Artemisia Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 (endret) Hele innlegget er repostet under "Generell debatt" som er vel så passende, slik at også anonyme brukere kan svare. Beklager. 🤓 Endret 12. juni 2021 av Artemisia 2
Bummelong Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 Transe er bare rollespilling. Så det er ikke noe for meg. Og føler det bare vil promotere Eugenikk eller nazi vitenskap. Eller indre kaos i folk. Så for meg er det ikke noe særlig. Graham Linehan har mye videoer på det hvis du er interesert. En liberal som er veldig imot den bevegelsen. 1
K.A. Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 Selvfølgelig burde det være lov. Hatytring defineres etter norsk lov som følger: Sitat Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, c) seksuelle orientering, d) kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk, eller e) nedsatte funksjonsevne. Det å si at kjønn eksisterer kan ikke kalles hat-ytring medmindre man prøver å argumentere for at ytringen kan føre til hat, om ytringen hadde dette til hensikt eller ikke. I så fall er vi på veldig vaklende grunn, for det er nesten ikke grenser for hva slags ytringer som i ytterste konsekvens kan føre til hat på et eller annet vis. 1
Bummelong Skrevet 12. juni 2021 #4 Skrevet 12. juni 2021 K.A. skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig burde det være lov. Hatytring defineres etter norsk lov som følger: Det å si at kjønn eksisterer kan ikke kalles hat-ytring medmindre man prøver å argumentere for at ytringen kan føre til hat, om ytringen hadde dette til hensikt eller ikke. I så fall er vi på veldig vaklende grunn, for det er nesten ikke grenser for hva slags ytringer som i ytterste konsekvens kan føre til hat på et eller annet vis. Så det å gjøre narr av kristne burde blitt kriminalisert? Hvor har man blasfemi loven hen
K.A. Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 Bummelong skrev (10 minutter siden): Så det å gjøre narr av kristne burde blitt kriminalisert? Hvor har man blasfemi loven hen Hææææææææææ? 1
Duff Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 Bummelong skrev (25 minutter siden): Så det å gjøre narr av kristne burde blitt kriminalisert? Hvor har man blasfemi loven hen Blasfemiloven er avskaffet og kristne lever greitt med det. Transemiljøet burde også kunne leve greitt med at man er uenige i deres definisjon av kjønn. 5
Artemisia Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2021 K.A. skrev (34 minutter siden): Selvfølgelig burde det være lov. Hatytring defineres etter norsk lov som følger: Det å si at kjønn eksisterer kan ikke kalles hat-ytring medmindre man prøver å argumentere for at ytringen kan føre til hat, om ytringen hadde dette til hensikt eller ikke. I så fall er vi på veldig vaklende grunn, for det er nesten ikke grenser for hva slags ytringer som i ytterste konsekvens kan føre til hat på et eller annet vis. Vel, implikasjonen av å holde overbevisningen at kjønn er virkelig/vesentlig, at kvinner er det ene kjønn, ikke identitet (og menn det samme), er nødvendigvis at det medfører ytringer som "menn er ikke kvinner" og grammatisk korrekt "hun" og "han". Det er dette som ifølge transaktivister, og med det loven, er "hatytringene". Det er dette som er lovens implikasjon.
herzeleid Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 Artemisia skrev (1 time siden): Så spørsmålet er: Bør ytringer om at kjønn er virkelig, at man ikke kan skifte kjønn og at mennesker kommer i hunkjønn og hankjønn, i kvinner og menn, anses som en respektabel overbevisning og "lovlig" ytring (ikke hatytring) i Norge? JA eller NEI? Ja. Det burde være uproblematisk å si og mene at det kun finnes to biologiske kjønn, og at en til tross for sjeldne avvik eller misdannelser hos nyfødte vanskelig kommer seg bort fra dette. Samtidig bør det være uproblematisk å si at om noen identifiserer seg som et annet kjønn enn de er født med er det selvfølgelig helt i orden og de fortjener samme respekt som alle andre, men at en ikke uten videre kan forvente at omverdenen skal anse en som et annet kjønn utelukkende på bakgrunn av egne følelser. Dessverre ender en her, som en ofte gjør i slike saker, opp med en kamp om virkeligheten like mye som en kamp for rettigheter. Heller enn å bare si at biologiske kvinner og menn skal kunne identifisere seg som det motsatte kjønn og få x rettigheter krever en at en også skal endre hele sin virkelighetsforståelse. Dette er ikke et ukjent fenomen når det kommer til "rettighetskamper", men det blir så ekstra åpenbart i akkurat dette tilfellet. 5
K.A. Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 Artemisia skrev (2 minutter siden): Vel, implikasjonen av å holde overbevisningen at kjønn er virkelig/vesentlig, at kvinner er det ene kjønn, ikke identitet (og menn det samme), er nødvendigvis at det medfører ytringer som "menn er ikke kvinner" og grammatisk korrekt "hun" og "han". Det er dette som ifølge transaktivister, og med det loven, er "hatytringene". Det er dette som er lovens implikasjon. Loven definerer det ikke slik. Transaktivister må gjerne ta seg nær av det, men de blir ikke hat-ytringer av den grunn. For å snu på flisa: jeg synes det er støtende at noen skulle kreve at jeg endrer oppfatning om hva kjønn er. Kan jeg dermed påstå at "kjønn finnes ikke" er en hat-ytring? Jeg kan jo det, med tolkningen du presenterer. 1
Artemisia Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2021 (endret) @herzeleid Jeg er i stor grad enig. Spørsmålet er ikke menneskers personlige identitet, spørsmålet er om man skal kunne skifte juridisk kjønn utelukkende basert på egenerklæring og om det da er "hatytring" å ikke omtale personer med korrekt kjønn og grammatikk. Det handler heller ikke om å være uhøflig i sosial omgang for å plage folk, men om virkeligheten, loven og hvordan vi kan ytre oss i offentligheten om dette slik at det er mulig å forstå hva vi referer til. Endret 12. juni 2021 av Artemisia
Artemisia Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2021 Dere her: Er det ikke tillatt å kommentere som anonym under "politikk"?
Duff Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Artemisia skrev (3 minutter siden): Dere her: Er det ikke tillatt å kommentere som anonym under "politikk"? Nei, ikke her. 1
Artemisia Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #13 Skrevet 12. juni 2021 K.A. skrev (6 minutter siden): Loven definerer det ikke slik. Transaktivister må gjerne ta seg nær av det, men de blir ikke hat-ytringer av den grunn. For å snu på flisa: jeg synes det er støtende at noen skulle kreve at jeg endrer oppfatning om hva kjønn er. Kan jeg dermed påstå at "kjønn finnes ikke" er en hat-ytring? Jeg kan jo det, med tolkningen du presenterer. Jeg ønsker ikke å debattere dette. I land og amerikanske stater som har innført disse lovene så har en rekke kvinner fått sparken og er uthengt i media som transfober og nazister for nettopp det som Maya Forstater sa og for å "like" tweeter med det samme. Jeg tror ikke du helt forstår lovens implikasjoner i dét en person politianmelder og/eller går til søksmål for disse helt ukontroversielle ytringene. Men, jeg er ikke jurist så hvis du er det så kan du kanskje henvise til saker og rettspraksis i saker om juridisk kjønn og "kjønnsidentitet". Utover det så ser jeg ingen grunn å gjøre dette mer teoretisk enn nødvendig.
Artemisia Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #14 Skrevet 12. juni 2021 Jeg vurderer å reposte et sted hvor folk kan svare anonymt.
herzeleid Skrevet 12. juni 2021 #15 Skrevet 12. juni 2021 Foreslo for moderator å heller flytte denne tråden til et forum der anonyme har mulighet til å poste enn å starte den fra null. 1
Artemisia Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 12. juni 2021 (endret) herzeleid skrev (19 minutter siden): Foreslo for moderator å heller flytte denne tråden til et forum der anonyme har mulighet til å poste enn å starte den fra null. Jeg har allerede flyttet innlegget til generell debatt, det passer helt fint der. Du kan svare der dersom du vil. 🙂 Jeg klarte å kløne det til så da er det bedre å starte på nytt. Jeg er ingen kg afficianado. 🤓 Endret 12. juni 2021 av Artemisia
_popcorn_ Skrevet 12. juni 2021 #17 Skrevet 12. juni 2021 Tråden stenges da hovedinnlegg er slettet. _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg