. Mannen min har heller ikke vært utredet for noe annet enn adhd. Anonymkode: 4a625...619 Godt mulig de og har autisme. Det er større sannsynlighet for autisme om det ligger genetisk i familien. Noen er så lavt på spekteret at det ikke blir plukket opp. Men nok til at de som har diagnosen føler seg misforstått og utenfor. Ville vært obs på ungen din. Tidlig utredning er utrolig viktig mht ekstra hjelp og støtte. Det utløser rett til spesial pedagog, økonomisk støtte og tett oppfølging så barnet får de beste forutsetninger. Du, din bror og spesielt din far er født på en tid slike ting ofte ikke ble fanget opp.
Majer Skrevet 12. juni 2021 #27 Skrevet 12. juni 2021 Halvparten av de med ordentlig høy iq har andre problemer. Mange med høy iq har adhd eller dysleksi og tror de er dummere enn de er. Forståelse av sosiale koder er delvis arvede egenskaper, men kan trenes. Innadvendthet er genetisk men man kan være innadvendt og sosial😊 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #28 Skrevet 12. juni 2021 WhisperingWind skrev (13 minutter siden): Godt mulig de og har autisme. Det er større sannsynlighet for autisme om det ligger genetisk i familien. Noen er så lavt på spekteret at det ikke blir plukket opp. Men nok til at de som har diagnosen føler seg misforstått og utenfor. Ville vært obs på ungen din. Tidlig utredning er utrolig viktig mht ekstra hjelp og støtte. Det utløser rett til spesial pedagog, økonomisk støtte og tett oppfølging så barnet får de beste forutsetninger. Du, din bror og spesielt din far er født på en tid slike ting ofte ikke ble fanget opp. Signerer denne! Tidlig utredning er enormt viktig og hadde det ikke vært for den gode hjelpen jeg fikk her på KG så hadde barnet mitt fortsatt hatt utfordringer. Anonymkode: e15b7...f88 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. juni 2021 #29 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Signerer denne! Tidlig utredning er enormt viktig og hadde det ikke vært for den gode hjelpen jeg fikk her på KG så hadde barnet mitt fortsatt hatt utfordringer. Anonymkode: e15b7...f88 ❤️
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #30 Skrevet 12. juni 2021 Slutt å tro at det går i arv. Send henne positive tanker så går nok dette mye bedre. Anonymkode: c827b...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #31 Skrevet 12. juni 2021 Takk for alle gode råd og tips 💛 Vi får følge opp så godt vi kan framover. Spent på skole og hvordan det blir. Men skal prøve å ikke ta sorgene på forskudd, og ta i mot hjelp underveis. Vi skal på skolesamtale hos helseaøster/lege i neste uke. Er det lurt å nevne noe der? Eller bør vi vente å se? Vil ikke at hun skal få en merkelapp på seg 😕 Anonymkode: 4a625...619 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. juni 2021 #32 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for alle gode råd og tips 💛 Vi får følge opp så godt vi kan framover. Spent på skole og hvordan det blir. Men skal prøve å ikke ta sorgene på forskudd, og ta i mot hjelp underveis. Vi skal på skolesamtale hos helseaøster/lege i neste uke. Er det lurt å nevne noe der? Eller bør vi vente å se? Vil ikke at hun skal få en merkelapp på seg 😕 Anonymkode: 4a625...619 Om hun ikke ser ut til å ha noen problemer så ville jeg ikke nevnt noe. Bare vær obs og hold tett kontakt med skolen. Følg med på sosiale ferdigheter, venner etc.
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. juni 2021 #33 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt å tro at det går i arv. Send henne positive tanker så går nok dette mye bedre. Anonymkode: c827b...b4f Eh, om det er noe diagnose kan det faktisk gå i arv.
Majer Skrevet 12. juni 2021 #34 Skrevet 12. juni 2021 (endret) SaraLynn skrev (3 timer siden): Folk som har lav intelligens overvurderer ofte seg selv, og og undervurderer andre, og omvendt (folk med høy intelligens undervurderer seg selv og overvurderer andre). Det handler om at man ikke har kompetanse til å vurdere sin egen mangel på kompetanse (eller har kompetanse til å se alt man selv ikke kan). Einstein sa det visstnok: «Jo mer jeg forstår, jo mer forstår jeg at jeg ikke forstår». Altså vil jeg tippe at med din selvinnsikt når det gjelder dine svakheter så har du overhodet ikke lav IQ. De andre utfordringene du nevner kan man fint ha med både normal og også høy intelligens. Jeg tror det kommer til å gå veldig bra med datteren din Kanskje trenger hun hjelp til en del, men det tror jeg hun fint kan få fra dere, og med støttende foreldre er hun sterkere stilt enn mange. Enig. Vil også poengertere at de med lav IQ oftere får flere barn. Ts har ett. Jeg har høy iq og synes ts og mannen høred ut som mer fornuftige folk enn de fleste. Endret 12. juni 2021 av Majer 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå