Gjest Sesselja Skrevet 9. september 2005 #1 Del Skrevet 9. september 2005 Orkideen min har etter lang tids dvale nå kommet med to stilker med seks blomster på hver. Jeg aldri har hatt en orkide på dette stadiet før og lurer bare på om det er vanlig at blomstene er lukket en god stund før de åpner seg helt? Eller er det for kaldt her i leiligheten til at de viser seg i all sin prakt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #2 Del Skrevet 9. september 2005 Det er vanlig, men hvis knoppene blir brune og/eller tørre er noe galt. At det er kaldt i leiligheten tror jeg bare er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 17. september 2005 #3 Del Skrevet 17. september 2005 Å! Hvordan fikk du den til å blomstre?! Jeg har en orkidee som ikke vil blomstre. Men ja, det er vanlig at de er lukket først, for jeg har en ny orkide, og den har flere lukkede blomster. Ser ut som knopper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sesselja Skrevet 17. september 2005 #4 Del Skrevet 17. september 2005 Det er sikkert et halvt år eller mer siden den avblomstret. Jeg klipte ned stilken som det anbefales her på KG, men den visnet helt bort. Istedet dukket det opp to nye stilke som nå står med seks blomster hver. Jeg har ikke gjort annet enn å gi den litt vann en gang i uken og vente tålmodig på at den skulle blomstre igjen. Men fremdeles vil de ikke åpne seg skikkelig, og nå begynner bladene å se litt tufs ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 17. september 2005 #5 Del Skrevet 17. september 2005 Orkideer kan stå i knopp i ukesvis, kanskje opp mot en måned. Knoppene skal som det er sagt ovenfor, ikke bli brune og tørre. De bør ha godt med lys, men ikke stå i direkte sollys hele dagen. Mine står i et stuevindu som er vendt mot sørøst (=formiddagssol), får vann som dine og stortrives. Bor du (som jeg tror ) i samme landsdel som jeg opprinnelig kommer fra, har det jo ikke vært så mye sol nå i høst hos deg, så da kan du kanskje sette dem et sted hvor det er rimelig lyst hele dagen åkke som. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 17. september 2005 #6 Del Skrevet 17. september 2005 Jeg har en orkidé der knoppene aldri åpnet seg helt. De innerste kronbladene forble sammenfoldet helt til blomstene visnet. Nå er det kommet ny blomsterstilk med knopper, og jeg konkluderer med at det er sånn denne typen er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 17. september 2005 #7 Del Skrevet 17. september 2005 Må klippe bort stilken når blomstene har falt av. Så vil det vokse opp nye stilker med blomster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 18. september 2005 #8 Del Skrevet 18. september 2005 Må klippe bort stilken når blomstene har falt av. Så vil det vokse opp nye stilker med blomster. ← På mine kommer det nye blomster fra den gamle stilken. Det kommer en ny stilk også, men det vil ta lengre tid før det blir blomster på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 18. september 2005 #9 Del Skrevet 18. september 2005 Ja det kommer, men skjeldent at det kommer mange nye blomster. Da jeg klippet min kom det en stilk opp og den fikk 10 nye blomster. Mamma klipper ikke sin og den blir bare lengre og lengre i stilken med kun et par blomster på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 20. september 2005 #10 Del Skrevet 20. september 2005 Når jeg jobbet på blomsterbutikk ble det anbefalt at man klippet ned stilken nedfor andre eller var det tredje ledd.. det husker jeg ikke...Det begynner å bli en stund siden Men jeg lurer på om dere gjødsler den med noe? Har også en orkidè (phalaenopsis) som er avblomstret, så nå er det bare å vente tålmodig på at den (kanskje) blomstrer på nytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 20. september 2005 #11 Del Skrevet 20. september 2005 Du har ikke byttet jord på blomsten din? Svigermor pottet nemlig om sin orkidé og hun brukte da vanlig jord i den nye potten (ikke orkidéjord). Hun fikk nye blomster, men de sprang aldri ut. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå