Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om den er vennlig for gravide? Min far sa til meg forrige gang at all spekepølse er kokt på forhånd, så jeg spiste masse av den! Men nå så ser jeg at det ikke står noen ting om det er kokt eller ikke, så det skremmer meg. Gikk jo bra sist da... men er det noen som vet det?

Anonymkode: ee1be...cc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spis spekemat under graviditeten 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Generelt skal man ikke spise spekemat som gravid, da det kan inneholde både listeria og toxoplasma, som er skadelig for fosteret. Men man kan spise det om det varmebehandles skikkelig. 

Så om du kraver det kan du jo varmebehandle det selv før du spiser. Ha på pizza feks. 

Anonymkode: 3e83a...568

• Liker 5
Skrevet

Jeg craver biff, men holder meg unna frem til fødsel uansett. Reglene i forhold til spekemat i Norge er litt diffus syns jeg, for de sier jo for eksempel at man kan stort sett trygt spise salami fra de store produsentene, så lenge det er nyåpnet og lenge igjen til utløpsdato. Men jeg tør ikke ta noen sjanser. Jeg ELSKER spekemat, og ved forrige svangerskap så var det første jeg spiste brødskiver med salami, for det hadde jeg savnet så uendelig mye! Denne gangen blir det nok kake eller muffins som står for tur etter fødsel, fordi jeg har fått svangerskapsdiabetes. Ellers skal det definitivt bestiller biff raskest mulig etter fødsel. En ordentlig medium rare, for å si det sånn!🤤😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha det på pizza som nevnt over her, eller bare steke den i ovnen i ca 10 min så kan den spises 😊

Anonymkode: aeb80...67a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som vet om den er vennlig for gravide? Min far sa til meg forrige gang at all spekepølse er kokt på forhånd, så jeg spiste masse av den! Men nå så ser jeg at det ikke står noen ting om det er kokt eller ikke, så det skremmer meg. Gikk jo bra sist da... men er det noen som vet det?

Anonymkode: ee1be...cc6

Er ikke mårpølse, men Grillstad har kommet med en «Fersk salami», som er trygg for gravide, da den er varmebehandlet 😄

https://www.grilstad.no/produkter/fersk-salami

Anonymkode: 38940...96e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke mårpølse, men Grillstad har kommet med en «Fersk salami», som er trygg for gravide, da den er varmebehandlet 😄

https://www.grilstad.no/produkter/fersk-salami

Denne er en livredder! Tør ikke tenke på hvor mange sånne pakker jeg har spist de siste månedene - og jeg spiste aldri SÅ mye salami før jeg ble gravid... 😅

Anonymkode: b7bf7...f2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste spekemat hele forrige svangerskap, det gikk helt fint. Det er en minimal risiko å få skumle bakterier i seg. Man risikerer også å bli påkjørt i trafikken hver dag, men man drar likevel ut.

Anonymkode: d74d4...685

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
jaromei skrev (1 time siden):

Jeg craver biff, men holder meg unna frem til fødsel uansett. 

En gjennomstekt biff kan du vel spise? For å døyve cravingen litt..? Jeg er enig i at medium og saftig er best, men godt stekt er i alle fall bedre enn ingen biff i mine øyne. Så får den saftige vente til etter svangerskapet :sikle:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Se slaktevideoer for å miste cravingen?

Anonymkode: b9746...c3a

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

En gjennomstekt biff kan du vel spise? For å døyve cravingen litt..? Jeg er enig i at medium og saftig er best, men godt stekt er i alle fall bedre enn ingen biff i mine øyne. Så får den saftige vente til etter svangerskapet :sikle:

Jeg kan ikke fordra gjennomstekt biff, men har spist biff stroganof for å døyve det verste 😁 Men jeg gleder meg skikkelig til å kunne unne meg en skikkelig rød biff etterhvert ♥️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste spekemat hele forrige svangerskap, det gikk helt fint. Det er en minimal risiko å få skumle bakterier i seg. Man risikerer også å bli påkjørt i trafikken hver dag, men man drar likevel ut.

Men noen farer kan man ikke hindre, som å bli påkjørt. Men man kan la være å spise kjøtt der det kan være listeria ol. som kan skade fosteret. Man trenger ikke å med vilje utsette seg selv og barnet for farer. Salaten kan vaskes en ekstra gang, spekemat og noen ostetyper kan man holde seg unna, alkohol og nikotin legger man bort. De er noen ting man selv kan selv velge å ikke utsette seg selv og barnet for. Mens tilfeldigheter som ellers kan skje, de kan man ikke gjøre noe med.

• Liker 14
Skrevet

Jeg spiste spekemat gjennom hele svangerskapet. Prøvde å holde meg unna i starten, men fant ut at salami var det eneste som ikke kom i retur. All annen mat luktet og smakte så kvalmt og motbydelig. Taklet ikke å gå på tom mage hele tiden. Da var det bedre med mat som ikke egentlig var helt innafor. Ungen er frisk som en fisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange jeg kjenner spiste spekemat gjennom svangerskapet. Beskjeden fra helsemyndighetene er veldig forenklet, da dette er mat der bakteriene trives godt i og med at det er rått kjøtt. Men er spekematen fersk og riktig oppbevart er risikoen for toxo/listeria liten, nærmest på nivå med å spise en vanlig salat. 

Jeg anbefaler ingenting annet enn å følge reglene. Men velger du å avvike bør du sette deg inn i hvorfor anbefalingene er som de er, og hva risikoen er. 

Anonymkode: 3f567...5d9

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hos de aller fleste som spiser spekemat under graviditeten går det helt fint, men hos de 2 som får listeria og de 90 (i året) som får toxoplasmose kan det ende med store skader hos barnet (i tillegg er det sannsynligvis flere som får det i første trimester og det ender med abort uten at det bli undersøkt videre). FHI er klare på retningslinjer, de anbefaler å holde seg vekk fra risikoproduker. Jeg vet hva jeg hadde valgt i hvertfall, det gjelder ni måneder..

Endret av Toppfuru
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du bruker kanskje bilbelte i trafikken, selvom sjansen for å krasje er liten? Og barnet ditt bruker kanskje hjelm når h*n sykler? Man tar liksom de forholdsreglene man kan selvom sjansen er liten for at ting skal skje. Ja sjansen er ekstremt liten for at matvarer i Norge inneholder listeria/toxoplasmose, men hvorfor ta sjansen? Det er snakk om 9 måneder av livet liksom. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Toppfuru skrev (36 minutter siden):

Hos de aller fleste som spiser spekemat under graviditeten går det helt fint, men hos de 2 som får listeria og de 90 som får toxoplasmose kan det ende med store skader hos barnet (i tillegg er det sannsynligvis flere som får det i første trimester og det ender med abort uten at det bli undersøkt videre). FHI er klare på retningslinjer, de anbefaler å holde seg vekk fra risikoproduker. Jeg vet hva jeg hadde valgt i hvertfall, det gjelder ni måneder..

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du bruker kanskje bilbelte i trafikken, selvom sjansen for å krasje er liten? Og barnet ditt bruker kanskje hjelm når h*n sykler? Man tar liksom de forholdsreglene man kan selvom sjansen er liten for at ting skal skje. Ja sjansen er ekstremt liten for at matvarer i Norge inneholder listeria/toxoplasmose, men hvorfor ta sjansen? Det er snakk om 9 måneder av livet liksom. 

Om man ser mot de fleste andre land er ikke spekemat på fy-lista. 

Disse landene igjen har blant annet null-grense for kaffe, da koffein også gir en viss forhøyet risiko for fosteret. Mens vi i Norge tviholder på kaffekoppen gjennom graviditeten. 

I praksis er grønnsaker som ikke varmebehandles farligere enn spekemat, da det kan være rester av jord (toxoplasmose). Men man kan jo ikke ha et offentlig kostholdsråd som går på å ikke spise rå grønnsaker. 

Poenget mitt er at det ikke finnes en fasit. Hver gravide bør sette seg inn i hva som er farlig, og hvorfor. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om man ser mot de fleste andre land er ikke spekemat på fy-lista. 

Disse landene igjen har blant annet null-grense for kaffe, da koffein også gir en viss forhøyet risiko for fosteret. Mens vi i Norge tviholder på kaffekoppen gjennom graviditeten. 

I praksis er grønnsaker som ikke varmebehandles farligere enn spekemat, da det kan være rester av jord (toxoplasmose). Men man kan jo ikke ha et offentlig kostholdsråd som går på å ikke spise rå grønnsaker. 

Poenget mitt er at det ikke finnes en fasit. Hver gravide bør sette seg inn i hva som er farlig, og hvorfor. 

Vi har jo offentlige råd om kaffi og, fortsatt ikke nulltoleranse, men dette kan jo endres om evidensen blir sterkere. Og det er også råd om å vakse grønnsaker godt og skrelle dem om de skal spises rå. Som sagt er det liten sjanse for å få infeksjon, men da konsekvensen kan være så alvorlig støtter det at forebyggende tiltak også må være strenge. Og vi kan ikke nødvendigvis sammenligne oss med andre land, for i Norge er hele 90% av kvinner tilgjengelige for toxoplasmosesmitte (altså ikke immune), mot 20% i Frankrike. Det er klart at slikt spiller inn på anbefalinger.

Endret av Toppfuru
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Anonymgrytevott skrev (11 timer siden):

Jeg spiste spekemat gjennom hele svangerskapet. Prøvde å holde meg unna i starten, men fant ut at salami var det eneste som ikke kom i retur. All annen mat luktet og smakte så kvalmt og motbydelig. Taklet ikke å gå på tom mage hele tiden. Da var det bedre med mat som ikke egentlig var helt innafor. Ungen er frisk som en fisk. 

Ja, men nå er det jo sånn at forskningen tilsier noe annet. så bare fordi barnet ditt ble friskt, så betyr det ikke at det er et fripass for alle oss andre. 

Anonymkode: 80ce3...9ad

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men nå er det jo sånn at forskningen tilsier noe annet. så bare fordi barnet ditt ble friskt, så betyr det ikke at det er et fripass for alle oss andre. 

Anonymkode: 80ce3...9ad

Tenker det er greit å si at det gikk fint med meg! 

Mamma og pappa pleide å ha meg med fanget i bilen som spedbarn, hun røykte under svangerskapet og drakk rødvin hver dag for å hjelpe på jernnivået. Å ikke spise spekemat og eller virkelig å skylle grønnsaker var det ingen som hadde lært om. 

Jeg har dog hode nok til å skjønne at det var flaks som gjorde at jeg ikke har tatt skade. Den der «gikk helt fint her»-mentaliteten er helt bananas 😅. Selvfølgelig gikk det fint? Om ikke det hadde gått fint så hadde dere hatt en barnegrav å gå til, takket være dere selv - så pluss på evig anger. 

Da hadde dere neppe sittet og oppmuntret andre til å spise spekemat i graviditeten. Snakk om idioti. «Gikk fint med meg når jeg fyllekjørte, så det er jo ikke noe problem?!» 

Anonymkode: fd65a...a40

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...