Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva var grunnen til at du ville vite kjønnet på det ene barnet men ikke det andre?

Selv har jeg ikke visst kjønn på noen av barna, jeg syntes det var veldig gøy å finne det ut idet barnet blir født 😄 jeg liker ikke så godt blått og rosa, så syntes også det var hyggelig når folk strikket i andre farger enn det 😀 jeg har fått en av hver.

Kan dere fortelle litt om hvorfor dere har valgt som dere gjorde? Også hvis dere ville vite kjønn 😄

Anonymkode: 57d1d...352

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk vite med første, var liksom ikke noe valg da det første vi så på ultralyden var kjønnsorganene 😂

Med nr 2 ville vi vite. 

Da vi skulle få nr 3, så hadde vi jo en av hver. Og jeg kjente at jeg trengte at babyen skulle være kjønnsløs, slik at jeg ikke ble låst i tanken på hvordan babyen ville likne på søstera eller broren. Jeg ville bare sett for meg en "mini-Anna" eller en "mini-Per" hvis jeg visste kjønn. 

Anonymkode: e9cce...a73

• Liker 2
Skrevet

Vi visste ikke kjønnet med den første. Det var utrolig spennende å ha det som en overraskelse helt til slutt. Ønsket dette med nr.2 også, men da jeg tok NIPT-test hadde de glemt å fjerne kjønnet fra papirene vi fikk tilsendt, så da lyste det mot oss med en gang vi åpnet dokumentene 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi visste ikke med første. Ikke helt med vilje, men hun lå ikke optimalt til på ultralyd, og det var ikke noe vi gadd betale for en privat ultralyd bare for å finne ut. Nå skal vi snart prøve på et søsken, og da tenker jeg det kan være fint å vite bare for å gjøre det litt mer virkelig for treåringen. At de skal få en lillebror eller lillesøster. 

Anonymkode: ab461...d5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født før dette ble vanlig å sjekke før fødsel, men av en eller annen grunn var hele familien overbevist om jeg var en gutt. Så det ble jo tiårets store overraskelse da jeg kom ut med jentetiss, og jeg måtte ha hjemmestrikk i guttefarger det første halvåret. (babytøy var heldigvis mer kjønnsnøytralt den gangen.) Dette kom jo greit med da lillebroren min ble født, etter at det ble vanlig å få kjønn på forhånd, og alt kunne gjenbrukes. Det var også greiere for meg som blivende storesøster å vite kjønn, og gjorde det litt mer forståelig at det lå et lite menneske der inne. 

Anonymkode: cab34...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke kjønnet på førstemann. Ville heller ikke vite med andremann. På grunn av komplikasjoner så ble det en del ultralyd utover i svangerskapet. En var kjapt ute med å spørre om jeg ville vite kjønn. Skjønte da at det ble en gutt 😉

Anonymkode: 8080b...1fa

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha det som en ekstra overraskelse med første. Med andre ville vi vite for å kunne forklare mer til storesøster om at hun skulle få en lillesøster. 

Anonymkode: 6d0b6...09b

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk vite kjønn på første fordi jeg ønsket det. Jeg liker både blått og rosa, og skiller på fargene etter kjønn, derfor ville jeg vite for å male barnerom og klesinnkjøp. Og så er jeg for nysgjerrig til å la være. Mannen ville ikke vite kjønn, og syntes det hadde vært gøy å vente til fødselen. Så da vi skulle ha andremann, ble vi enig om å gjøre det på hans måte og vente. Jeg syntes det var stress, og dette høres kanskje merkelig ut, men jeg følte ikke like mye tilknytning til babyen i graviditeten fordi jeg visste ikke "hvem" det var. Ble selvsagt like mye knyttet til babyen da den det ble født. Ikke syns jeg det var så stas under fødselen heller, var selvsagt spent, men da de sa kjønnet etter en lang og hard fødsel, så enset jeg det ikke engang, var så sliten og bare glad for å være ferdig og få babyen på brystet. Gikk noen timer før det gikk opp for meg hvilket kjønn det var. Men vi er jo forskjellige 😊 Med tredjemann visste vi kjønn igjen 😇

Anonymkode: 0ca3d...673

Skrevet

Med nr.1 visste vi ikke kjønn. Det var ikke vanlig på den tiden, så det var normalt å være litt spent på hva det var helt frem til babyen lå i armene.

Med nr.2 ønsket vi å vite kjønn, fordi vi ville forberede storesøskenet på om det skulle komme en lillebror eller lillesøster.

Med nr.3 hadde vi da allerede fått et av hvert kjønn, og hadde bl.a en del klær fra begge. Det var egentlig ingen god grunn å vite, og syns det er veldig spennende å ikke vite. Det føltes naturlig at den lille lå i magen og at kjønn var noe vi skulle få se når den kom ut.

Nå er jeg gravid med nr.4 og jeg tror vi kommer til å be om å få vite kjønn. Litt usikker på om jeg har en forklaring på hvorfor, men det bare føles riktig. Systematisk da vi har visst vs. ikke visst annenhver gang da :fnise: Og søsteren min er også gravid med termin litt før meg. De skal vite kjønn, og da er det fint å gå resten av svangerskapet sammen og vite hva vi begge får.

AnonymBruker
Skrevet

Vi visste kjønn med de to første, men hvis vi skal ha en til kunne jeg tenkt meg å ikke vite. Med de første ville vi gjerne vite fordi det var det eneste vi kunne få vite om den lille i magen på forhånd. Vi var så spente på hvem som skulle komme ut og hva som ventet oss uansett, så å få vite en liten ting på forhånd, fristet mest. 

Nå er det ikke viktig for meg å ikke vite kjønn, men jeg syns det høres litt fint ut å kunne sjekke selv samme med mannen når barnet er født en gang også. 

Anonymkode: 049d8...a61

AnonymBruker
Skrevet

Vi visste kjønn med første barnet, men ikke med andre barnet. Jeg ville vite kjønn, men mannen min ville ha det som en overraskelse. Så da ble det hver vår gang. Valgte å vite kjønn med første siden alt av babyutstyr måtte handles inn. Med nr 2 fikk mannen viljen sin. Det meste måtte gjenbrukes uansett + at vi hadde en del kjønnsnøytrale klær. 

Anonymkode: 05836...1a5

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke vite med første. Med andre ville vi vite for søskenets del.

Anonymkode: cb14d...d55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi visste kjønn med første barnet, men ikke med andre barnet. Jeg ville vite kjønn, men mannen min ville ha det som en overraskelse. Så da ble det hver vår gang. Valgte å vite kjønn med første siden alt av babyutstyr måtte handles inn. Med nr 2 fikk mannen viljen sin. Det meste måtte gjenbrukes uansett + at vi hadde en del kjønnsnøytrale klær. 

Anonymkode: 05836...1a5

Åh, trenger gutte- og jentetisser ulikt babyutstyr? Jøsses. Det var nytt for meg. 

Anonymkode: cb14d...d55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke vite, mannen ville. Så da har vi visst/ikke visst annenhver😊

Anonymkode: 5aa6e...b8f

Skrevet

Med første var jeg fast bestemt på at jeg ikke ville vite. Mannen ville gjerne vite, men holdt ut for min del. Det var utrolig spennende å gå gjennom svangerskapet og bare lure og føle. Magefølelsen hadde rett, det ble en gutt!

Med nr. 2 ville jeg i utgangspunktet ikke vite da heller, men etter en del tenking og diskusjon, så bestemte jeg meg for at vi skulle vite, rett og slett fordi det første svangerskapet hadde føltes så "upersonlig". Jeg klarte ikke helt å knytte meg til barnet i magen første gangen, og derfor håpte jeg at å vite kjønnet ville forsterke tilknytning med nr. 2. Jeg syns det virker, selv om det ikke er helt som jeg hadde trodd (er 30 uker på vei med nr. 2 nå, og det blir en gutt til)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville ikke vite, mannen ville. Så da har vi visst/ikke visst annenhver😊

Jeg synes forøvrig ikke at jeg har knyttet meg mer til babyen når jeg har visst, enn når jeg ikke har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...