AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Skulle ha gjester til middag. Tenkte å bake pizza. Jeg gjorde klar deigen på morgenen. Men besøket ble utsatt til i morgen😐 hva gjør jeg med pizzadeigen? Kan den stå i kjøleskapet til i morgen? Vil den smake det samme? Anonymkode: 3df96...8bf
Katten.2.0 Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle ha gjester til middag. Tenkte å bake pizza. Jeg gjorde klar deigen på morgenen. Men besøket ble utsatt til i morgen😐 hva gjør jeg med pizzadeigen? Kan den stå i kjøleskapet til i morgen? Vil den smake det samme? Anonymkode: 3df96...8bf Den blir faktisk bedre av det (om du ikke hadde i alt for mye gjær)! Om du er nervøs kan du legge den i fryseren. Om jeg kan, lager jeg alltid deigen min en dag i forveien. 2
visp Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 (endret) Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Den blir faktisk bedre av det (om du ikke hadde i alt for mye gjær)! Om du er nervøs kan du legge den i fryseren. Om jeg kan, lager jeg alltid deigen min en dag i forveien. Hvor mye gjær bruker du da? Endret 12. juni 2021 av visp
Katten.2.0 Skrevet 12. juni 2021 #4 Skrevet 12. juni 2021 7 minutter siden, visp said: Hvor mye gjær bruker du da? Et lite dryss. Typ en tiendedel av en pakke. Viktigste er å kna deigen nok slik at glutennettverket får utviklet seg ordentlig. Gjerne kna inn en klatt meierismør på slutten.
visp Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): Et lite dryss. Typ en tiendedel av en pakke. Viktigste er å kna deigen nok slik at glutennettverket får utviklet seg ordentlig. Gjerne kna inn en klatt meierismør på slutten. Ja, tusen takk:) Når du sier et lite dryss så regner jeg kanskje med at du snakker om tørrgjær?
Katten.2.0 Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 47 minutter siden, visp said: Ja, tusen takk:) Når du sier et lite dryss så regner jeg kanskje med at du snakker om tørrgjær? Stemmer. Må ærlig innrømme at jeg er for lat til annet, nå som jeg har funnet noe som virkelig fungerer for meg! 1
stAre Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 (endret) skjedde det samme med meg. hadde normal mengde gjær. jeg la deigen i bolle med lokk - og den var bedre dagen etter Endret 12. juni 2021 av stAre
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 3 hours ago, Katten.2.0 said: Den blir faktisk bedre av det (om du ikke hadde i alt for mye gjær)! Om du er nervøs kan du legge den i fryseren. Om jeg kan, lager jeg alltid deigen min en dag i forveien. Artig, takk for tips, dette må prøves! Hvis du fryser den, hvor lenge før steking tar du den opp? Knar du den og legger den rett i frysen? Anonymkode: d6bc2...19f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 Katten.2.0 skrev (4 timer siden): Den blir faktisk bedre av det (om du ikke hadde i alt for mye gjær)! Om du er nervøs kan du legge den i fryseren. Om jeg kan, lager jeg alltid deigen min en dag i forveien. Jess 👏🏻👏🏻 kaldhever alltid om jeg kan , pizza,boller, etc Anonymkode: 8f5cf...a65
visp Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Stemmer. Må ærlig innrømme at jeg er for lat til annet, nå som jeg har funnet noe som virkelig fungerer for meg! Nei, det er da ikke latskap- heller smart. Tørrgjær er jo noe man alltid har:)
Katten.2.0 Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Artig, takk for tips, dette må prøves! Hvis du fryser den, hvor lenge før steking tar du den opp? Knar du den og legger den rett i frysen? Anonymkode: d6bc2...19f Gjør følgende: Knar deigen til jeg har krampe i armen. Lar den ligge lunt, tildekt, i 1-2 timer. Deretter i kjøleskapet i 2-4 timer før den skal brukes. Lar den ligge i 30-60 minutter etter det for å få romtemperatur. Slår deigen ut på brettet (fruen kjevler, jeg liker å bruke hendene og 'slår' med fingertuppene, da det gir meg bedre kontroll over selve deigen og hvor tynn jeg kan få den), og etterhever under en håndduk i en halvtime. Deretter fyllet (anbefaler hjemmelaget hvit saus og lite men velvalgt topping over mozarella), steikeovnen på så høy temperatur som den kan og stekes i 8-15 minutter, til osten har fått stekeskorpe. Obs, det tar kortere tid med mozarella enn med de fleste andre oster. Om jeg lager deigen for x antall dager i forveien, slenger jeg den i fryseren etter den har stått de 2-4 timene i kjøleskapet, tar den ut i god tid slik at den får romtemperatur, slår deigen ut, etterhever osv. Det høres ut som mye arbeid, men det er egentlig svært lite aktivt arbeid, man må bare planlegge det lang tid i forveien. Kan også anbefale en pinch sukker og salt i deigen, og smak til. Det høres jævlig ut å smake på rå deig, men siden jeg alltid gjør ting på slump må det til 1
Katten.2.0 Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Advarsel: På denne måten kan man lage ganske mange pizzadeiger til bruk i framtiden, og vektoppgang må medregnes. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 Katten.2.0 skrev (7 minutter siden): Advarsel: På denne måten kan man lage ganske mange pizzadeiger til bruk i framtiden, og vektoppgang må medregnes. 😂😂 Anonymkode: 25980...a67
Dolce Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 Pizzadeigen kan absolutt stå i kjøleskapet. Vi lager den alltid på morgenen, lar den heve litt og deretter i kjøleskapet. Så i romtemperatur en stund utpå ettermiddagen. Da er den perfekt til kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå