Gå til innhold

Hjelp med å få standpunktkarakter vgs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har akkurat blitt med mitt siste år på videregående. Da jeg skulle sjekke standpunktkarakteren min i samfunnsfaglig engelsk, muntlig, så så jeg at jeg hadde fått IV.  Jeg skulle egentlig ha begynt på en høyskole i Oslo til høsten men dette går da selfølgelig ikke uten vitnemål. På grunn av alle de ulike nettprogrammene så ble jeg sendt et varselbrev og at jeg kunne få IV i faget, men dette så ikke får i går på grunn av det kompliserte systemet. I tillegg har faglærer sagt at hvis hu skal gi beskjeder eller hvis du skal kommunisere med henne så skal dette gjøres via en annen app som skolen også bruker. I timene har hun ikke gitt meg beskjed om noe annet enn om at jeg lå an til å få IV på grunn av for høyt fravær og dette fikk jeg fikset (fraværet er på grunn ulike livsopplevelser som har hatt en negativ effekt på meg mentalt). Jeg lurte på om det var noe jeg kunne gjøre for enten ta opp faget i løpet sommerferien så jeg kan få vitnemål, eller evt grunner jeg kan bruke til å klage slik at jeg får karakter i faget. Hva som helst som kan gjøres slik at jeg får karakter i faget. Tusen takk på forhånd.

Anonymkode: a80b7...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ta det opp til høsten. 

Du er selv pliktig til å sjekke skolens datasystemer. Det er kun via der vi faglærere er pålagt å gi beskjed, selvfølgelig pleier vi å si det også, men pålegget er kun å varsle formelt. Og i en travel hverdag, med elever som er borte hele tida, så er det lett å ikke rekke å gi muntlig beskjed.  

Selv om du har fått slettet fraværet fra vitnemålet, så kan du jo ha vært borte så mye at vurderingsgrunnlaget mangler. Dette kan du ikke fikse nå i juni. 

Du får se på dette som en dyrekjøpt læring til høsten og studier - hvor det ikke sendes ut varsler om noen ting og du må manøvrere alene. 

Anonymkode: fcb77...af7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du er selv pliktig til å sjekke skolens datasystemer. Det er kun via der vi faglærere er pålagt å gi beskjed, selvfølgelig pleier vi å si det også, men pålegget er kun å varsle formelt. Og i en travel hverdag, med elever som er borte hele tida, så er det lett å ikke rekke å gi muntlig beskjed.  

Selv om du har fått slettet fraværet fra vitnemålet, så kan du jo ha vært borte så mye at vurderingsgrunnlaget mangler. Dette kan du ikke fikse nå i juni. 

Du får se på dette som en dyrekjøpt læring til høsten og studier - hvor det ikke sendes ut varsler om noen ting og du må manøvrere alene. 

Jeg ho selvfølgelig at det mulig å få IV på grunn av manglende vurderingsgrunnlag, men dette  kunnw jeg ha fått beskjed om, Jeg kunne ha fått en melding om at jeg var nødt til å ha en vurdering få å få karakter. Og hvis man ikke får sagt det muntlig tar det jo ikke fem timer å skrevet en melding. Og hvis kunne gi meg beskjed om at jeg kunne få iv på grunn for fravær, kunne faglærer i samme slengen sagt jeg også kunne få IV på grunn av at jeg mangler en vurdeing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan prøve å klage. Ta kontakt med skolen. Om det ikke fører fram, må du ta eksamen i høst.

Anonymkode: 205c6...622

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ho selvfølgelig at det mulig å få IV på grunn av manglende vurderingsgrunnlag, men dette  kunnw jeg ha fått beskjed om, Jeg kunne ha fått en melding om at jeg var nødt til å ha en vurdering få å få karakter. Og hvis man ikke får sagt det muntlig tar det jo ikke fem timer å skrevet en melding. Og hvis kunne gi meg beskjed om at jeg kunne få iv på grunn for fravær, kunne faglærer i samme slengen sagt jeg også kunne få IV på grunn av at jeg mangler en vurdeing.

Du er myndig.

Det er faktisk ditt ansvar å ta kontakt med faglærer når du mottar varsel. 

Sånn er det å bli voksen.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En lærer som bryr seg tar opp dette med eleven, og når eleven er bekymret for å ikke få karakter i faget så er gjerne læreren fleksibel og setter opp en ekstra vurdering for å få et godt nok vurderingsgrunnlag for å sette karakter, spesielt om fraværet skyldes livshendelser/sykdom. Det er jo ene og alene TS sitt ansvar. Hun er myndig og har fått formell beskjed, men likevel... 

Jeg har hatt flere lærere som har ringt meg og sendt meg meldinger på Itslearning eller SMS. Man kan jo selvsagt ikke kreve noe sånt, men jeg satt stor pris på de gangene jeg ble kontaktet om viktige ting. 

