Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen spm gar klaget på IV i standpunkt og fått karakter? Hva slags begunnelse brukte dere?

Anonymkode: cc5c1...fa5

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det noen spm gar klaget på IV i standpunkt og fått karakter? Hva slags begunnelse brukte dere?

Om du ikke har fått skriftlig varsel på at du ligger an til å få IV har du gode klagemuligheter, ellers vil du nok ikke få gjort noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har hatt hele året på deg til å fikse dette. 

Vi lærere har møter på møter på møter om de som risikerer iv. Og vi løper og løper etter dem. 

Når det fremdeles står iv i juni, da har du ikke noen sjans til å fikse det. 

Du kan jo klage, men du får nok neppe medhold, da det er sterke føringer og strenge formelle krav for å sette iv.

(Selvfølgelig med mindre det er en tastefeil)

Anonymkode: 96376...020

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi lærere har møter på møter på møter om de som risikerer iv. Og vi løper og løper etter dem. 

Du kan jo klage, men du får nok neppe medhold, da det er sterke føringer og strenge formelle krav for å sette iv.

Anonymkode: 96376...

Endret av Rehsea
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rehsea said:

Dette var ikke et svar på spørmålet mitt

Men det var stadig en mening som tilførte tråden noe fornuftig.

Anonymkode: cac7b...360

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rehsea skrev (2 minutter siden):

Dette var ikke et svar på spørmålet mitt

Jo det var det. Det var bare ikke det svaret du håpet på.

Anonymkode: c60e2...2f8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Litt sent å ta tak i dette nå, er det ikke? Du har vel hatt måneder på deg. 

Anonymkode: 36c0b...e8f

• Liker 1
Skrevet

IV betyr at læreren og skolen mangler grunnlag for å vurdere deg og dine faglige ferdigheter. 

Hvis du har fått varsel har du veldig små muligheter for å oppnå noe med en klage. 

Hva har du vært med på av vurderinger? Særlig etter at varselet ble sendt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du deltatt på? Hvor mange vurderinger har du hatt? Hvor mange vurderinger har det vært etter at varselet ble sendt og hvor mange av dem har du deltatt på? Hvor mange av kompetansemålene har du blitt prøvd i?

Anonymkode: e02ba...5eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Anonymkode: 96376...020

Så rart.

Ingen møter med meg før jeg fikk 2 IV på karakterkortet. Ingen løp og løp etter meg heller. Ingen spurte noen gang om hvorfor jeg ikke var på skolen, bare vanlige brev i posten med varsel - men ingen så til å ta det på alvor. Mange lærere som tror de gjør en langt bedre jobb enn de egentlig gjør. Håper dere ser de elevene som sliter, mange av de har det ikke bra, og derfor er de ikke der. 

Gikk ut av VGS i 2015.

Anonymkode: 43552...859

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så rart.

Ingen møter med meg før jeg fikk 2 IV på karakterkortet. Ingen løp og løp etter meg heller. Ingen spurte noen gang om hvorfor jeg ikke var på skolen, bare vanlige brev i posten med varsel - men ingen så til å ta det på alvor. Mange lærere som tror de gjør en langt bedre jobb enn de egentlig gjør. Håper dere ser de elevene som sliter, mange av de har det ikke bra, og derfor er de ikke der. 

Gikk ut av VGS i 2015.

Jeg er takk og lov ikke lærer, men det er ikke læreren sitt ansvar å passe på at elevene er på skolen, det er helt frivillig å gå der. Når du ikke dukker opp kan du heller ikke forvente karakter, så det kan umulig kommer som noen overraskelse. Kun du kan ta ansvar for din oppførsel og din helse, det er ikke læreren sitt ansvar. 

Anonymkode: 1346e...4a5

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så rart.

Gikk ut av VGS i 2015.

Akkurat, de fleste som svarer på dette spørsmålet, men dere ser ikke ut til å forstå at elever samtidig er mennesker som går gjennom ting. Jeg har flere lærere som ikke burde ha vært lærere fordi når du går inn i slikt yrke burde du ha mye tålmodighet og forståelse. Mange har ikke dette. Mange har ikke gå gått gjennom noe ekstremt eller går igjennom ting som gir dem minimal effekt. Før dere bare tror noen slakker av og bare gjør en persons liv mye vanskeligere uten noen skikkelig varsling, tenk heller litt om se at det ligger noe bak det. Prøv å få kontakt med eleven eller bare prøv å hjelp elev slik at dette ikke blir et annet problem hun eller han må takle. På vgs så har vi 3 sider vi bruker til å få informasjon osv. Læreren i min i dette faget sa at hvis hun skal kommunisere med oss, kommer hun kun til å ta i bruk denne ene siden og hvis vi skal ta kontakt med henne komme hun kun til å svare her. I tillegg så er den andre appen vi bruker komplisert og den ble introdusert til oss akkurat dette skoleåret. Alle beskjeder om nye oppgaver som blir lagt ut annet info blir lagt ut på et sted så det er utrolig lett å gå glipp av, spesielt fordi det er en nettside man ikke kan holde seg logget på i lengre perioder slik som du kan med its’learning (den andre siden). Jeg beklager at for at jeg ikke har dedikert hvert eneste våkne minutt til skolen, men når hadde det skadet å sende en melding, tar tross alt bare 1 minutt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er takk og lov ikke lærer, men det er ikke læreren sitt ansvar å passe på at elevene er på skolen, det er helt frivillig å gå der. Når du ikke dukker opp kan du heller ikke forvente karakter, så det kan umulig kommer som noen overraskelse. Kun du kan ta ansvar for din oppførsel og din helse, det er ikke læreren sitt ansvar. 

Anonymkode: 1346e...4a5

De aller fleste som hr kommenter på innlegget regner jeg med at er lærere. Selvfølgelig vil ikke de se det fra noen andre sin side. Ingen forventer bare karakter, men ingen forventer at de skal gå igjennom traumatiserende tingene de går igjen. Selvfølfølgelig har ikke dette vært noe som har pågått hele livet, men dere gjør det til at man ikke kan kan miste kontroll i livet en eneste gang. Tror du vi har lyst å vær i de situasjonene vi er i. Og at «kun du kan ta ansvar for din oppførsel og din helse» er bare utrolig negativt. Du snakker som at jeg kan styre hvordan andre menneskers følelser har en effekt på en person. Er elever bare psykopater som kan skru av og emosjonene deres som de vil. Ja man kan si at man bare ikke vil føle mer, men det betyr som regel ikke noe bra. Jeg prøver å holde livet mitt i kontroll og slike negative kommentarer hjelper absolutt ikke.

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De aller fleste som hr kommenter på innlegget regner jeg med at er lærere. Selvfølgelig vil ikke de se det fra noen andre sin side. Ingen forventer bare karakter, men ingen forventer at de skal gå igjennom traumatiserende tingene de går igjen. Selvfølfølgelig har ikke dette vært noe som har pågått hele livet, men dere gjør det til at man ikke kan kan miste kontroll i livet en eneste gang. Tror du vi har lyst å vær i de situasjonene vi er i. Og at «kun du kan ta ansvar for din oppførsel og din helse» er bare utrolig negativt. Du snakker som at jeg kan styre hvordan andre menneskers følelser har en effekt på en person. Er elever bare psykopater som kan skru av og emosjonene deres som de vil. Ja man kan si at man bare ikke vil føle mer, men det betyr som regel ikke noe bra. Jeg prøver å holde livet mitt i kontroll og slike negative kommentarer hjelper absolutt ikke.

Men det er ikke snakk om å miste kontroll i livet en eneste gang. Videre er du tilsynelatende godt på vei mot OL-medalje i ansvarsfraskrivelse. Du har sannsynligvis fått både mail og brev om at du ligger an til å få IV, og det ville sannsynligvis tatt deg 2 minutt i uken å sjekke de to ulike nettsidene skolen din angivelig bruker. 

Om du heller ønsker å være litt løsningsorientert kan du fint ta faget opp igjen til høsten/våren, det er ikke særlig mange studier du kommer inn på med toere på vitnemålet uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du har det vanskelig, og at det er noe som skjer i livet ditt i tillegg til at du får en IV. 
Du burde ta tak i det, og få hjelp. Å ønske noen å "gå gjennom noe helt grusomt" er ikke så veldig empatisk akkurat.

Hvis du ikke har fått noen varsler om IV har du rett til å klage på dette. Og det kan du jo gjøre, og se om du får medhold. Men du bør uansett få hjelp til å takle det som skjer i livet ditt hvis du ikke allerede får det.

Anonymkode: b3f2c...4ff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Møter man ikke opp og gjør jobben får det kjipe konsekvenser. Det er slik det er å bli voksen

Anonymkode: ebfc8...8aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så rart.

Gikk ut av VGS i 2015.

Lærere har begrensninger på hva de kan gjøre. Det går mye på tid. Det er veldig mye som er pakket inn i lærerrollen. En lærer kan ikke løpe hjem til elevene når de ikke kommer på skolen. Skolen er faktisk frivillig.

