Gå til innhold

Hvorfor er noen bønder milliardærer mens andre er på fattigdomsgrensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De bøndene som velger å ale opp gris og sau er stadig på konkursens rand. Mens de som velger laks er milliardærer.

Hvorfor er det ikke flere som bytter?

Anonymkode: 4b40e...420

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det ha noe med lokasjon og arv/odel å gjøre?

Ser ikke for meg at lakseoppdrett ved de mange gårdene på Østlandet funker så bra, sånn for eks.

Anonymkode: 3855e...b50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De bøndene som velger å ale opp gris og sau er stadig på konkursens rand. Mens de som velger laks er milliardærer.

Hvorfor er det ikke flere som bytter?

Anonymkode: 4b40e...420

1. De norske gårdene ligger sjeldent på kysten. Flest gårder finner du i innlandsområder som Trøndelag, Innlandet og Jæren.

2. Jeg vil anta at å starte med lakseoppdrett krever enorme investeringer, noe få bønder har kapital til.

3. Lakseoppdrett har tilnærmet ingenting til felles med vanlig gårdsdrift. Ser ikke for meg at en grisebonde har særlig større anlegg for å starte lakseoppdrett enn noen andre.

4. Mange er kritiske til lakseoppdrett, da det kan medføre stor forurensning på norske kystområder i form av avfall. I tillegg kommer lakserømninger, store mengder død fisk osv. som kan være negativt.

Anonymkode: 7d1a2...70c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lakseoppdretterne er da ikke bønder? Det er svære selskap.

Anonymkode: 3131e...a61

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er det mulig 🤣🤣

Anonymkode: 4ab8f...089

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

1. De norske gårdene ligger sjeldent på kysten. Flest gårder finner du i innlandsområder som Trøndelag, Innlandet og Jæren.

2. Jeg vil anta at å starte med lakseoppdrett krever enorme investeringer, noe få bønder har kapital til.

3. Lakseoppdrett har tilnærmet ingenting til felles med vanlig gårdsdrift. Ser ikke for meg at en grisebonde har særlig større anlegg for å starte lakseoppdrett enn noen andre.

4. Mange er kritiske til lakseoppdrett, da det kan medføre stor forurensning på norske kystområder i form av avfall. I tillegg kommer lakserømninger, store mengder død fisk osv. som kan være negativt.

Anonymkode: 7d1a2...70c

Går ann å gjøre det på land. Du trenger noen basseng + noen laks (de vil knulle og få barn).

Anonymkode: 695e6...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går ann å gjøre det på land. Du trenger noen basseng + noen laks (de vil knulle og få barn).

Vet du hvordan fisk formerer seg?

Anonymkode: c35ee...304

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

🤣🤣🤣

Anonymkode: 4ab8f...089

• Liker 2
Skrevet

Kjenner bønder som har fiskeopprett på land og i vann. Det er selvsagt ikke på en så stor skala som de som tjener milliarder. 

Gjest Smeltemann
Skrevet

Kanskje noen skal filme nede i mærene så ser de hvordan det ser ut der, er vel ikke bare rosenrødt der heller. 

Gjest Robin666
Skrevet

Er det denne Ann du nevner som skal føde fisken? 

Skrevet

To forskjellige typer næringer og markeder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...