Anonymkode: ebd0f...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En lærer som bryr seg tar opp dette med eleven, og når eleven er bekymret for å ikke få karakter i faget så er gjerne læreren fleksibel og setter opp en ekstra vurdering for å få et godt nok vurderingsgrunnlag for å sette karakter, spesielt om fraværet skyldes livshendelser/sykdom. Det er jo ene og alene TS sitt ansvar. Hun er myndig og har fått formell beskjed, men likevel... 

Jeg har hatt flere lærere som har ringt meg og sendt meg meldinger på Itslearning eller SMS. Man kan jo selvsagt ikke kreve noe sånt, men jeg satt stor pris på de gangene jeg ble kontaktet om viktige ting. 

Selvfølgelig.  

Vi lærere har utallige møter om de som risikerer iv. Og vi løper etter dem. 

Men å gi muntlig beskjed til en elev som alltid er borte er ikke så lett. 

Jeg hadde en elev jeg ikke så mellom januar og mai. Da er det ikke lett å gi beskjed... 

Og som faglærer til 200 elever, så er det begrenset hvor mye jeg kan prøve å kontakte eleven. 

Så det vi ofte gjør til dem som aldri er der, er å gi ballen til kontaktlærer, som i ekstreme tilfeller (1-5 elever pr trinn pr år hos meg) gir ballen videre til ledelsen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har vært tilstrekkelig til stede i timene etter du mottok varselet er jo det et grunnlag for klage, men hvis du har fravær så kan du jo ikke bruke det som klagegrunn. Synd at du ikke har en lærer som de jeg hadde ^, men det virker som om de har det formelle på plass, og da kommer man ikke særlig langt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig.  

Vi lærere har utallige møter om de som risikerer iv. Og vi løper etter dem. 

Men å gi muntlig beskjed til en elev som alltid er borte er ikke så lett. 

Jeg hadde en elev jeg ikke så mellom januar og mai. Da er det ikke lett å gi beskjed... 

Og som faglærer til 200 elever, så er det begrenset hvor mye jeg kan prøve å kontakte eleven. 

Så det vi ofte gjør til dem som aldri er der, er å gi ballen til kontaktlærer, som i ekstreme tilfeller (1-5 elever pr trinn pr år hos meg) gir ballen videre til ledelsen.

Da er det jo åpenbart noe på gang, og da følger jo kontaktlærer opp. Eller burde i alle fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er vanskelig å forstå hva du skriver. 

Anonymkode: 671d5...6bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er bare ditt eget ansvar ts, det er du som må være nok tilstede og ta nok prøver/innleveringer til å gi faglærer grunnlag for faktisk å gi en vurdering. Her kommer du nok ingen vei med å klage, lærer har ikke nok grunnlag for å gi karakter uavhengig av årsaken til fraværet. Du må ta opp igjen faget til høsten, og søke studier neste år. Og du, hvis du faktisk tenker å ta høyere utdanning så bør du jobbe en del med skriveferdighetene, det er veldig vanskelig å få sammenhengen i det du skriver her. 

Anonymkode: 5d9d0...c55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lest begge trådene, og TS - du kan ikke skylde på kompliserte systemer og at du ikke har sett meldinger. Det er ditt ansvar å følge med på dem. Du er voksen. Det er ditt ansvar, akkurat som at det er ditt ansvar å sjekke skattemeldingen eller åpne posten din (særlig vinduskonvoluttene). Det er ikke slik at alle instanser du møter på din vei vil løpe etter deg for å rettlede det når du gjør en feil eller glemmer noe. DU har ansvaret. Slutt å skylde på alle andre, og slutt å skrive nedsettende innlegg, slik du gjør i den andre tråden. Jeg skjønner dette er vanskelig for deg, men det er en situasjon du har satt deg i selv, og du må ta ansvar for den. 

Anonymkode: 2d0b3...354

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 14.30):

Når du er ferdig med 3.året ditt vet du godt at du får IV når de mangler vurderinger på deg. Dette prentes inn i dere allerede i 1.klasse på VGS. Du har mest sannsynlig fått flere beskjeder. Og standpunkt er vel allerede satt? Karakter på mine barns videregående ble satt torsdag 10.Bøker ble innlevert fredag 11.juni. Så de har ikke flere vurderinger. Du får jo ikke rettet dette opp i sommer, eller siste uken nå før ferien, det sier seg jo selv. Du måtte jo tatt tak i dette mye tidligere. Inntak til studier er jo nå rett rundt hjørnet, og søknadsfrist for en god stund siden. Du kommer ingen vei med IV og manglende vitnemål. Den med at du ikke viste at du måtte ha vurdering for å få karakter blir litt vel dum. Hva mener du lærer skal sette karakter etter da? Du må nok ta faget til høsten og starte på ønsket studie høsten 2022

Anonymkode: 14f12...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...