Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Den jeg leier av spurte i dag om hn kunne få utleien i kontanter - er det litt rart? Har betalt via nettbanken tidligere. Jeg kommer uansett til å betale i banken for å ha dokumentasjon på at jeg har betalt det.

Anonymkode: ee1e3...fd9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke akseptert det.

Anonymkode: aefb9...f92

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov. 

Anonymkode: 79104...9c2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er rart og tungvindt. I vanlige minibanker får man stort sett bare ta ut 2k pr uttak, så dette hadde jeg sagt nei til, bare fordi det er himla upraktisk, med mindre han har en veldig tungtveiende grunn. Ved kontant betaling må man selvsagt få en håndskrevet kvittering. "Bekrefter mottatt husleie for xx måned yy kroner"

Anonymkode: 5f42b...911

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte husleien kontant med forrige huseier, da skrev han på en lapp "xxx har betalt husleie kr xxxx i kontanter . Signert dato blabla." Så skrev han under. Det er ikke ulovlig å ta betalt i kontanter så lenge det er papirer på det. 

Anonymkode: 07737...d54

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke lov. 

Anonymkode: 79104...9c2

Hvorfor? 

Anonymkode: d2f10...a69

AnonymBruker
Skrevet

Betaling av husleie

Husleien betales, som allerede nevnt, vanligvis forskuddsvis for en måned av gangen. Det er ikke noe krav til at utleier skal sende faktura for hver måned, men det er fornuftig av dokumentasjonsmessige årsaker. Det vanlige er at leiekontrakten inneholder informasjon om hvilken konto den skal betales til samt dato for forfall. Det er leietakers ansvar å påse at leien blir innbetalt til riktig tid, og husleien regnes som betalt når betalingsoppdraget er mottatt av banken. Selv om det ikke er vanlig lenger så kan partene avtale at husleien skal betales kontant til utleier, men leietaker kan dog kreve å få betale husleien gjennom en bank i Norge. Ved kontant betaling av husleien er det viktig å få kvittering for at husleien er betalt

Anonymkode: 35ac7...808

• Liker 3
Skrevet

Dette er for å skjule inntekten for skatteetaten, jeg hadde fortsatt å betale via nettbank, ikke minst for å ha orden i mine egne sysaker. Kontanter er på vei ut av samfunnet. Det er ok å spørre, men han kan ikke kreve det.

• Liker 15
Skrevet

Årsaken til at huseier ønsker leien i kontanter er åpenbar - unndra skatt.

Hva med å svare: "Det blir så mye styr for meg å betale med kontanter. For å være sikker på at jeg ikke bidrar til skatteunndragelse, må jeg jo da gi beskjed til skatteetaten hver gang jeg betaler husleie. Er det ikke like greit for oss begge at jeg fortsetter med overføring til din konto?"

• Liker 11
Skrevet
Fredelig skrev (1 minutt siden):

Hva med å svare: "Det blir så mye styr for meg å betale med kontanter. For å være sikker på at jeg ikke bidrar til skatteunndragelse, må jeg jo da gi beskjed til skatteetaten hver gang jeg betaler husleie. Er det ikke like greit for oss begge at jeg fortsetter med overføring til din konto?"

Jeg er utleier. Nesten alle studenter jeg har leid ut til de siste årene har blitt tatt ut i kontroll, og da er det viktig at kontrakter stemmer overens med innbetalinger. Fullt lovlig å betale kontant, null problem så lenge du har kvitteringer/ dokumentasjon på betalt husleie. Men som utleier blir det mye mer oversiktlig å få det inn på konto.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (6 minutter siden):

Jeg er utleier. Nesten alle studenter jeg har leid ut til de siste årene har blitt tatt ut i kontroll, og da er det viktig at kontrakter stemmer overens med innbetalinger. Fullt lovlig å betale kontant, null problem så lenge du har kvitteringer/ dokumentasjon på betalt husleie. Men som utleier blir det mye mer oversiktlig å få det inn på konto.

Har ikke fått kontrakt...

Skrevet
SS skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det lov å betale med kontanter. Poenget er at når det er utleier som ensidig har et ønske om å unngå kontooverføring, har dette bakgrunn i et ønske om "svarte penger".

Mitt svar var et forslag om hvordan en leietaker kunne håndtere en slik forespørsel. Dersom leietakeren ikke ønsker å støtte skatteunndragelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Fredelig skrev (14 minutter siden):

Synes det var et bra svar, takk!! Skal bruke det :) Synes det er litt rart, da hn bor i huset, så trodde hn uansett er unndratt for skatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det bør du jo få ordnet snarest, ellers risikerer du plutselig være hjemløs 

Anonymkode: 0631f...682

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det bør du jo få ordnet snarest, ellers risikerer du plutselig være hjemløs 

Anonymkode: 0631f...682

Skal bare bo her ut denne måneden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det var et bra svar, takk!! Skal bruke det :) Synes det er litt rart, da hn bor i huset, så trodde hn uansett er unndratt for skatt.

Ja, da var det veldig rart 😊 Utleier skatter ikke, med mindre han/hun leier ut større del av huset enn han/ hun selv bor i...

Uansett mye unødvendig styr for deg å ta ut flere tusen i kontanter en bestemt dag hver måned. Kanskje du kan si det, og spørre hvorfor utleier ikke vil ha beløpet overført til konto?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen kontrakt = ingen husleie

Du har en suspekt husvert. Er du sikker på at det er godkjent utleieenhet? 

Anonymkode: 0f948...a2e

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er verre enn at du ble spurt om å betale i kontanter. Du får ikke noe problem hvis du betaler kontant og får kvittering. Kontanter er et lovlig betalingsmiddel. Hvis jeg ville ha kontanter av en eller annen grunn, så ville jeg sagt, da får ikke du leie hos meg. Og du sier: "Ja men du lovte jo" og jeg ville sagt: "Vis meg at jeg skrev kontrakt med deg".

Hvis du ikke har kontrakt, er det ditt problem.

Så lenge utleier selv bor i boligen og leier ut ikke mer enn 50%, så skal hun/han ikke betale skatt. Det har altså null å gjøre med skattesvindel.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal bare bo her ut denne måneden. 

En måned? Jeg ville ikke lage noe oppstyr. Å ta ut kontanter en gang, klarer du.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (2 minutter siden):

En måned? Jeg ville ikke lage noe oppstyr. Å ta ut kontanter en gang, klarer du.

Tror ikke det blir noe oppstyr, bare betaler i nettbank som vanlig og sier det er enklest for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...