Gå til innhold

FHI og Helsedirektoratet uenige om koronasertifikat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir snart skrotet i hele europa.

• Liker 7
Skrevet

Det var jo ingen bombe at FHI evner å se at vi er et samfunn, mens Helsedirektoratet har hang- up på korona. For sistnevnte kan alt annet gå til helvete så lenge ingen blir smittet. 

Håper resten av verden snart tar til vettet og skroter det her. 

• Liker 14
Skrevet

Kom ikke som et sjokk nei.. Faktisk helt som forventet, synd å si det

• Liker 7
Skrevet

Ingen ting overrasker lenger. De får bare holde på så lenge de gidder tenker jeg. Tullet vil ta slutt en vakker dag 😊

• Liker 7
Skrevet

Huff... Jeg er glad jeg ikke er politiker akkurat nå. Koronasertifikat er og blir urettferdig (i artikkelen brukes ordet diskriminerende), frem til hele befolkningen har fått tilbud om vaksine. Enten må alle få lov, eller så må ingen. Folk kommer til å hisse seg opp til krigslignende tilstander over dette, fordi unge og friske skattebetalere ikke får reise eller gå på konsert, mens en alkoholisert kols-pasient skal få lov bare fordi han har så dårlig helse at han har fått vaksine. 

Samtidig så ser jeg behovet for å åpne opp for vaksinerte for å få i gang den skadeskutte turist- og underholdningsbransjen. 

• Liker 10
Gjest Laffatus
Skrevet

De som ikke vill ta vaksine  har jo valgt det  selv.  

Skrevet
Knirke skrev (54 minutter siden):

Huff... Jeg er glad jeg ikke er politiker akkurat nå. Koronasertifikat er og blir urettferdig (i artikkelen brukes ordet diskriminerende), frem til hele befolkningen har fått tilbud om vaksine. Enten må alle få lov, eller så må ingen. Folk kommer til å hisse seg opp til krigslignende tilstander over dette, fordi unge og friske skattebetalere ikke får reise eller gå på konsert, mens en alkoholisert kols-pasient skal få lov bare fordi han har så dårlig helse at han har fått vaksine. 

Samtidig så ser jeg behovet for å åpne opp for vaksinerte for å få i gang den skadeskutte turist- og underholdningsbransjen. 

Sikkert noen som først og fremst føler seg snytt for moroa ja, men det finnes da i høyeste grad en annen grunn: Smitte blant uvaksinerte, og evt. blant de som bare har fått en dose (som f. eks. kan skje i stor grad med den indiske mutasjonen). Jeg syntes ikke det virker spesielt rimelig at man skal risikere ennå en bølge fordi man i realiteten er i ferd med å åpne opp i et relativt rask tempo. Er det noe man burde ha lært nå, så er det at det spinner fort ut av kontroll så lenge man har en stor andel uvaksinerte. 

For all del, man kan fint beholde noen av de åpningene man har gjort nå som f. eks. moderat åpning av uteliv/kultur/restauranter/butikker/treningsmuligheter etc. Men store arrangementer og grensene burde ha forblitt stengt gjennom sommeren. 

• Liker 1
Skrevet

Noen må minne regjeringen om at de brukte testing som alibi for å prøve å komme bort fra de åpenbart diskriminerende faktorene ved innføring av dette passet.

Dersom de hopper av dette nå, så bør de ha verdighet nok til å reversere bruken av vaksinepass innenlands. 

Jeg er overhodet ikke overrasket. Det er ingenting som tilsier at man er i ferd med å ruste opp testkapasiteten i Norge for å dekke behovet frem mot bruken av dette. 

Jeg kjenner jeg faktisk skammer meg litt på Norges vegne. Jeg håper historien vil felle en knusende dom og at dette vil stå igjen som en skamplett i karrieren til de ansvarlige. Særlig Solberg, Høie, Guldvåg og Nakstad. 

• Liker 11
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Nå er det vel ikke bare alkoholiserte kolspasienter som er vaksinerte? Her i kommunen har alle i helsevesenet blant annet blitt vaksinert. De begynner med første vaksine til gr 10 til uka. Jeg som er 52, uten underliggende sykdommer har fått første dose. 

Skrevet
Miss Marble skrev (17 minutter siden):

Nå er det vel ikke bare alkoholiserte kolspasienter som er vaksinerte? Her i kommunen har alle i helsevesenet blant annet blitt vaksinert. De begynner med første vaksine til gr 10 til uka. Jeg som er 52, uten underliggende sykdommer har fått første dose. 

Poenget er at det vil være noen som ikke tildeles dette passet, til tross for at de kanskje har langt bedre helse enn mange av de som har fått vaksinen.

Og siden dette passet styres etter grønt og rødt lys styrt av en lang liste med kriterier, så kan man ikke være helt sikker på hva som gjelder før man har fått det antall doser den vaksinen man mottar tilsier. Og det kan som kjent gå opptil 3 måneder mellom dose 1 og dose 2. Om alt går som det skal og det ikke skjer endringer i det regimet og......

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Noen må minne regjeringen om at de brukte testing som alibi for å prøve å komme bort fra de åpenbart diskriminerende faktorene ved innføring av dette passet.

Dersom de hopper av dette nå, så bør de ha verdighet nok til å reversere bruken av vaksinepass innenlands. 

Jeg er overhodet ikke overrasket. Det er ingenting som tilsier at man er i ferd med å ruste opp testkapasiteten i Norge for å dekke behovet frem mot bruken av dette. 

Jeg kjenner jeg faktisk skammer meg litt på Norges vegne. Jeg håper historien vil felle en knusende dom og at dette vil stå igjen som en skamplett i karrieren til de ansvarlige. Særlig Solberg, Høie, Guldvåg og Nakstad. 

Helt enig. De kan ikke innføre bruk av koronasertifikat innenlands uten å sørge for god nok testkapasitet til at uvaksinerte kan få mulighet til å skaffe seg de samme godene (om enn kun for 24 timer i gangen). Testene må være gratis og tilgjengelige. Man skal ikke være nødt til å betale private aktører tusenvis av kroner (private aktører er heller ikke tilgjengelige mange steder). 
Når alle over 18 har fått tilbud om vaksine er kanskje saken en annen, men det er lenge til vi er der, for å si det sånn. 

• Liker 6
Skrevet
Mmmwhatever skrev (31 minutter siden):

Helt enig. De kan ikke innføre bruk av koronasertifikat innenlands uten å sørge for god nok testkapasitet til at uvaksinerte kan få mulighet til å skaffe seg de samme godene (om enn kun for 24 timer i gangen). Testene må være gratis og tilgjengelige. Man skal ikke være nødt til å betale private aktører tusenvis av kroner (private aktører er heller ikke tilgjengelige mange steder). 
Når alle over 18 har fått tilbud om vaksine er kanskje saken en annen, men det er lenge til vi er der, for å si det sånn. 

Ja, man skulle gjerne trodd og håpet dette var realiteten.

Dessverre tror jeg at regjeringen i morgen vil lansere at vaksinepasset kan brukes innenlands i Norge fra ganske snart, og at det ikke vil være noe krav blant arrangører å tilby testing for å bruke passet.

Det er åpenbart at ambisjonene for bruk er større enn man liker å tro. Nordmenn må bare varmes opp for tanken først.

Jeg tror også de vil annonsere at muligheten for passet etter én dose vil kunne skrenkes inn grunnet den indiske varianten på kort varsel. Ikke nå riktig nok, for det vil jo ramme dem selv og den styrende eliten I landet også. 

• Liker 4
Skrevet
Mmmwhatever skrev (34 minutter siden):

Og de som takker nei til tilbudet skal ikke få mulighet til test seg heller når alle over 18( av de som takker ja) har vaksinert seg? Gjentar: Tilbud!

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Avsnittet som skriver om å understreke at koronasertifikatet ikke skal sette begrensning, men gi lettelser, er jo blank løgn! Begrensninger er jo nettopp hva dette tullet er. 🤬

Som om et normalt liv ikke skal være mulig lenger. Neida. Hverdagen skal nå reguleres av hoffnarrer, såkalte eksperter.

Endret av Villfisker
Skrevet
5 hours ago, Miss Marble said:

Du skjønte ikke poenget ser jeg. 

Inntil alle i hele landets befolkning har fått tilbud om vaksine, og er fullvaksinerte, vil koronapasset oppleves som urettferdig. 

• Liker 9
Gjest Laffatus
Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Du skjønte ikke poenget ser jeg. 

Inntil alle i hele landets befolkning har fått tilbud om vaksine, og er fullvaksinerte, vil koronapasset oppleves som urettferdig. 

Livet er urettferdig.

Skrevet
zemer skrev (3 timer siden):

Og de som takker nei til tilbudet skal ikke få mulighet til test seg heller når alle over 18( av de som takker ja) har vaksinert seg? Gjentar: Tilbud!

Det er i alle fall mye mindre uproblematisk å gjøre det da. Om antivaxxerne ikke får gå på konsert tenker jeg det er noe annet, de har faktisk fått et VALG, men per nå er det flere millioner mennesker som IKKE har fått et valg. Men i utgangspunktet tenker jeg det burde være gratis testing for å få grønt koronasertifikat så lenge vi har ordningen. 
Men når alle over 18 har fått tilbud om vaksine skal vel etter planen behovet for koronasertifikat forsvinne ganske fort. Men så spørs det om det blir sånn i praksis... Jeg er redd Regjeringen kommer til å holde på ordningen lengre enn strengt nødvendig. 

• Liker 1
Skrevet
Villfisker skrev (3 timer siden):

Avsnittet som skriver om å understreke at koronasertifikatet ikke skal sette begrensning, men gi lettelser, er jo blank løgn! 

Helt enig, Erna driver jo bare og vrir og vender på ord. 🙄 Selvsagt innebærer ordningen BEGRENSNINGER for alle som ikke har koronasertifikat, og mange av oss har ikke noen mulighet til å få koronasertifikat på lang tid. Med mindre man går inn for å få korona med vilje. 🙄 

• Liker 6
Skrevet

Hele konseptet er så merkelig. Hvor lenge blir sertifikatet relevant? Alle vil være vaksinert i løpet av et par måneder. I tillegg vet vi at det er veldig lite smitte om sommeren... 

Fokus burde jo være på å få innendørs aktiveter ut, å rose de som fester i parker isteden for innendørs, og å teste mange.

Det virker nå som om vi ender på at mer enn 93% blir vaksinert, da forsvinner jo viruset av seg selv. Jeg håper virkelig at vi vaksinerer barn ned til 12 år slik at vi ender med sånn 77% av befolkningen vaksinert (78,8 + 7 * 0.93). Da er vi trygge selv med uvaksinerte turister og slikt.

Utendørs konserter er vel relativt lite risikabelt smittemessig, så å bruke masse ressurser på dem virker merkelig. 

Med dagens tempo vil vi vel nå flokkimmunitet i begynnelsen av juli (50%+ av befolkningen har fått første dose). Jeg synes det er synd at Janssen vaksinen ikke ble fritt tilgjengelig, den burde blitt tilbudt gratis på apotek med en brosjyre om risiko. Gjerne med illustrasjoner av risiko med andre ting. 1 av 19 000 sannsynlighet for alvorlig bivirkning. Dispiril har til sammenligning 381 av 19 000 med alvorlig reaksjon, samme med peanøtter. Vanlig antidepressiva øker forekomsten av suicidal oppførsel fra 4.5 til 9 per 1000 personår.  

Hele konseptet er fjottete, vi har allerede vunnet, samfunnet bør åpnes opp gradvis og forutsigbart. Hvis man vil belønne folk som tar vaksine kan man heller gi penger eller noe.

• Liker 4
  • Opprett ny...