Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette et fenomen blant private leger? Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Ble på en måte "sparket" av legen jeg har vært i kontakt med noen få ganger, ikke fysisk konsultasjon. Til hjelp for en spesiell sykdom, mange fastleger ikke har nok kunnskap eller erfaring om. For meg virket det som at legen ikke tolererte at pasienten ytret seg, stillte spørsmål tilbake. Fikk inntrykk av at pasientene kun skal bukke, nikke og si ja, takk. Stiller meg spørsmålet, hva gjorde jeg egentlig galt. Mulig jeg spurte opp igjen hva lege sa, pga konsentrasjonsvansker, jeg stillte både spørsmål og var ærlig og åpen og sa litt i mot, på en pen måte, pga det er min kropp og jeg kjenner selv formen min. Følte både han kom litt til kort, da hen tipset om andre leger jeg kunne forsøke, samtidig som hen ytret at jeg ikke samarbeidet 😶 Opplever da denne legen som useriøs. Må være rom for at pasient har en dialog og diskusjon med legen, uten at en blir sett på som vanskelig. Dagens utblåsing. 

Anonymkode: 1c713...b76

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette og lignende er noe du opplever ofte så er det din fremtoning som er utløsende. Hvis dette var første gang du opplevde noe slik så er det den aktuelle legen som har problemer. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis følte legen at han ikke fikk kontakt med deg. Kan være dere har snakket forbi hverandre og han mener du bør få hjelp av noen andre. Han kan ha oppfattet deg som ikke lydhør. Fort gjort med misforståelser når man ikke har fysisk oppmøte. 

Anonymkode: 6d053...bd5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper lite å gå til legen om du ikke er villig til å ta inn over deg de råd og anbefalingene som gis. Da kan de heller bruke tiden sin på noen som faktisk vil ta imot hjelp. 

Anonymkode: ecdd4...8d3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper lite å gå til legen om du ikke er villig til å ta inn over deg de råd og anbefalingene som gis. Da kan de heller bruke tiden sin på noen som faktisk vil ta imot hjelp. 

Det er sant. Men det er nok av leger med gudekompleks😉

Anonymkode: 3a4cf...b5b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oh yess 

Anonymkode: d855c...ba4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig det? Hvor? Jeg har tilgode å møte en slik?

Anonymkode: 8b544...8d8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette et fenomen blant private leger? Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Ble på en måte "sparket" av legen jeg har vært i kontakt med noen få ganger, ikke fysisk konsultasjon. Til hjelp for en spesiell sykdom, mange fastleger ikke har nok kunnskap eller erfaring om. For meg virket det som at legen ikke tolererte at pasienten ytret seg, stillte spørsmål tilbake. Fikk inntrykk av at pasientene kun skal bukke, nikke og si ja, takk. Stiller meg spørsmålet, hva gjorde jeg egentlig galt. Mulig jeg spurte opp igjen hva lege sa, pga konsentrasjonsvansker, jeg stillte både spørsmål og var ærlig og åpen og sa litt i mot, på en pen måte, pga det er min kropp og jeg kjenner selv formen min. Følte både han kom litt til kort, da hen tipset om andre leger jeg kunne forsøke, samtidig som hen ytret at jeg ikke samarbeidet 😶 Opplever da denne legen som useriøs. Må være rom for at pasient har en dialog og diskusjon med legen, uten at en blir sett på som vanskelig. Dagens utblåsing. 

Nå har jeg denne opplevelsen med privat psykiater. 
Jeg har både ledd og grått. Oppsagt, ja, det er vel slik det kan beskrives. 
Når jeg konfronterer dem med noe som er godt over kanten av praksis så blokkeres jeg for videre helsehjelp. 
At jeg hadde rett i hva jeg sa reflekterer seg i det faktum at de ikke tør å be om penger for de siste samtalene. 
Mektige menn som tror at stille betyr ingen storm 😂
Bare vent....

Jeg har også opplevd at leger ikke tåler at du kan noe  om din egen tilstand ja. 
Ikke kan du lese, ikke kan du se mønstre, ikke kan du kjenne etter hva som skjer i kroppen din. Du er pasient, oppsto i det du ble ropt opp på venterommet, pasient er ting, shhhhhhh....🙄
At du har tid og mulighet til å lese studier og vise dem, som de ikke har hatt tid til, umulig! 
Privat lege har vært meg i tankene for en utfordring legefabrikkene ikke klarer å forholde seg til. Du gav meg nettopp svaret. Nei takk, ellers takk. 
Jeg får gå tur i skogen, det ser ut til å være universiell paracet for alt. 

Lykke til!