De har fulgt prosedyrene med å sende deg varsel i posten. Det er ikke bare bare faktisk. Jeg har selv prøvd hardt å følge opp elever som sliter med oppmøte, men når eleven ikke er samarbeidsvillig, er mine hender bundet. Vi har mange elever å følge opp hvert eneste skoleår. Jeg har til og med laget eget opplegg til elever som har slitt med oppmøte for å få et vurderingsgrunnlag, også for å omgå regelverket om maks fraværsprosent en elev kan ha. Når ikke det en gang hjelper, er det lite håp. Et regelverk som er laga av høyere makter.

Støtteapparatet til lærere er dessverre for dårlig. Disse kunne også ha fulgt opp elever som sliter.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Akkurat, de fleste som svarer på dette spørsmålet, men dere ser ikke ut til å forstå at elever samtidig er mennesker som går gjennom ting. Jeg har flere lærere som ikke burde ha vært lærere fordi når du går inn i slikt yrke burde du ha mye tålmodighet og forståelse. Mange har ikke dette. Mange har ikke gå gått gjennom noe ekstremt eller går igjennom ting som gir dem minimal effekt. Før dere bare tror noen slakker av og bare gjør en persons liv mye vanskeligere uten noen skikkelig varsling, tenk heller litt om se at det ligger noe bak det. Prøv å få kontakt med eleven eller bare prøv å hjelp elev slik at dette ikke blir et annet problem hun eller han må takle. På vgs så har vi 3 sider vi bruker til å få informasjon osv. Læreren i min i dette faget sa at hvis hun skal kommunisere med oss, kommer hun kun til å ta i bruk denne ene siden og hvis vi skal ta kontakt med henne komme hun kun til å svare her. I tillegg så er den andre appen vi bruker komplisert og den ble introdusert til oss akkurat dette skoleåret. Alle beskjeder om nye oppgaver som blir lagt ut annet info blir lagt ut på et sted så det er utrolig lett å gå glipp av, spesielt fordi det er en nettside man ikke kan holde seg logget på i lengre perioder slik som du kan med its’learning (den andre siden). Jeg beklager at for at jeg ikke har dedikert hvert eneste våkne minutt til skolen, men når hadde det skadet å sende en melding, tar tross alt bare 1 minutt.

Er det skooler du snakker om? Det er et håpløst system! Lærere har dessverre liten innflytelse på denne biten. Jeg som foreldre liker heller ikke den. Men at siden ikke klarer å holde deg innlogget er en tynn unnskyldning. Appen har fått en oppgradering den siste tiden.

Anonymkode: 7fea0...116

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men TS, om du har fått varsel skal det mye til for at IV blir omgjort. Har du noe fravær feks som ikke er ført rett? Det må du også huske å følge med på.

Anonymkode: 7fea0...116

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

IV er noe helt annet enn karakter 2. IV settes på grunnlag av manglende karaktergrunnlag. Man kan faktisk ha ferdigheter tilsvarende karakter 6, bare at man ikke har fått vist dem frem. Det har overhodet ikke noe med hverandre å gjøre. 

Anonymkode: 06daf...65a

Helt enig, (dette jeg aldri påstått heller). Derimot er det heller sannsynlig at en person som skriver som en femåring og får IV i et fag ikke ligger i toppsjiktet karaktermessig. Da det er en ganske høy korrelasjon mellom både skriveferdigheter, oppmøte og karakterer. 

Skrevet

Vi har et fraværsreglement å forholde oss til, og dette blir opplyst ved skolestart. De to siste årene har det vært unntakstilstand pga pandemien, og jeg har registrert, men ikke telt mye koronarelatert fravær. 

Alle kan gå gjennom noe vanskelig, men det gjør vår jobb mye enklere hvis elevene kommer til oss hvis de er i en vanskelig situasjon. Vi har et støtteapparat og kan informere andre lærere om vanskelig livssituasjon, søvnvansker, familiesituasjon, you name it. 

Det er også mulighet for å få en sykemelding. 

Hvis eleven er borte tre dager sammenhengende, skal vi ta kontakt. Noen ganger fungerer ikke telefonnumrene vi har, og søker på adressen og spør forsiktig om det er forelder/foresatt til eleven (om eleven er under 18 eller har godkjent tlf til foresatt/forelder hvis de er over). 

I ditt tilfelle høres det ut som du bare har blitt borte, og da har du nok over 15% fravær, og dermed vil du ikke få endret IV. Dessverre. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...