Gå til innhold

Kvalifiserer denne magen til bukplastikk med refusjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har 18 cm og får det heller ikke dekket... Dette er en helseproblem de rett og slett har bestemt seg for å ikke ta i her i landet. 

Anonymkode: ded2b...ae3

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke penger til det. Så enkelt er det i grunn. 

Men altså dette stemmer jo ikke. Har du 18 cm diastase så får du det dekket, men jeg lurer på om du faktisk misforstår hvordan man måler? Det måles på tvers, altså fra side til side, og har du 18 cm der vil det meste av innvollene dine henge godt frem, så det er klart det blir dekket. Men måler du på langs og har en lengde på 18 cm der mangemusklene er delte så er det ikke sikker du får det dekket, dersom avstanden mellom musklene er under 7 cm. Dette er absolutt et helseproblem de tar i her i landet, men det må være stort nok til at behandling faktisk har noe for seg. Du kan jo sjekke opp hun Maria fra Trillingliv på insta, hun har 10 cm på tvers og ble selvfølgelig operert. Hadde du hatt nesten det dobbelte hadde du også blitt operert, så det er derfor jeg mistenker at du måler feil. Hvis ikke så får du gå til legen og be om henvisning til kirurg. 

Anonymkode: 6a5cf...399

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men altså dette stemmer jo ikke. Har du 18 cm diastase så får du det dekket, men jeg lurer på om du faktisk misforstår hvordan man måler? Det måles på tvers, altså fra side til side, og har du 18 cm der vil det meste av innvollene dine henge godt frem, så det er klart det blir dekket. Men måler du på langs og har en lengde på 18 cm der mangemusklene er delte så er det ikke sikker du får det dekket, dersom avstanden mellom musklene er under 7 cm. Dette er absolutt et helseproblem de tar i her i landet, men det må være stort nok til at behandling faktisk har noe for seg. Du kan jo sjekke opp hun Maria fra Trillingliv på insta, hun har 10 cm på tvers og ble selvfølgelig operert. Hadde du hatt nesten det dobbelte hadde du også blitt operert, så det er derfor jeg mistenker at du måler feil. Hvis ikke så får du gå til legen og be om henvisning til kirurg. 

Maria bodde da og bor vel foreløpig fortsatt i Danmark.

Det er en rimelig kjent sak at mange med diastasis recti enten får avslag, eller må vente så lenge at man ender opp med å betale selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (55 minutter siden):

Maria bodde da og bor vel foreløpig fortsatt i Danmark.

Det er en rimelig kjent sak at mange med diastasis recti enten får avslag, eller må vente så lenge at man ender opp med å betale selv. 

Det er ikke en rimelig kjent sak, det opereres mye rectus diastase i Norge, kriteriene har jeg skrevet tidligere i tråden. Hentet frem Maria som eksempel for at ab kunne se bilder, for har hun dobbelt så stor diastase som henne, er det uten tvil indikasjon for operasjon. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 12.19):

Har fått fire barn, relativt tett og magen min er helt ødelagt 😔. Yngste er nå 5 år, så ikke noe håp om at huden trekker seg mer sammen. Jeg trener, er ikke overvektig (173 cm og 62 kg). Resten av kroppen er grei, men denne magen plager meg virkelig. Ikke søren om du får se meg i bikini! Har sjekket ut bukplastikk, men det er jo så dyrt! Hva skal til for å få det dekket, er dette nok? 

IMG_20210612_121411.jpg

Anonymkode: 57893...726

Det er er jo ingenting! Altså, jeg skjønner at du ikke er tilfreds men den er flott sammenliknet med andre jeg har sett som har fått avslag. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Delte magemuskler dekkes ikke i norsk helsevesen uansett hvor store plager man har. Å få en bukplastikk dekket vil uansett ikke inkludere sammensying av delte magemuskler. 

Vel jeg vet av veldig mange som har fått det dekket, så det stemmer ikke. Det er ikke unormalt å få det dekket. De behandler symptomene på plagene som i mange tilfeller skyldes delte magemuskler. Derimot gjør de det oftere og oftere med kikhullsoperasjon og ikke ved full bukplastikk. 

Endret av addict
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har naturligvis ikke målt selv, det vet jeg ikke engang hvordan jeg skulle gjort. Det er blitt gjort på konsultasjoner for vurdering av bukplastikk, både på sykehus, på privat klinikk henvist fra offentlig helsevesen og hos helprivate plastikkirurger. Alle har sagt 18 cm (på tvers, ingen har nevnt noe om noe mål på langs) og alle som vurderer på oppdrag fra norsk helsevesen har sagt nei, jeg ser du har store problemer med dette, men dette driver vi ikke med i Norge, det blir for dyrt for samfunnet. De helprivate sier naturligvis ja til å gjøre det, men så var det prisen, da... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har naturligvis ikke målt selv, det vet jeg ikke engang hvordan jeg skulle gjort. Det er blitt gjort på konsultasjoner for vurdering av bukplastikk, både på sykehus, på privat klinikk henvist fra offentlig helsevesen og hos helprivate plastikkirurger. Alle har sagt 18 cm (på tvers, ingen har nevnt noe om noe mål på langs) og alle som vurderer på oppdrag fra norsk helsevesen har sagt nei, jeg ser du har store problemer med dette, men dette driver vi ikke med i Norge, det blir for dyrt for samfunnet. De helprivate sier naturligvis ja til å gjøre det, men så var det prisen, da... 

Da må du få vurdering av en annen kirurg, for det er grunnlag for dekning så lenge det medfører ubehag og plager i mage eller rygg. Hvis ikke hadde de jo ikke tatt seg bryet med å måle 🤷🏼‍♀️ Det er jo vesentlig at du innfrir BMI-kravet også såklart. 

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-plastikkirurgisk-forening/fag/retningslinjer/Retningslinjer-for-plastikkirurgi-i-offentlig-regi/#49900

Her har du legeforeniningens retningslinjer for diastase. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (4 timer siden):

Det er er jo ingenting! Altså, jeg skjønner at du ikke er tilfreds men den er flott sammenliknet med andre jeg har sett som har fått avslag. 

Jeg er enig i at det er "ingenting", selv om TS sikkert ikke føler det sånn. Min mage er mye, mye verre, og jeg fikk avslag to ganger. Den første gangen var jeg bare 25 år, og det plaget meg veldig. Andre gangen var jeg kanskje ti år eldre, og var sykt skuffet over avslaget, fordi jeg veide 2 kg over BMI da jeg var til vurdering. Etter det ga jeg blaffen, og er egentlig glad for at det ikke ble noe av.

Jeg kjenner flere som har tatt bukplastikk, og fått store problemer etterpå. Dårlig kirurgi, med påfølgende infeksjoner, stygg arrdannelse, og flere operasjoner for å rette opp igjen. Noe som veldig sjelden blir bra. Så da er jeg heller frisk og smertefri med litt "bolledeigmage".

Anonymkode: 3b331...2a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at det er "ingenting", selv om TS sikkert ikke føler det sånn. Min mage er mye, mye verre, og jeg fikk avslag to ganger. Den første gangen var jeg bare 25 år, og det plaget meg veldig. Andre gangen var jeg kanskje ti år eldre, og var sykt skuffet over avslaget, fordi jeg veide 2 kg over BMI da jeg var til vurdering. Etter det ga jeg blaffen, og er egentlig glad for at det ikke ble noe av.

Jeg kjenner flere som har tatt bukplastikk, og fått store problemer etterpå. Dårlig kirurgi, med påfølgende infeksjoner, stygg arrdannelse, og flere operasjoner for å rette opp igjen. Noe som veldig sjelden blir bra. Så da er jeg heller frisk og smertefri med litt "bolledeigmage".

Anonymkode: 3b331...2a2

Hun ene jeg kjenner gikk ned over 50 kilo, magen ble rullet ned i buksen. Og hun fikk avslag flere ganger. 

Hun måtte betale det selv, der flere kilo hud ble operert bort. 

Får TS og slike tilfeller som TS dekket det å rette opp i sånt småtteri så må jeg nesten si det at jeg blir dypt skuffet. 

Jeg har selv fått to barn, magen er ikke i nærheten av det den var og jeg tenker at det er en risk man tar hver gang man velger å bringe frem et barn. 

Anonymkode: c3c54...d4b

Skrevet

Trist å se at en kvinne som har båret frem flere barn betegner magen sin som "ødelagt". Å ha en velfungerende kropp som skaper og føder barn er ikke bra nok, viktigste er at den ser bra ut for det blotte øyet. Er det rart folk har komplekser i dagens samfunn? Tror ikke det... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi driver med dette i Norge, for jeg jobber på et sykehus som opererer det. Det eneste pasientene betaler er egenandel (på konsultasjon før operasjon og kontroll etterpå, ca 370 kr pr gang med mindre du har frikort), og kompresjonstøy (ca 800-1000 kr etter type). Kan du nå slutte å si at dette driver vi ikke med i Norge bare fordi du ikke fikk det dekket? Kriteriene for å få det dekket har jeg skrevet tidligere. Så har du for høy bmi, komorbiditet eller urealistiske forventinger så får du det ikke dekket. Er du misfornøyd med avslaget kan du be om second opinion et annet sted. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 21.24):

Delte magemuskler dekkes ikke i norsk helsevesen uansett hvor store plager man har. Å få en bukplastikk dekket vil uansett ikke inkludere sammensying av delte magemuskler. 

Delte magemuskler dekkes, jo. 

Skrevet
Almando skrev (2 timer siden):

Trist å se at en kvinne som har båret frem flere barn betegner magen sin som "ødelagt". Å ha en velfungerende kropp som skaper og føder barn er ikke bra nok, viktigste er at den ser bra ut for det blotte øyet. Er det rart folk har komplekser i dagens samfunn? Tror ikke det... 

Deg om det. Totalt irrelevant for trådens tema. 

• Liker 1
Skrevet
Almando skrev (3 timer siden):

Jeg tror kvinner hadde like mye komplekser for magen sin for 50 år siden også, forskjellen da var at plastisk kirurgi kun av kosmetiske årsaker ikke var tilgjengelig.  I dag er det det, vi er heldige. 

• Liker 1
Skrevet

Sikkert ikke det du vil høre, og jeg forstår at du ønsker magen din slik den var før, for det er faktisk lov, men jeg synes ikke det er noe galt med magen din. Du er slank, har smal midje og sikkert en flott dame ellers 😊 så nei, i mine øyne kvalifiserer ikke denne magen til bukplastikk verken via det offentlige eller privat. Synes du skal fortsette å være aktiv, spise sunt og drite litt i det. Man trenger ikke være perfekt, la det uperfekte være den nye normalen så lenge du er frisk og rask! 

AnonymBruker
Skrevet

Her inne er det mange eksperter 😅 snakk med fastlegen din. Han vet svaret 

Anonymkode: 169e3...738

• Liker 2
Skrevet

Om det plager deg mye psykisk, vil du nok få det dekket.

det er ikke noe du kan gjøre for å stramme opp huden selv.

Så jeg ville tatt en prat med fastlege, og fått han til å sende en henvisning.

Dersom man får avslag i første omgang, er det også mulig å klage på dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 12.19):

Har fått fire barn, relativt tett og magen min er helt ødelagt 😔. Yngste er nå 5 år, så ikke noe håp om at huden trekker seg mer sammen. Jeg trener, er ikke overvektig (173 cm og 62 kg). Resten av kroppen er grei, men denne magen plager meg virkelig. Ikke søren om du får se meg i bikini! Har sjekket ut bukplastikk, men det er jo så dyrt! Hva skal til for å få det dekket, er dette nok? 

IMG_20210612_121411.jpg

Anonymkode: 57893...726

Eventuelt reise til et annet land og utføre operasjon. Har hørt mye bra om Latvia😊 Masse lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller tvilsomt at du vil få det dekket. Tok bukplastikk for 1,5 uke siden og jeg fikk det dekket. Bmi min var 28, men siden jeg har mye muskler så var det ikke noe problem. Kirurg så på helheten. Jeg måtte stappe magen ned i buksen og slet med både lukt og gnissinger. Har gått ned over 60 kg.. lykke til

Anonymkode: 62886...3e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...