Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg jobber for tiden 100 % i en privat bedrift, men vurderer å ta noen ekstravakter i en annen kommune med en kommunal jobb. Vil jeg måtte betale 50 % skatt på all inntekt som kommer fra bijobben?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vegetarian said:

Hei. Jeg jobber for tiden 100 % i en privat bedrift, men vurderer å ta noen ekstravakter i en annen kommune med en kommunal jobb. Vil jeg måtte betale 50 % skatt på all inntekt som kommer fra bijobben?

Se på skattekortet ditt, skatteetaten.no

Hvor mye skatt du ender med å betale når oppgjøre kommer, avhenger av hvor mye du tjener i løpet av året, for øvrig - stillingsprosent er irrelevant.

Anonymkode: 1a3fc...6de

Skrevet

Okei. Takk for svar. Bare hørt fra bekjente at de har måttet gjøre det, men dette er kommunalt da.. og veldig lenge siden.

AnonymBruker
Skrevet

Det er den totale inntekten hvert år som avgjør hvor mye du skal betale i skatt.  SKattetrekket som ligger på del 2 i skattetrekksmeldingen din sier noe om hvor mye du vil bli TRUKKET  på inntekt hos biarbeidsgiver, men det sier ingenting om hvor mye skatt di skal BETALE når skatteoppgjøret er klart

Jeg jobber mye overtid, og har lagt inn dette slik at jeg blir trukket 35 % på overtiden.  Da ligger jeg godt innenfor det som jeg skal betale i løpet av året, og da har jeg alll overtid utbetalt inkl overtidstillegget. 

Anonymkode: 7d926...049

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/

Her kan du enkelt sjekke hvor mye du må skatte.

(Hovedjobb + ca forventet tillegg(overtid/kvelds/helligdag/osv) + (forventet brutto inntekt på jobb nr 2)

Når du putter inn total brutto inntekt finner du ut hvor mye du må skatte totalt. Så kan du bruke kalkulator for å sjekke. Hva skatteprosenten er, hva skatteprosenten må være på jobb 2 grunnet at du har for lav beskattning på jobb 1 i forhold til fremtidig brutto årsinntekt. Det er ingen regel som sier at du må skatte 50% på jobb 2, men da sikrer man seg at man ikke får baksmell. 

Anonymkode: e9bab...88c

AnonymBruker
Skrevet

Du må si fra til ekstrajobben at de er biarbeidsgiver slik at de bruker rett del av skattekortet.

Anonymkode: f9f92...60e

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Vegetarian said:

Okei. Takk for svar. Bare hørt fra bekjente at de har måttet gjøre det, men dette er kommunalt da.. og veldig lenge siden.

Man betaler like mye i skatt uansett om man jobber i det private eller offentlige. Slik har det vært så lenge jeg kan huske, men det begynner smått å få mindre og mindre betydning.. 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det ligger rundt 35% for det blir jeg trekt på ekstra utbetaling.

Anonymkode: 82a56...676

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke skatt. Jeg har fått baksmell på ett par tusen hvert år. Skatter 34% ifølge lønnsslippen. Lite overtid. I år fikk jeg plutselig igjen 40 000,- har hatt samme utbetalinga. 19-20k.

Pga den dårlige lønna mi ordnet jeg meg en ekstra daglig kveldsjobb og her skatter jeg 50% for sikkerhetsskyld. Blir fortsatt to tusenlapper ekstra i mnd. 

Jeg trodde jeg forstod hvordan skatt fungerte men har innsett at jeg ikke gjør det. Så for meg gjelder det bare å snu på kronene og håpe på det beste.. 

Anonymkode: 4ad05...275

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde jeg forstod hvordan skatt fungerte men har innsett at jeg ikke gjør det. Så for meg gjelder det bare å snu på kronene og håpe på det beste.. 

Jeg vil jo heller anbefale at du setter deg inn i hvordan skatt/skattesystemet fungerer, så har du noe mer visshet i hverdagen. Det er ikke så enkelt for oss å gjøre uten å kjenne til vesentlig flere detaljer rundt din situasjon, men det er ikke så vanskelig å få klarhet i det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...