AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Skal starte på jusstudiet enten til høsten eller våren. Har dere noen tips til ting og tang jeg bør kjøpe? Noe annet jeg lurer på er hvordan jeg bør ta tak i studiet? Jeg vet at det er et hardt studiet, så har dere tips til meg? Anonymkode: 366e1...b97 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 Det er ingenting du trenger. Pensumbøker kan du låne på biblioteket. Studiet er ikke spesielt hardt. Det eneste du må passe på er å møte opp hvis det er obligatorisk undervisning. Anonymkode: 9f3f3...32b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingenting du trenger. Pensumbøker kan du låne på biblioteket. Studiet er ikke spesielt hardt. Det eneste du må passe på er å møte opp hvis det er obligatorisk undervisning. Anonymkode: 9f3f3...32b Hva med skrivebøker osv? Eller er ikke det nødvendig? Hva er vanlig å brukes av sekk/veske? Anonymkode: 366e1...b97
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #4 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingenting du trenger. Pensumbøker kan du låne på biblioteket. Studiet er ikke spesielt hardt. Det eneste du må passe på er å møte opp hvis det er obligatorisk undervisning. Anonymkode: 9f3f3...32b Har du studert jus? Eller kjenner du noen som har studert deT? Anonymkode: 366e1...b97 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 Begynn med boka "innføring i retts-studiet". Resten av pensumlista får du ved oppstart. Skrivebok vs data kommer an på hvor fort du skriver, ellers er vel også dette studiet mer digitalisert enn når jeg gikk. Nå er det vel litt vanskelig pga corona, men om du får muligheten til å overvære en rettsak, anbefaler jeg det slik at du ser hvordan det er, for det er mye snakk om "i retten". Be også om å få tilsendt dommen når den kommer, slik at du kan lese den nøye og se hvordan dommen vekter bevisene og bygger opp dommen sin. Vær strukturert, og se på det som fulltids arbeid, legg gjerne opp aktiv lese/studietid som en hel arbeidsdag og ta forelesningen og kollokvietid som ekstra. Anonymkode: 14c1e...426 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal starte på jusstudiet enten til høsten eller våren. Har dere noen tips til ting og tang jeg bør kjøpe? Noe annet jeg lurer på er hvordan jeg bør ta tak i studiet? Jeg vet at det er et hardt studiet, så har dere tips til meg? Anonymkode: 366e1...b97 markeringstusjer i flere farger + små avlange post its, gjerne de som er litt hardere enn helt vanlig papir, de som er litt plastikk aktig. Alt dette er til lovboka, kjempenyttig Anonymkode: d04ef...349 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): markeringstusjer i flere farger + små avlange post its, gjerne de som er litt hardere enn helt vanlig papir, de som er litt plastikk aktig. Alt dette er til lovboka, kjempenyttig Anonymkode: d04ef...349 Takk for tips! Studerer du jus? Eller har du studert det? Lurer på om du har noen studieteknikker som har hjulpet deg? Anonymkode: 366e1...b97
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 Ting kommer ikke til å hjelpe deg. Man kan studere like fint med en gråblyant til 5 kr som en macbook til 30.000 kr. Det handler om studieteknikk, gode arbeidsvaner/rutiner og ikke minst planlegging. Anonymkode: 72a70...0a5 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ting kommer ikke til å hjelpe deg. Man kan studere like fint med en gråblyant til 5 kr som en macbook til 30.000 kr. Det handler om studieteknikk, gode arbeidsvaner/rutiner og ikke minst planlegging. Anonymkode: 72a70...0a5 Har du noen gode studietips som har hjulpet deg? Anonymkode: 366e1...b97
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Alle try-hard'er som går på jus får seg sånne jævla runde briller. Anonymkode: d537b...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 Jeg leverte master i juss dette semesteret. Hva du trenger er avhengig av hvordan du selv liker å jobbe. Personlig har jeg hatt markeringstusjer i ulike farger og noen gode kulepenner. Jeg markerte i bøkene når jeg gadd/det var noe veldig viktig. Ellers hadde jeg også skrivebøker som jeg brukte av og til, mest for å skrive ting ned for å huske det bedre - typ for pugging, tok ikke notater for hånd. Ellers bør du finne et program du trives med å ta notater i. Selv brukte jeg evernote, men de fleste bruker oneone. Noen noterer for hånd og andre direkte i powerpointene. Jeg brukte selv sekk på studiet, og det er det mange andre som også gjør. Skal du være mainstream bruker du rains eller fjellreven-sekk, ellers funker alt annet også. Noen bruker vesker, og da bruker de fleste mulberry.. men ingen bryr seg egentlig om hva du har. Hvis du skal lese på bibliotek/lesesal kan det være greit å ha en god termokopp for kaffe eller te. Pensum bør kjøpes og ikke lånes på biblioteket. Da kan du markere om du har behov for det, og du har bøkene så lenge du trenger. Ofte kan du kjøpe brukt og selge for samme prisen. Anonymkode: 78728...639 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Jeg har bare 1. og 2. avdeling jus via uio/folkeuniversitetet for ganske mange år siden. Mest for gøy. Kveld og helger utenom jobb. Jeg kjenner meg godt igjen med bruk av markeringer og smålapper i bøkene. Men jeg synes det var hardt nok. Utrolig mye å lese i dommer og alt mulig. Vanskelig å finne ledig tid i hverdagen. Ønsket meg en skikkelig klisterhjerne. Har senere tatt noen enkeltfag som jeg har hatt behov for i jobben, det gikk litt lettere.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (1 time siden): Jeg har bare 1. og 2. avdeling jus via uio/folkeuniversitetet for ganske mange år siden. Mest for gøy. Kveld og helger utenom jobb. Jeg kjenner meg godt igjen med bruk av markeringer og smålapper i bøkene. Men jeg synes det var hardt nok. Utrolig mye å lese i dommer og alt mulig. Vanskelig å finne ledig tid i hverdagen. Ønsket meg en skikkelig klisterhjerne. Har senere tatt noen enkeltfag som jeg har hatt behov for i jobben, det gikk litt lettere. Haha, kanskje vi gikk sammen? Jeg gikk første og andre i 2011/2012 og 2012/2013. Jeg droppet ut av Folkeuniversitetet, men kom siden inn på UiB. Fullførte jussen i 2018. Jeg støtter det å kjøpe bøkene, for det er fint å markere som man ønsker, og det er også fint å ha bøkene i mer enn tre uker eller hva det er man får på biblioteket. Notering gjorde jeg i onenote og rett inn i lovdata.no. Får man bruke lovdata i alle fag nå? Jeg tok noen ekstra fag senest i høst og da var alt på nett. Trengte ikke kjøpe lovsamling. Ellers vil jeg anbefale nøtteskall-bøkene. De er helt konge for en innføring i faget, samt etterpå som en slags oppsummering. I tillegg bør du lese en eller annen bok om innføring i juridisk metode. Å gå i retten som forberedelse kan du sikkert gjøre, men jeg synes ikke det er noe must. Anonymkode: e1d76...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 Det beste du kan gjøre er å lage en leseplan, og holde deg til den. Uansett hvor du skal gå er det lett å plutselig havne et stykke bak i lesingen, men det gjelder egentlig alle fag. Om du jobber jevnt og trutt fra begynnelsen av så blir det mye enklere når eksamen kommer. Ikke gjør som meg, jeg havnet alltid for langt bak. Gikk likevel ut med ganske gode karakterer, men det var ikke verdt alt stresset like før eksamen og tungpustheten jeg fikk ved taco-hyllen på Meny. Kjøp en sekk. Veske er dårlig for ryggen. En thermokopp. Markeringstusjer i ulike farger. En lett laptop. Ingen trenger en Mac til 12 000,- for å komme seg gjennom jussen. Planlegg matpakkene dine. Ta fri, ha det gøy, date! Anonymkode: 222fb...8e0 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 Nå som alle har fått svar på SO, så kan jeg vel trekke frem tråden igjen. Must have til jusstudiet? Anonymkode: 366e1...b97 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå