Gå til innhold

Kvalifiserer denne magen til bukplastikk med refusjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått fire barn, relativt tett og magen min er helt ødelagt 😔. Yngste er nå 5 år, så ikke noe håp om at huden trekker seg mer sammen. Jeg trener, er ikke overvektig (173 cm og 62 kg). Resten av kroppen er grei, men denne magen plager meg virkelig. Ikke søren om du får se meg i bikini! Har sjekket ut bukplastikk, men det er jo så dyrt! Hva skal til for å få det dekket, er dette nok? 

IMG_20210612_121411.jpg

Anonymkode: 57893...726

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke det. Du må ha et visst heng når du står(tror det er 2-3 cm), og det ser ikke ut som om du har det. Ellers så er kravene under 25 i BMI over en tidsperiode på minst 1 år.

Anonymkode: 3b331...2a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var 7 cm heng? Eller evt tilleggsplagene som sopp og eksem i husholdene. Du kan spørre fastlegen om henvisning, men ut ifra bildene ser det ut som du må ta det privat.

Anonymkode: bf8cf...614

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har et lite heng, men tror ikke det er én cm engang. Men magen ser jo ut som en gjærdeig når du tar hull på den, fulstendig krise. Vekta mi er stabil, har veid det samme de siste fem årene. Må gå noen runder med meg selv jeg da. Er dette noe jeg er villig til å leve med, eller er det verdt pengene å fikse det? 

Takk for svar, selv om det ikke var det jeg ville høre 😔

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror nok ikke det. Du må ha et visst heng når du står(tror det er 2-3 cm), og det ser ikke ut som om du har det. Ellers så er kravene under 25 i BMI over en tidsperiode på minst 1 år.

Dette kunne du ikke. Kravet er 27 i bmi med 6 mnd stabil vekt, minst 5 cm heng i stående posisjon og fysiske plager. 

Anonymkode: 3c2fb...303

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har et lite heng, men tror ikke det er én cm engang. Men magen ser jo ut som en gjærdeig når du tar hull på den, fulstendig krise. Vekta mi er stabil, har veid det samme de siste fem årene. Må gå noen runder med meg selv jeg da. Er dette noe jeg er villig til å leve med, eller er det verdt pengene å fikse det? 

Takk for svar, selv om det ikke var det jeg ville høre 😔

Det er nok ikke i nærheten av dekning dessverre. 

• Liker 4
Skrevet

Du kan argumentere med at du får nedsatt livskvalitet og psykiske problemer på grunn av magen, men jeg tror ikke du får det innvilget.

Men hvorfor ikke undersøke? Du får jo ikke noe verre enn avslag.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette kunne du ikke. Kravet er 27 i bmi med 6 mnd stabil vekt, minst 5 cm heng i stående posisjon og fysiske plager. 

Tror det du nevner er kravene for de som har tatt slankeoperasjon. Da jeg søkte om bukplastikk, var kravene de jeg beskriver. Jeg fikk avslag.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke dekket noe bare fordi du ikke vil gå i bikini. 

Anonymkode: 2740f...e5a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (2 minutter siden):

Du kan argumentere med at du får nedsatt livskvalitet og psykiske problemer på grunn av magen, men jeg tror ikke du får det innvilget.

Nei, det er ikke gyldig. Det er kun fysiske plager som er gyldig for godkjenning av bukplastikk. Sliter du psykisk blir du henvist til psykolog. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (2 minutter siden):

Fastlegen min henviste meg til Rikshospitalet, og min mage er mye verre enn TS sin. Jeg fikk regelrett kjeft av legen på riksen, for han opererte bare brannskadde og folk med reelle skader. Så ja, jeg tror trygt en kan slå fast at TS kan spare seg å søke offentlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det du nevner er kravene for de som har tatt slankeoperasjon. Da jeg søkte om bukplastikk, var kravene de jeg beskriver. Jeg fikk avslag.

Nei. Dette står svart på hvitt på legeforeningens sider og jeg har selv fått det dekket på de grunnlagene uten slankeoperasjon. Kravet er bmi på 27, heng på minst 5 cm og fysiske plager. De kan også innvilge på grunnlag av at kroppen fraviker stort fra hva man skal forvente av alder, feks hvis du er 20 år med masse overflødig hud som er under kravene men som ikke reflekterer kroppen til en 20-åring. Er man voksen og har født barn så faller man ikke under de unntakene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får ikke dekket noe bare fordi du ikke vil gå i bikini. 

Anonymkode: 2740f...e5a

Så ekkelt sagt av deg. Unødvendig.

Ts, si at dette går ut over ditt psykiske ve og vell, da kan du få dekket det. Min venninne fikk det gjennomført høsten før korona.

Anonymkode: a0ff0...226

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts, si at dette går ut over ditt psykiske ve og vell, da kan du få dekket det. Min venninne fikk det gjennomført høsten før korona.

Da er det ikke pga psyken for det er ikke et av kriteriene. Kirurger gjør ofte unntak fra kravene på listen pga plager som ikke står og ved delte magemuskler for eksempel, men psykiske plager er ikke et av dem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS; kan jeg spørre hvor mye det koster med bukplastikk? Jeg er heller ikke særlig fornøyd med magen etter barnefødsler, og nytter ikke trene det bort. Jeg betaler gladelig for det selv da jeg har økonomi til det. Men skjønner det ikke er slik for alle. 

Anonymkode: 63965...396

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tåler såpass, men takk for støtte ❤️.

Jeg er ikke egentlig psykisk plaget med dette, synes bare det er kipt. Så jeg kommer ikke til å juge på meg problemer jeg ikke har for å få det dekket. 

Jeg får begynne å spare og når jeg har 40 000 på den kontoen, får jeg avgjøre om det å fikse magen er viktig nok, eller om det er andre ting jeg heller vil bruke pengene på. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis magemusklene dine er delte, så kan det skape ryggproblemer. Kanskje du kan få hjelp hvis du skylder på ryggen? 

Anonymkode: 98ac8...45c

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har tatt bukplastikk, brystreduksjon og lårplastikk etter vekttap det siste året og har lenge vært i "miljø" med andre som har gjort dette samt hatt mye dialog med både kirurg og lege. 

Kravene finner du her:

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-plastikkirurgisk-forening/fag/retningslinjer/Retningslinjer-for-plastikkirurgi-i-offentlig-regi/#49899

BMI skal være under 27 med noe unntak for de som har gått ned veldig nye og har betydelig med oveflldig hud. Kravet er 5 cm heng stående og fysiske plager. Ser noen skriver at du bare kan si at du sliter psykisk, men det stemmer ikke. Det er flere som kan få unntak fra kirurger uten 5 cm heng, men da er det fordi de feks har soppinfeksjoner i navle fordi den har kollapset, soppinfeksjoner i henget som er mindre enn 5 cm, delte magenuskler som gir fysiske ryggplager eller at kroppen fraviker stort fra alder og livssituasjon (ung uten barn feks) ect. Ikke psykiske plager i seg selv, akkurat det kan jeg garantere.

Her er bilde av magen min som ble dekket helt i grenseland, da på grunnlag av at jeg hadde infeksjon i navlen med verk samt mye rødhet og kløe under henget. Selve henget var for lite i seg selv, men jeg hadde også mye hud over navlen. De fjernet 3,8 kilo fra magen under operasjonen.

PSX_20210521_203956.thumb.jpg.ac097dac07bceb54afffe68c8ba75f8f.jpg

Magen din TS er nok dessverre veldig langt unna dekning såfremt du ikke har stor diastase som gir vesentlige problemer og har blitt behandlet hos fysio i lengre tid. Om du skal ta det privat eller ikke er noe du må finne ut av selv, men jeg kan ihvertfall si at jeg absolutt anbefaler det om det plager deg 😊 det er fantastisk å være stolt av magen sin. Bare spør om du lurer på noe. 

Du kan forresten også lese om hele reisen i dagboken min under Treningsdagbok, du finner den fort der 😊

Endret av addict
  • Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis magemusklene dine er delte, så kan det skape ryggproblemer. Kanskje du kan få hjelp hvis du skylder på ryggen? 

Anonymkode: 98ac8...45c

Du kan ikke bare skylde på ryggen, det krever lang tid med behandling og trening for problemene før de kan konkludere med at å sy magemusklene er utveien. Der igjen har de også begynt å sy de med kikhullsoperasjon uten bukplastikk. Jeg har sett damer med 7cm diastase som har fått avslag. Så det er ikke bare å "skylde på ryggen". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og de andre kvinnene i min familie har lignende mage. Ingen har fått det dekket, men en valgte å operere privat. Hun ble ikke så fin…

Jeg brukte lang tid på å akseptere magen min og kan fortsatt føle meg litt brydd. Men,altså! Vi skal være stolt av kroppen vår uansett. Den har gjort nytten sin! Jeg tar på strekkmerkene og tenker på barna mine, ikke bikini-livet. Alle har sitt og du og jeg har fødselsmerker. So what.

Første dag på Stranda føles litt klein for alle. Men langt mer sexy enn en glatt mage er selvtillit. Hev hodet, omfavn magen din.

Jeg har hatt utallige (faktisk😂) sexpartnere og ingen - virkelig ingen- bryr seg om strekkmerkmage. Det er det vi kvinner som gjør.

Anonymkode: d2098...76c

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...