Anonymkode: 6ea7d...188

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du motsier og kverulerer på alt så blir det litt vanskelig for legen å hjelpe deg. Hva skal da legen da gjøre mener du? Fortsette å diskutere med deg? Du har jo allerede bestemt deg for at du vet best. Hva ville du ha ut av konsultasjonen? Det er greit å stille kritiske spørsmål, men når det blir sånn "nei, det funker ikke på meg", "nei det har jeg prøvd før" på alt legen foreslår, så blir det ikke mye handlingsrom og da er det bedre du går til noen andre som kanskje kan hjelpe deg bedre. 

Anonymkode: 3d8f4...847

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så lett for legen å nå frem med hjelp hvis du kverulerer på alt han sier og motsier alle forslag, da syns jeg han gjør helt rett i å foreslå at du forsøker en annen. Hvis du ikke egentlig vil ha hjelp og vet best selv, hvorfor oppsøker du egentlig lege da?

Anonymkode: 17828...d02

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du motsier og kverulerer på alt så blir det litt vanskelig for legen å hjelpe deg. Hva skal da legen da gjøre mener du? Fortsette å diskutere med deg? Du har jo allerede bestemt deg for at du vet best. Hva ville du ha ut av konsultasjonen? Det er greit å stille kritiske spørsmål, men når det blir sånn "nei, det funker ikke på meg", "nei det har jeg prøvd før" på alt legen foreslår, så blir det ikke mye handlingsrom og da er det bedre du går til noen andre som kanskje kan hjelpe deg bedre. 

Anonymkode: 3d8f4...847

Ingenting i HI tilsier at TS har kverulert, motsagt, vært vanskelig og nektet å ta imot hjelp. Vært ufin mot legen og ment at vedkommende ikke vet noe og bare skal gjøre som TS sier. 
Du postulerer frem en situasjon hvor TS er drittsekk. Du gir TS Drittsekkdiagnose. 
Jeg tror ikke du skjønner, har vært i en situasjon, hvor du har søkt hjelp men blitt møtt av mye dårlig tid, leger som ikke tåler innspill eller at pasienten er en samarbeidspartner, ikke ett objekt til bruk. 

Noen ganger har man forsøkt å finne ut av kroppslige eller psykiske problemer i lang tid og forstår mer om egen tilstand enn legen gjør, i det minste til å begynne med. Er man heldig finner man en lege som interesserer seg for problematikken og tar seg tid. 
Sjelden skjer så. 
Helst postuleres opp en kverulerende pasient istedet for en ressurs av en pasient. 
Ja, man kan fortsette å diskuterer med legen sin. Det er da vel ikke noe galt i det. 
Jeg, min lege og hans kontorsøster diskuterte mye sammen, både sykdom og medisin. 
Det var den beste lege jeg noensinne har hatt og vi gjorde sammen noe av det beste arbeidet for meg og gav ham innsikt i noe han ikke hadde mer enn overfladekunnskap om. 
Jeg satt på både dybde og tid, så, samarbeide forventer man i en viss alder når man kommer til legen ja. 
Det var sarkasme når jeg skrev "Pasient oppstår på venterommet". 
En lege med interesse for pasient lytter og legger tilrette for samarbeide. En lege som ikke vet hva h*n gjør overkjører deg og om de kan, sier deg opp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke så lett for legen å nå frem med hjelp hvis du kverulerer på alt han sier og motsier alle forslag, da syns jeg han gjør helt rett i å foreslå at du forsøker en annen. Hvis du ikke egentlig vil ha hjelp og vet best selv, hvorfor oppsøker du egentlig lege da?

Anonymkode: 17828...d02

Leger har makten over henvisning og medisin og dermed makten over vår sykdom og bedring. 
Det setter pasient i en underlegenhetsstilling som er uheldig. 
Det går jo fint med de fleste av dere her som bare forteller og tar i mot. Slik er de fleste konsultasjoner og pasienter. Enkle brudd. Så kommer vi, som er gamle brudd, sår, arr og medisinske historier og blir utfordrende. 
Tror du virkelig ikke det finnes leger som får ubehag av at de ikke vet, ikke mestrer, og tar dette ut over pasient?

Det blir jo gjort mot TS i tråden nå. 

Er det så ubehagelig å tenke på at noen av oss er kompliserte jobber og at vi kan noe om oss selv med tiden som en almenn-lege ikke kan?
Er det så ekkelt å motta informasjon om din egen jobb av noen som ikke er papir-kvalifisert i jobben, men mer enn kvalifisert til å uttale seg, all den tid man selv er objektet og har levd praksisen. 

Føles det best å tro at en lege vet og kan alt og at når du går til legen så kan du bare legge alt ved dennes føtter og gi slipp selv?
Føles det ubehagelig å tro på at man kan havne i en situasjon hvor man er syk men blir avvist når man aktivt søker hjelp?

Om du er en A4-pasient, ikke svar i denne tråden. 
Alt løser seg for deg.
Du får "diskutere" hva slags prevensjon som er best for deg.
Du blir plastra opp om du brekker beinet.
Du får antibiotika om du får en lungebetennelse. 
Du får hemeroide-kremen du trenger. 
Du får henvisning til hudlege med kviseproblemet. 

Det er ikke slike konsultasjoner TS snakker om. Vær glad dere ikke vet hva h*n snakker om. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Pappi skrev (7 timer siden):

Hvis dette og lignende er noe du opplever ofte så er det din fremtoning som er utløsende. Hvis dette var første gang du opplevde noe slik så er det den aktuelle legen som har problemer. 

Ja, har aldri opplevd dette før. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo det har du forsåvidt rett i. Men her er det snakk om en sykdom som det på en måte ikke alltid er en fasit på, legen må også lytte til pasient pga symptpmer og form. Ikke så enkelt.. 

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anbefaler å bruke fastlegen, personlig kontakt.  Bli henvist videre til spesialist om  fastlegen ikke klarer det.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du i tillegg var kvinne og legen en mann så ja.. det kan være noe så lite som det faktsik, gammeldagse holdninger om at med en gang en kvinne ytrer seg så skal hun settes på plass.. opplevd det mer enn en gang i livet for å si det sånn..

Anonymkode: c37fa...d85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå har jeg denne opplevelsen med privat psykiater. 
Jeg har både ledd og grått. Oppsagt, ja, det er vel slik det kan beskrives. 
Når jeg konfronterer dem med noe som er godt over kanten av praksis så blokkeres jeg for videre helsehjelp. 
At jeg hadde rett i hva jeg sa reflekterer seg i det faktum at de ikke tør å be om penger for de siste samtalene. 
Mektige menn som tror at stille betyr ingen storm 😂
Bare vent....

Jeg har også opplevd at leger ikke tåler at du kan noe  om din egen tilstand ja. 
Ikke kan du lese, ikke kan du se mønstre, ikke kan du kjenne etter hva som skjer i kroppen din. Du er pasient, oppsto i det du ble ropt opp på venterommet, pasient er ting, shhhhhhh....🙄
At du har tid og mulighet til å lese studier og vise dem, som de ikke har hatt tid til, umulig! 
Privat lege har vært meg i tankene for en utfordring legefabrikkene ikke klarer å forholde seg til. Du gav meg nettopp svaret. Nei takk, ellers takk. 
Jeg får gå tur i skogen, det ser ut til å være universiell paracet for alt. 

Lykke til!

Ts* Ja, jeg skulle visstnok få slippe å betale for den siste timen jeg også 😶 Det virker som du har erfart noe av det samme, og en av de få som forstår hvordan det kan være. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg måtte skifte fastlege da min fastlege "ikke trodde på at laktoseintoleranse var en tilstand".

Altså: behandlingen skulle hjelpe mot overvekt. Behandlingen bestod i å spise Fedon Lindbergh proteinshaker. Da jeg påpekte at disse inneholdt melk og at jeg av denne grunn kom til å bli dårlig fikk jeg beskjed om at jeg fikk da velge mellom overvekten min og den "påståtte laktoseintoleransen".

Det var min siste konsultasjon hos det legekontoret.

Skift lege, TS.

Skrevet

Hvis du skriftlig diskuterer med legen har han rett til å betalt for hvert svar. Han syntes muligens ikke dette var rett…

Hvis det var på telefon kan det hende han rett og slett tenkte at han har for mye å gjøre og ikke gidder å bruke tiden sin på deg? 🙅🏼‍♀️Tenker alle kan ha behov for å verne seg mot enkelte mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ha en sjelden sykdom eller tilstand som leger flest har lite kunnskap om er ikke enkelt ❤️

Folk flest med ‘A4-problemer’ aner ikke hva det er snakk om.

Bare det å finne en fastlege som makter å stå i det sammen med en, uten å ha alle svarene, er dritvanskelig.

Ofte blir en jo som en slik pasient ekspert på egen sykdom og diagnose, ikke fordi en vil eller ønsker å ta over legens jobb - men fordi det faktisk ikke er andre å henvende seg til.

Med en sjelden sykdom finner en også fort ut hvor utrolig mye bullshit leger lirer av seg. I starten av egen sykdom trodde jeg jo, som folk flest gjør, at legen alltid vet best.

Nå har jeg dessverre erfart at det slett ikke er sant. Men i møte med noe de ikke vet hvordan de skal behandle kan det sitte fryktelig langt inne å innrømme det. Da hagler det gjerne med ‘gode råd’ basert på null og niks, bare for å foreslå noe.

Jeg forstår så altfor godt TS ❤️ 

og flott at du er kommet dit at du står opp for deg selv og sier imot når leger forsøker å bullshitte deg. Jeg prøvde å følge elendige råd litt for lenge, før jeg skjønte at de ofte ikke ante hva de snakka om. Det har fått følger for helsa mi 😕 

Anonymkode: e4c7e...1b0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...